• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czym się różni filtr GPF od DPF?

DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?

Filtry cząstek stałych, popularnie nazywane DPF-ami od ang. Diesel Particulate Filter, montowane są w układach wydechowych silników wysokoprężnych – diesli – od 1996 roku. Wprowadzono je po to, aby samochody mogły spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy czystości spalin, czyli mówiąc wprost, były bardziej ekologiczne. Dokładnie z tego samego powodu od 2018 roku praktycznie każdy producent pojazdów z silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim musi montować filtry cząstek stałych, GPF od ang. Gasoline Particulate Filter, w swoich samochodach. Jakie jest podstawowe zadanie DPF-ów i GPF-ów? Oczyszczanie spalin z cząstek stałych – sadzy i popiołów – aby te nie przedostawały się do atmosfery.

Różnice pomiędzy GPF a DPF

Czym zatem różni się nowszy filtr GPF od znanego już DPF-a, skoro rola obu podzespołów jest identyczna? Przede wszystkim warunkami, w których działają. Silniki benzynowe wytwarzają spaliny o wyższych temperaturach niż jednostki wysokoprężne. W efekcie proces wypalania sadzy z filtra cząstek stałych może być rzadszy, bo podczas normalnej jazdy bez konieczności tworzenia specjalnych warunków GPF samodzielnie się oczyszcza. Wypala się nawet w trakcie poruszania się po mieście, co dla DPF-a jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba tylko pamiętać o wyłączeniu systemu start & stop.

Różny jest również sposób przeprowadzania procesu regeneracji filtra. W przypadku samochodu z silnikiem benzynowym przebiega on w efekcie zubażania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu temperatura spalin jest jeszcze wyższa niż standardowo i osady z sadzy w GPF-ie zostają oczyszczone. W pojeździe z jednostką wysokoprężną komputer musi podać dawki paliwa większe od normalnych. Nadmiar paliwa trafia z cylindrów do układu wydechowego, gdzie ze względu na wysoką temperaturę jest spalany. To wpływa bezpośrednio na wzrost temperatury w DPF-ie i wypalenie sadzy.

Problemy wynikające ze stosowania filtrów cząstek stałych

Trzeba mieć świadomość, że konieczność zastosowania filtrów cząstek stałych pociągnęła za sobą pewne negatywne konsekwencje. Z jednej strony rzeczywiście ma to wyraźny wpływ na kwestie ekologiczne, z drugiej obciąża samochody. W przypadku nieudanego przebiegu procesu regeneracji DPF-a nadmiar paliwa przedostanie się do układu smarowania, co spowoduje rozrzedzenie oleju i tym samym narazi jednostkę napędową na zwiększone tarcie.

Jeżeli chodzi o ryzyko wynikające z obecności filtrów GPF, to polega ono na tym, że w silnikach z wtryskiem bezpośrednim w wyniku rosnącego ciśnienia wtrysku i zubażania mieszanki dochodzi do wytwarzania cząstek stałych. Efekt? Przyspieszone zużycie elementów silnika. Niestety jednak obostrzenia nakładane na producentów sprawiają, że nie mają oni innego wyjścia niż stosować filtry cząstek stałych w swoich samochodach.

Jak skutecznie dbać o układ wydechowy?
Układ wydechowy często traktowany jest z lekceważeniem. Wielu kierowców nie ma świadomości, że jeśli przestanie działać prawidłowo, wpłynie to negatywnie na pracę jednostki napędowej. Np. zapchanie filtra cząstek stałych może spowodować spadek osiągów i zwiększone zużycie paliwa, a awaria katalizatora szarpanie silnika i utratę dynamiki jazdy. Żeby uniknąć tych problemów i tym samym odwlec drogie naprawy, warto zadbać o układ wydechowy. Jak to zrobić?
więcej
Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej