• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można poprawić brzmienie samochodu?

Odpowiadając na tytułowe pytanie, mówimy: można, ale zazwyczaj wiąże się to z koniecznością wymiany niektórych części układu wydechowego. O jakich częściach mowa i ile to kosztuje?

Brzmienie samochodu jest dla wielu kierowców na tyle ważnym aspektem, że decyduje o wyborze konkretnego modelu. Trudno się dziwić – praktycznie każdy chciałby siedzieć za kierownicą auta, które po dodaniu gazu wydaje z siebie mocny, niski dźwięk. Jeśli nie dysponuje się gotówką na zakup sportowego pojazdu, zawsze może wymienić elementy układu wydechowego i uzyskać naprawdę satysfakcjonujący efekt.

Wymiana tłumika

Najważniejszymi elementami wpływającymi na dźwięk samochodu są tłumiki. W zależności od modelu auta występują albo pojedynczo – tłumik końcowy – albo w zestawach – przedni, środkowy i końcowy. Jeśli chce się uzyskać słyszalny rezultat, należy wszystkie z nich wymienić na sportowe.

Koszty? Od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Te najdroższe spotyka się wyłącznie w samochodach marek premium.

Montaż downpipe

Niektórzy, aby poprawić brzmienie auta, montują downpipe. Co to takiego? Najprościej mówiąc, kawałek rury wkładany tuż za kolektorem wydechowym w samochodach z silnikami wolnossącymi albo bezpośrednio za turbosprężarką w przypadku jednostek z turbodoładowaniem. Downpipe ma powodować szybszy przepływ spalin i jednocześnie m.in. wpływać na pracę turbosprężarki. Powszechnie uważa się, że to rozwiązanie dodatkowo poprawia moc auta, ale trudno obliczyć, na ile jest to rzeczywiście efektywne. Na pewno dzięki downpipe silnik łatwiej wchodzi na obroty i zmniejsza się turbodziura.

Koszty? Od kilkuset do 2000 zł.

Elementy estetyczne

Najczęstszą i jednocześnie najprostszą modyfikacją, na którą decydują się kierowcy, jest zmiana końcówek układu wydechowego. Gdzie znajdują się wspomniane końcówki? To elementy wystające spod tylnego zderzaka, czyli coś, co widać na pierwszy rzut oka. Skoro je widać, warto je wymienić, jeśli chce się poprawić walory estetyczne pojazdu. Trzeba jednak pamiętać, że taka ingerencja nie wpłynie bezpośrednio na jakość dźwięku samochodu.

Koszty? Od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od modelu.

Cały układ wydechowy do wymiany

Jeśli rzeczywiście chce się uzyskać doskonałe efekty dźwiękowe i poprawić osiągi samochodu, najlepiej wymienić cały układ wydechowy. Niestety to nie jest rozwiązanie, na które może pozwolić sobie każdy kierowca. Dlaczego? Ponieważ koszty takiej wymiany dochodzą do kilku tysięcy złotych. Wiele zależy od modelu pojazdu, silnika i jakości samego układu.

Czy warto kupować tańsze części?

Jeśli o jakości mowa warto dodać, że kupowanie tanich części w przypadku układu wydechowego nie jest dobrym pomysłem. Wszystkie elementy tego układu narażone są na bardzo wysokie temperatury pochodzące z przepływających przez nie spalin, dlatego montaż urządzeń wykonanych ze stali nierdzewnej bez atestów może się skończyć krótkim czasem użytkowania i koniecznością ponownej wymiany. Tu nie opłaca się oszczędzać.

Sportowy wydech – warto czy nie?

Przed ewentualnym zakupem sportowego tłumika albo całego układu wydechowego kierowcy zadają sobie pytanie, czy to rzeczywiście gra warta świeczki. Z jednej strony to duży koszt, z drugiej sportowy układ wydechowy wpływa nie tylko na brzmienie, lecz także na osiągi – poprawia je nawet o kilka procent.

Uwaga: czasami sportowe elementy układu wydechowego nie mają homologacji drogowej, ponieważ nie spełniają norm emisji spalin. Jeśli zamontuje się takie urządzenia, samochód nie przejdzie badań technicznych.

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej