• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czym wyczyścić końcówkę wydechu?

Czyszczenie końcówki wydechu może się wydawać przesadą – niektórzy pewnie pomyślą, po co w ogóle to robić? Głównie po to, żeby zadbać o wygląd swojego samochodu. Część kierowców uznaje tę czynność za zupełnie normalną, dlatego regularnie poleruje chromowane elementy, także wydech. Zatem jeżeli już czyścić tę część, to czym najlepiej to zrobić?

Regularnie mycie samochodu to czynność uznawana za zupełnie normalną, wręcz oczywistą. Czyści się nie tylko karoserię, felgi i szyby, lecz także wnętrze. A co z małymi elementami takimi jak wspomniana końcówka wydechu? Jeżeli są chromowane, dużo lepiej wyglądają wtedy, gdy usunie się z nich brud, rdzę oraz ślady po oleju czy sadzy. Niektórzy kierowcy przykładają do tego wagę – w końcu zazwyczaj dodatkowo zainwestowali w chromowane części, które mają być jednocześnie ozdobą pojazdu.

Co ważne, przeważnie wyczyszczenie zabrudzeń z końcówki wydechu podczas rutynowego mycia myjką ciśnieniową jest w zasadzie niemożliwe. Do tego potrzeba specjalnych preparatów, które ułatwią pozbycie się ciemnych nalotów.

Preparaty dostępne na rynku

Można je bez problemu kupić w sklepach z artykułami samochodowymi. Produkują je m.in. takie marki jak K2, Sonax czy Mothers. Czego dokładnie szukać na półkach? Preparatu do czyszczenia metalowych części wykonanych z niklu, stali nierdzewnej, mosiądzu oraz chromu. Zazwyczaj te substancje jednocześnie usuwają zabrudzenia, w tym sadzę oraz rdzę i nadają połysk, zapobiegając dalszemu matowieniu powierzchni.

Ile kosztują takie preparaty? Od kilku do 35 zł. Cena zależy od producenta i wielkości opakowania. Jeżeli chce się polerować wyłącznie na końcówkę wydechu, warto wybrać jak najmniejszą butelkę, żeby nie przepłacać.

Jak wyczyścić końcówkę wydechu?

Skoro już wiadomo czym, pozostaje jeszcze pytanie jak czyścić. Najlepiej nałożyć wybraną pastę na bawełnianą szmatkę i szorować do skutku. Przy starszych zabrudzeniach zapewne trzeba będzie tę czynność powtarzać kilkukrotnie do uzyskania satysfakcjonującego efektu. Przeważnie polerowanie wymaga nieco wysiłku, ale warto to zrobić, żeby poprawić wygląd samochodu.

A co jeśli nawet specjalistyczne preparaty nie pomagają? Można oczyścić końcówkę wydechu wełną lub inaczej watą stalową. Wata bez problemu poradzi sobie z rdzą, a także wygładzi i usunie nawet głębokie rysy powstałe w wyniku użytkowania auta. Co istotne, wełnę kupuje się zazwyczaj w pakietach zawierających kilka typów produktu o różnej granulacji. W zależności od potrzeb można zastosować średnią lub mocną wersję. Warto pamiętać, że na koniec powinno się używać wełny o najmniejszej granulacji. To ona umożliwi wypolerowanie i uzyskanie efektu połysku.

Ewentualne drobne rysy powstałe po usuwaniu osadów da się zamaskować przy pomocy omawianych wcześniej preparatów, dlatego nie należy się bać czyszczenia końcówki wydechu. Taki zabieg, choć nieco czasochłonny, sprawi, że samochód będzie wyglądał dużo lepiej. Błyszczący wydech może być atutem np. podczas sprzedaży pojazdu.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej