• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Cofanie licznika w samochodzie – sygnały alarmowe

Niestety na rynku nie brakuje nieuczciwych sprzedawców. Zakup samochodu używanego prawie zawsze obarczony jest ryzykiem. O jakim ryzyku mowa? O ewentualnym cofnięciu licznika w pojeździe. Na szczęście są różne sposoby ułatwiające kupującemu weryfikację stanu faktycznego. Co sprawdzić, gdy kupuje się auto z rynku wtórnego, żeby mieć pewność, że rzeczywiście przejechało tyle, ile wskazują liczby na kokpicie?

Zacznijmy od najważniejszego – cofanie licznika jest przestępstwem zagrożonym karą więzienia do lat 5. Od 25 maja 2019 roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi osoby zmieniające wskazania licznika oraz osoby zlecające takie zadanie mogą trafić do więzienia. Mimo to nadal bardzo często spotyka się samochody wyglądające na dużo więcej przejechanych kilometrów niż wskazywałyby to liczby. Jak zatem ustrzec się przed zakupem auta z cofniętym licznikiem?

Po pierwsze – sprawdź raport z CEPiK-u

Najłatwiejszym sposobem weryfikacji prawdziwości danych jest wyciągnięcie raportu z CEPiK-u, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Od 2014 roku w trakcie badania technicznego istnieje obowiązek wprowadzenia liczb pokazujących dotychczasowy przebieg danego samochodu. Informacje na ten temat zbiera właśnie CEPiK i udostępnia je na stronie historiapojazdu.gov.pl. Aby móc wygenerować raport, trzeba dysponować numerem VIN, numerem rejestracyjnym pojazdu oraz znać datę pierwszej rejestracji. Korzystanie z serwisu jest bezpłatne.

Po drugie – VIN i ASO

To, czy stan licznika wygląda na prawdziwy, można zweryfikować również w ASO (Autoryzowanej Sieci Obsługi) danej marki. Za każdym razem, gdy właściciel wykonywał przegląd w jednym z punktów, obsługujący go pracownik miał obowiązek wpisania przebiegu do bazy, dlatego te dane na pewno będą wiarygodne. Uwaga – usługa weryfikacji stanu licznika w ASO jest płatna. Żeby móc to zrobić, trzeba przede wszystkim znać numer VIN samochodu.

Po trzecie – wnętrze i wygląd zewnętrzny pojazdu

Niektóre niepokojące sygnały widać już na pierwszy rzut oka. Gdy oglądacie auto, które chcecie kupić, zwróćcie uwagę na stan wnętrza. Jeżeli fotele, kierownica albo gałka zmiany biegów wyglądają na dużo bardziej wyeksploatowane niż wskazywałaby na to liczba przejechanych kilometrów, lepiej uważać. Działa to także w drugą stronę – obszycia sprawiające wrażenie nowych mogą być złym znakiem. Wtedy sprawdźcie, w jakim stanie są przyciski i pokrętła na konsoli, bo ich nie da się tak łatwo wymienić.

Podobnie uważnie należy podejść do oglądania samochodu z zewnątrz. Zarysowany lakier przy drzwiach czy wytarte klamki świadczą o tym, że auto było mocno eksploatowane, więc prawdopodobnie nikt nie przejechał nim zaledwie 50 tys. km. Mimo to przed wyciągnięciem pochopnych wniosków warto obejrzeć przynajmniej kilka modeli o podobnym przebiegu – każdy samochód starzeje się w nieco innym tempie.

Po czwarte – usterki

Pozostaje jeszcze kwestia usterek. Pamiętajcie, że niektóre problemy nie powinny się pojawiać w pojazdach, które mają na liczniku 100 tys. km lub mniej. Mowa tu np. o awarii sprzęgła, turbiny, luzach w zawieszeniu czy szumiących łożyskach. Jeżeli coś budzi Wasz niepokój, po prostu sprawdzajcie wiarygodność danych w każdych możliwych źródłach.

Czym jest system eSCOR?
Wiesz, w jaki sposób szacuje się ryzyko ubezpieczeniowe? Na jakiej podstawie określa się prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez kierowcę? I jak to wpływa na wysokość składek na ubezpieczenie OC i AC? Od lutego 2023 roku możesz otrzymać ocenę ryzyka, korzystając z usługi eSCOR. Czym dokładnie jest eSCOR i jak działa?
więcej
Wszystko, co warto wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy
Każdy kierowca, który znacząco przekracza prędkość lub w inny sposób łamie przepisy, musi się liczyć z tym, że w razie złapania przez policję może stracić prawo jazdy. Kiedy funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy? Na ile zgodnie z przepisami powinni to zrobić? Jak odzyskać dokument? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.
więcej
Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia samochodu w trakcie odśnieżania?
Zima to trudny okres dla kierowców. Gdy zaczynają się przymrozki i opady śniegu, muszą sobie poradzić nie tylko z zamarzającymi zamkami i parującymi szybami, lecz także z odśnieżaniem. Z tym ostatnim mierzą się również drogowcy, którzy mają za zadanie oczyścić drogi z błota, śniegu i lodu, używając pługów, solarek oraz piaskarek. Niestety czasami robią to na tyle nieumiejętnie, że maszyny uszkadzają samochody stojące w zatoczkach lub znajdujące się na pasie obok.
więcej