• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przepalić katalizator?

Zatkany katalizator wpływa na spadek mocy silnika, jego nierówną pracę, a także drgania na biegu jałowym. Czy takie objawy zawsze sugerują konieczność wymiany katalizatora? Jak można zaoszczędzić na kosztownym remoncie? Czy da się przepalić katalizator i tym samym uniknąć zakupu nowej części?

Reaktor katalityczny jest istotną częścią układu wydechowego. Dzięki swojej strukturze przypominającej plaster miodu, który pokryty jest katalizatorem – substancją przyspieszającą reakcje zachodzące w urządzeniu – poprawia jakość spalin i tym samym wpływa na środowisko. Obecnie katalizatory montowane są zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i w popularnych dieslach. Wszystko po to, aby zmniejszać zanieczyszczenie powietrza.

Uszkodzenie katalizatora

Katalizatory, tak jak inne części w samochodach, ulegają uszkodzeniom mechanicznym albo po prostu po pewnym czasie się zużywają. Wymiana katalizatora pociąga za sobą duże koszty wynikające z ceny samego urządzenia oraz kwoty, jaką trzeba wydać na pomoc specjalisty, który się tym zajmie. Jak objawiają się problemy z katalizatorem? Przede wszystkim spadkiem mocy silnika, jego nierówną pracą oraz drganiami na biegu jałowym. Często dochodzi wówczas po prostu do zatkania katalizatora. Zapewne spotkaliście się z opinią, że zatkany katalizator da się przepalić. Czy rzeczywiście to możliwe i na ile takie rozwiązanie będzie bezpieczne?

Przepalanie katalizatora

Przepalanie albo odtykanie katalizatora w domowych warunkach nie jest możliwe. Katalizator z wkładem ceramicznym czy metalowym to wyjątkowo delikatne urządzenie. Jazda na wysokich obrotach z zatkanym katalizatorem – teoretycznie rekomendowana w takiej sytuacji – nie tylko nie pomoże, lecz wręcz może zaszkodzić. W ten sposób nie uzyskacie sprawnej części, tylko przyspieszycie proces jej degradacji. Zatem na pytanie jak przepalić katalizator odpowiadamy – nawet nie warto próbować. Niestety wymiana części będzie w tym wypadku konieczna.

Oszczędzanie na katalizatorze

Aby zaoszczędzić na drogiej naprawie, warto stary, zużyty katalizator oddać do skupu. W ten sposób odzyskacie przynajmniej część pieniędzy wydanych na wymianę. Nie polecamy jedynie inwestowania w uniwersalne katalizatory, które często są niedostosowane do Waszych pojazdów.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej