• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można poprawić brzmienie samochodu?

Odpowiadając na tytułowe pytanie, mówimy: można, ale zazwyczaj wiąże się to z koniecznością wymiany niektórych części układu wydechowego. O jakich częściach mowa i ile to kosztuje?

Brzmienie samochodu jest dla wielu kierowców na tyle ważnym aspektem, że decyduje o wyborze konkretnego modelu. Trudno się dziwić – praktycznie każdy chciałby siedzieć za kierownicą auta, które po dodaniu gazu wydaje z siebie mocny, niski dźwięk. Jeśli nie dysponuje się gotówką na zakup sportowego pojazdu, zawsze może wymienić elementy układu wydechowego i uzyskać naprawdę satysfakcjonujący efekt.

Wymiana tłumika

Najważniejszymi elementami wpływającymi na dźwięk samochodu są tłumiki. W zależności od modelu auta występują albo pojedynczo – tłumik końcowy – albo w zestawach – przedni, środkowy i końcowy. Jeśli chce się uzyskać słyszalny rezultat, należy wszystkie z nich wymienić na sportowe.

Koszty? Od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Te najdroższe spotyka się wyłącznie w samochodach marek premium.

Montaż downpipe

Niektórzy, aby poprawić brzmienie auta, montują downpipe. Co to takiego? Najprościej mówiąc, kawałek rury wkładany tuż za kolektorem wydechowym w samochodach z silnikami wolnossącymi albo bezpośrednio za turbosprężarką w przypadku jednostek z turbodoładowaniem. Downpipe ma powodować szybszy przepływ spalin i jednocześnie m.in. wpływać na pracę turbosprężarki. Powszechnie uważa się, że to rozwiązanie dodatkowo poprawia moc auta, ale trudno obliczyć, na ile jest to rzeczywiście efektywne. Na pewno dzięki downpipe silnik łatwiej wchodzi na obroty i zmniejsza się turbodziura.

Koszty? Od kilkuset do 2000 zł.

Elementy estetyczne

Najczęstszą i jednocześnie najprostszą modyfikacją, na którą decydują się kierowcy, jest zmiana końcówek układu wydechowego. Gdzie znajdują się wspomniane końcówki? To elementy wystające spod tylnego zderzaka, czyli coś, co widać na pierwszy rzut oka. Skoro je widać, warto je wymienić, jeśli chce się poprawić walory estetyczne pojazdu. Trzeba jednak pamiętać, że taka ingerencja nie wpłynie bezpośrednio na jakość dźwięku samochodu.

Koszty? Od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od modelu.

Cały układ wydechowy do wymiany

Jeśli rzeczywiście chce się uzyskać doskonałe efekty dźwiękowe i poprawić osiągi samochodu, najlepiej wymienić cały układ wydechowy. Niestety to nie jest rozwiązanie, na które może pozwolić sobie każdy kierowca. Dlaczego? Ponieważ koszty takiej wymiany dochodzą do kilku tysięcy złotych. Wiele zależy od modelu pojazdu, silnika i jakości samego układu.

Czy warto kupować tańsze części?

Jeśli o jakości mowa warto dodać, że kupowanie tanich części w przypadku układu wydechowego nie jest dobrym pomysłem. Wszystkie elementy tego układu narażone są na bardzo wysokie temperatury pochodzące z przepływających przez nie spalin, dlatego montaż urządzeń wykonanych ze stali nierdzewnej bez atestów może się skończyć krótkim czasem użytkowania i koniecznością ponownej wymiany. Tu nie opłaca się oszczędzać.

Sportowy wydech – warto czy nie?

Przed ewentualnym zakupem sportowego tłumika albo całego układu wydechowego kierowcy zadają sobie pytanie, czy to rzeczywiście gra warta świeczki. Z jednej strony to duży koszt, z drugiej sportowy układ wydechowy wpływa nie tylko na brzmienie, lecz także na osiągi – poprawia je nawet o kilka procent.

Uwaga: czasami sportowe elementy układu wydechowego nie mają homologacji drogowej, ponieważ nie spełniają norm emisji spalin. Jeśli zamontuje się takie urządzenia, samochód nie przejdzie badań technicznych.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej