• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przepalić katalizator?

Zatkany katalizator wpływa na spadek mocy silnika, jego nierówną pracę, a także drgania na biegu jałowym. Czy takie objawy zawsze sugerują konieczność wymiany katalizatora? Jak można zaoszczędzić na kosztownym remoncie? Czy da się przepalić katalizator i tym samym uniknąć zakupu nowej części?

Reaktor katalityczny jest istotną częścią układu wydechowego. Dzięki swojej strukturze przypominającej plaster miodu, który pokryty jest katalizatorem – substancją przyspieszającą reakcje zachodzące w urządzeniu – poprawia jakość spalin i tym samym wpływa na środowisko. Obecnie katalizatory montowane są zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i w popularnych dieslach. Wszystko po to, aby zmniejszać zanieczyszczenie powietrza.

Uszkodzenie katalizatora

Katalizatory, tak jak inne części w samochodach, ulegają uszkodzeniom mechanicznym albo po prostu po pewnym czasie się zużywają. Wymiana katalizatora pociąga za sobą duże koszty wynikające z ceny samego urządzenia oraz kwoty, jaką trzeba wydać na pomoc specjalisty, który się tym zajmie. Jak objawiają się problemy z katalizatorem? Przede wszystkim spadkiem mocy silnika, jego nierówną pracą oraz drganiami na biegu jałowym. Często dochodzi wówczas po prostu do zatkania katalizatora. Zapewne spotkaliście się z opinią, że zatkany katalizator da się przepalić. Czy rzeczywiście to możliwe i na ile takie rozwiązanie będzie bezpieczne?

Przepalanie katalizatora

Przepalanie albo odtykanie katalizatora w domowych warunkach nie jest możliwe. Katalizator z wkładem ceramicznym czy metalowym to wyjątkowo delikatne urządzenie. Jazda na wysokich obrotach z zatkanym katalizatorem – teoretycznie rekomendowana w takiej sytuacji – nie tylko nie pomoże, lecz wręcz może zaszkodzić. W ten sposób nie uzyskacie sprawnej części, tylko przyspieszycie proces jej degradacji. Zatem na pytanie jak przepalić katalizator odpowiadamy – nawet nie warto próbować. Niestety wymiana części będzie w tym wypadku konieczna.

Oszczędzanie na katalizatorze

Aby zaoszczędzić na drogiej naprawie, warto stary, zużyty katalizator oddać do skupu. W ten sposób odzyskacie przynajmniej część pieniędzy wydanych na wymianę. Nie polecamy jedynie inwestowania w uniwersalne katalizatory, które często są niedostosowane do Waszych pojazdów.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej