• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można zregenerować zaciski hamulcowe?

Zaciski hamulcowe to te elementy, które sprawiają, że klocek hamulcowy styka się z tarczą. Pełnią naprawdę kluczową rolę, dlatego ze względów bezpieczeństwa powinny być w jak najlepszym stanie. Aby zaoszczędzić na wymianie tych podzespołów, można je zregenerować. Jak to zrobić?

Zacznijmy od tego, że nie każde zaciski hamulcowe można poddać regeneracji. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy dany zestaw nie jest pęknięty albo nie ma dużych uszkodzeń mechanicznych – te kryteria dyskwalifikują urządzenia. Zregenerować da się bowiem tylko te zaciski, na których nie widać poważnych usterek. O tym, czy przeprowadzać regenerację, czy wymieniać podzespoły na nowe, decyduje zazwyczaj mechanik z profesjonalnego warsztatu.

Punkt po punkcie

Jeśli regeneracja jest możliwa, konieczny będzie demontaż i dokładne oczyszczenie zacisków z rdzy oraz resztek starej farby. Przeważnie stosuje się metodę opartą na piaskowaniu albo krok po kroku ściera się zanieczyszczenia drucianą szczotką. Po doprowadzeniu urządzeń do stanu pierwotnego, należy je pomalować specjalną farbą o dużej odporności na wysokie temperatury. Istotne, żeby położyć przynajmniej trzy warstwy takiej farby. Dzięki temu zaciski będą odpowiednio zabezpieczone.

Na rynku dostępne są farby w różnych kolorach – w zależności od tego, jaki efekt chce się uzyskać, można albo podkreślić zaciski, malując je na kontrastowy kolor, albo zostać przy klasycznej czerni. Cena farb waha się od 20 do 100 zł za puszkę z wygodnym sprejem. Do niektórych farb dołączane są również preparaty czyszczące, pędzelki umożliwiające dotarcie do trudno dostępnych miejsc i utwardzacze, które stosuje się na koniec.

Regeneracja a wymiana niektórych elementów

Trzeba pamiętać, że regeneracja to nie tylko poprawa wyglądu, lecz także konieczność wymiany niektórych elementów w zaciskach. Chodzi tu o gumki, tłoczki i prowadniki sprzedawane zazwyczaj w całych zestawach naprawczych. Cena? Od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za jeden zestaw w zależności od modelu zacisków.

Ile to kosztuje?

Dodatkowo trzeba doliczyć koszt ewentualnej wymiany przewodów hamulcowych – od 50 do kilkuset złotych i nowego płynu hamulcowego – dobrej jakości preparat to wydatek rzędu 100–200 zł.

Całość, czyli preparat do czyszczenia, farba, zestaw naprawczy, przewody i płyn, równa się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Największy wpływ na cenę ma model samochodu. Inaczej będą się kształtowały te kwoty w przypadku popularnych modeli, a inaczej, gdy mowa o pojazdach marek premium.

Oczywiście, jeśli nie chce się przeprowadzać regeneracji samodzielnie, trzeba mieć na uwadze również koszty tak zwanej robocizny. Czy zatem to się opłaca? Zazwyczaj tak. Mimo wszystko kwoty zakupu nowego zestawu zacisków i ich montażu są sporo wyższe niż cena regeneracji.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej