• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przepalić katalizator?

Zatkany katalizator wpływa na spadek mocy silnika, jego nierówną pracę, a także drgania na biegu jałowym. Czy takie objawy zawsze sugerują konieczność wymiany katalizatora? Jak można zaoszczędzić na kosztownym remoncie? Czy da się przepalić katalizator i tym samym uniknąć zakupu nowej części?

Reaktor katalityczny jest istotną częścią układu wydechowego. Dzięki swojej strukturze przypominającej plaster miodu, który pokryty jest katalizatorem – substancją przyspieszającą reakcje zachodzące w urządzeniu – poprawia jakość spalin i tym samym wpływa na środowisko. Obecnie katalizatory montowane są zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i w popularnych dieslach. Wszystko po to, aby zmniejszać zanieczyszczenie powietrza.

Uszkodzenie katalizatora

Katalizatory, tak jak inne części w samochodach, ulegają uszkodzeniom mechanicznym albo po prostu po pewnym czasie się zużywają. Wymiana katalizatora pociąga za sobą duże koszty wynikające z ceny samego urządzenia oraz kwoty, jaką trzeba wydać na pomoc specjalisty, który się tym zajmie. Jak objawiają się problemy z katalizatorem? Przede wszystkim spadkiem mocy silnika, jego nierówną pracą oraz drganiami na biegu jałowym. Często dochodzi wówczas po prostu do zatkania katalizatora. Zapewne spotkaliście się z opinią, że zatkany katalizator da się przepalić. Czy rzeczywiście to możliwe i na ile takie rozwiązanie będzie bezpieczne?

Przepalanie katalizatora

Przepalanie albo odtykanie katalizatora w domowych warunkach nie jest możliwe. Katalizator z wkładem ceramicznym czy metalowym to wyjątkowo delikatne urządzenie. Jazda na wysokich obrotach z zatkanym katalizatorem – teoretycznie rekomendowana w takiej sytuacji – nie tylko nie pomoże, lecz wręcz może zaszkodzić. W ten sposób nie uzyskacie sprawnej części, tylko przyspieszycie proces jej degradacji. Zatem na pytanie jak przepalić katalizator odpowiadamy – nawet nie warto próbować. Niestety wymiana części będzie w tym wypadku konieczna.

Oszczędzanie na katalizatorze

Aby zaoszczędzić na drogiej naprawie, warto stary, zużyty katalizator oddać do skupu. W ten sposób odzyskacie przynajmniej część pieniędzy wydanych na wymianę. Nie polecamy jedynie inwestowania w uniwersalne katalizatory, które często są niedostosowane do Waszych pojazdów.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej