• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy warto instalować downpipe?

Słyszeliście już o downpipe? To kawałek rury, który jest częścią układu wydechowego. Instalacja downpipe teoretycznie ma wpłynąć na charakterystykę pracy silnika, ale będzie będzie to możliwe tylko wtedy, gdy potraktujecie ten element jak kawałek większej układanki.

Układ wydechowy składa się z całego systemu metalowych rur z katalizatorem, sondą lambda i innymi elementami, przez które muszą przepłynąć spaliny. Aby przyspieszyć ich wylot na zewnątrz, stosuje się katalizatory sportowe o większej przepustowości, wymienia się cały układ na taki wykonany z kwasówki – bo metal ze względu na swoją porowatość wytrąca prędkość spalin – albo wkłada się downpipe.

Co to jest downpipe?

Downpipe to kawałek rury montowany w najważniejszym miejscu, na samym początku układu, tuż za kolektorem wydechowym lub za turbosprężarką w zależności od budowy samochodu. Ten element zastępuje inną rurkę, na której montuje się katalizator. Dzięki downpipe spaliny przepływają szybciej, ale nie są bardziej zanieczyszczone, dlatego taki rodzaj tuningu jest dopuszczalny przez prawo.

Downpipe a moc silnika

Wiele osób uważa, że montaż downpipe wpływa na moc silnika. Owszem, dzięki temu jednostka lepiej wchodzi na obroty, ma efektywniejsze przyspieszenie i mniejszą turbodziurę – mimo to nie można powiedzieć wprost o ile zwiększy się moc samochodu po instalacji downpipe.

Trzeba również pamiętać, że downpipe jest tylko jednym elementem z wielu rurek tworzących np. kolektor wydechowy, a tak naprawdę wszystko wpływa na wydajność układu. Właśnie dlatego widoczne efekty najlepiej uzyskać, wymieniając cały wydech na wersję sportową dostosowaną do modelu auta. Tutaj trzeba uważać na jakość wykonania układu i odpowiednio przeprowadzony montaż. Wystarczy sobie uświadomić, że spaliny osiągają temperaturę kilkuset stopni Celsjusza, żeby zrozumieć, jak ważne jest, aby nie wydostały się poza miejsca przystosowane do ich przepływu.

Ile to kosztuje?

Downpipe, mimo tego że jest niewielkim elementem, kosztuje całkiem sporo – średnio kilkaset złotych. Ostateczna kwota, którą trzeba wydać, zależy od modelu samochodu. Za cały układ wydechowy w wersji sportowej można zapłacić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, a jeśli kierowca planuje dalszy tuning, to tak naprawdę dopiero początek wydatków.

Wymiana układu wydechowego albo sam montaż downpipe należy zlecić profesjonalistom zajmującym się przede wszystkim wydechem. To oni powinni dobrać przepustowość i kształt elementów tak, aby nie zaburzyć przepływu spalin, doprowadzając tym samym do dławienia się silnika. Nie warto również kupować części od nieznanych producentów, bo mogą okazać się niedostosowane do danego auta.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej