• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przepalić katalizator?

Zatkany katalizator wpływa na spadek mocy silnika, jego nierówną pracę, a także drgania na biegu jałowym. Czy takie objawy zawsze sugerują konieczność wymiany katalizatora? Jak można zaoszczędzić na kosztownym remoncie? Czy da się przepalić katalizator i tym samym uniknąć zakupu nowej części?

Reaktor katalityczny jest istotną częścią układu wydechowego. Dzięki swojej strukturze przypominającej plaster miodu, który pokryty jest katalizatorem – substancją przyspieszającą reakcje zachodzące w urządzeniu – poprawia jakość spalin i tym samym wpływa na środowisko. Obecnie katalizatory montowane są zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i w popularnych dieslach. Wszystko po to, aby zmniejszać zanieczyszczenie powietrza.

Uszkodzenie katalizatora

Katalizatory, tak jak inne części w samochodach, ulegają uszkodzeniom mechanicznym albo po prostu po pewnym czasie się zużywają. Wymiana katalizatora pociąga za sobą duże koszty wynikające z ceny samego urządzenia oraz kwoty, jaką trzeba wydać na pomoc specjalisty, który się tym zajmie. Jak objawiają się problemy z katalizatorem? Przede wszystkim spadkiem mocy silnika, jego nierówną pracą oraz drganiami na biegu jałowym. Często dochodzi wówczas po prostu do zatkania katalizatora. Zapewne spotkaliście się z opinią, że zatkany katalizator da się przepalić. Czy rzeczywiście to możliwe i na ile takie rozwiązanie będzie bezpieczne?

Przepalanie katalizatora

Przepalanie albo odtykanie katalizatora w domowych warunkach nie jest możliwe. Katalizator z wkładem ceramicznym czy metalowym to wyjątkowo delikatne urządzenie. Jazda na wysokich obrotach z zatkanym katalizatorem – teoretycznie rekomendowana w takiej sytuacji – nie tylko nie pomoże, lecz wręcz może zaszkodzić. W ten sposób nie uzyskacie sprawnej części, tylko przyspieszycie proces jej degradacji. Zatem na pytanie jak przepalić katalizator odpowiadamy – nawet nie warto próbować. Niestety wymiana części będzie w tym wypadku konieczna.

Oszczędzanie na katalizatorze

Aby zaoszczędzić na drogiej naprawie, warto stary, zużyty katalizator oddać do skupu. W ten sposób odzyskacie przynajmniej część pieniędzy wydanych na wymianę. Nie polecamy jedynie inwestowania w uniwersalne katalizatory, które często są niedostosowane do Waszych pojazdów.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej