• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przepalić katalizator?

Zatkany katalizator wpływa na spadek mocy silnika, jego nierówną pracę, a także drgania na biegu jałowym. Czy takie objawy zawsze sugerują konieczność wymiany katalizatora? Jak można zaoszczędzić na kosztownym remoncie? Czy da się przepalić katalizator i tym samym uniknąć zakupu nowej części?

Reaktor katalityczny jest istotną częścią układu wydechowego. Dzięki swojej strukturze przypominającej plaster miodu, który pokryty jest katalizatorem – substancją przyspieszającą reakcje zachodzące w urządzeniu – poprawia jakość spalin i tym samym wpływa na środowisko. Obecnie katalizatory montowane są zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i w popularnych dieslach. Wszystko po to, aby zmniejszać zanieczyszczenie powietrza.

Uszkodzenie katalizatora

Katalizatory, tak jak inne części w samochodach, ulegają uszkodzeniom mechanicznym albo po prostu po pewnym czasie się zużywają. Wymiana katalizatora pociąga za sobą duże koszty wynikające z ceny samego urządzenia oraz kwoty, jaką trzeba wydać na pomoc specjalisty, który się tym zajmie. Jak objawiają się problemy z katalizatorem? Przede wszystkim spadkiem mocy silnika, jego nierówną pracą oraz drganiami na biegu jałowym. Często dochodzi wówczas po prostu do zatkania katalizatora. Zapewne spotkaliście się z opinią, że zatkany katalizator da się przepalić. Czy rzeczywiście to możliwe i na ile takie rozwiązanie będzie bezpieczne?

Przepalanie katalizatora

Przepalanie albo odtykanie katalizatora w domowych warunkach nie jest możliwe. Katalizator z wkładem ceramicznym czy metalowym to wyjątkowo delikatne urządzenie. Jazda na wysokich obrotach z zatkanym katalizatorem – teoretycznie rekomendowana w takiej sytuacji – nie tylko nie pomoże, lecz wręcz może zaszkodzić. W ten sposób nie uzyskacie sprawnej części, tylko przyspieszycie proces jej degradacji. Zatem na pytanie jak przepalić katalizator odpowiadamy – nawet nie warto próbować. Niestety wymiana części będzie w tym wypadku konieczna.

Oszczędzanie na katalizatorze

Aby zaoszczędzić na drogiej naprawie, warto stary, zużyty katalizator oddać do skupu. W ten sposób odzyskacie przynajmniej część pieniędzy wydanych na wymianę. Nie polecamy jedynie inwestowania w uniwersalne katalizatory, które często są niedostosowane do Waszych pojazdów.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej