• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Co zrobić, gdy pomylimy się przy tankowaniu?

Pomyłki zdarzają się wszędzie, także przy tankowaniu. Kierowcy wlewają ropę do samochodu z silnikiem benzynowym albo benzynę do diesla. Czasami błędy dotyczą również liczby oktanów. Jeśli już zatankujecie nieodpowiednie paliwo, trzeba działać szybko, aby zminimalizować szkody. Czym może grozić taka pomyłka? I co zrobić od razu po zorientowaniu się, że do niej doszło?

Zatankowanie ropy zamiast benzyny

Zacznijmy od najrzadszych przypadków, czyli zatankowania ropy zamiast benzyny. Dlaczego tego typu pomyłka zdarza się niewielu kierowcom? Bo przeważnie końcówka dystrybutora oleju napędowego nie mieści się we wlewie samochodów benzynowych. Mimo to niektórzy i tak próbują wcisnąć ją na siłę. A czasami do pomyłek tego typu dochodzi po prostu w przypadku tankowania z kanistra.

Jaki będzie efekt? Jeśli wlejecie dużo oleju napędowego, silnik albo się nie uruchomi, albo po starcie niemal natychmiast zgaśnie. Jeżeli zaś będzie go niewiele, jednostka straci moc, może przerywać albo zużywać bardzo dużo paliwa. To doprowadzi najprawdopodobniej do usterki katalizatora, do którego trafi niespalony olej. Na szczęście potencjalnych problemów łatwo uniknąć – wystarczy dokładnie wypłukać układ paliwowy.

Benzyna zamiast oleju napędowego

Dużo trudniej będzie wtedy, gdy zatankujecie benzynę zamiast oleju napędowego. Tego typu pomyłki zdarzają się zdecydowanie częściej m.in. dlatego, że końcówka wlewu benzyny jest mniejsza niż ta od oleju i tutaj kierowcy nie mają technicznego problemu z tankowaniem.

Jaki będzie efekt zmieszania benzyny z olejem? W starszych dieslach z pośrednim wtryskiem paliwa raczej nie dojdzie do większych uszkodzeń. Gorzej, gdy macie do czynienia z bezpośrednimi wtryskami, bo tu nawet niewielka domieszka benzyny może być potencjalnie bardzo niebezpieczna. O ile w przypadku wlania oleju napędowego zamiast benzyny efekt zobaczycie od razu, o tyle w drugą stronę problemy pojawiają się zazwyczaj dopiero po kilku lub nawet kilkuset kilometrach, ale wówczas jest już za późno.

Benzyna szkodzi silnikom wysokoprężnym, bo ma mniejsze właściwości smarne – w efekcie zatankowanie benzyny prowadzi do zatarcia się pompy i zapchania metalowymi wiórami z niej końcówek wtryskiwaczy. Drugą przyczyną jest spalanie benzyny w cylindrach – benzyna pali się dużo szybciej niż olej, zanim tłok znajdzie się w odpowiedniej pozycji. To powoduje szarpanie i dygotanie silnika, co skutkuje problemami z układem wtryskowym oraz korbowo-tłokowym – bardzo kosztowne w naprawie.

Zatankowanie benzyny ze zbyt niską liczbą oktanów

Jeszcze inny problem to zatankowanie benzyny ze zbyt niską liczbą oktanów. W Polsce najmniej oktanowa benzyna to tak zwana 95, natomiast w innych krajach europejskich można dostać także 91. O ile nowoczesne silniki poradzą sobie z taką mieszanką, o tyle w starszych trzeba będzie albo dolać 98, albo wymienić całe paliwo.

Jak poradzić sobie ze złym paliwem?

Jeśli od razu zauważy się, że doszło do pomyłki, najlepiej w ogóle nie uruchamiać samochodu, tylko poprosić o pomoc obsługę stacji. Zazwyczaj mają oni specjalny sprzęt pozwalający wypompować paliwo, ewentualnie wiedzą, gdzie można to zrobić w pobliżu. Nawet wtedy najlepiej przewieźć auto na lawecie, bo odpalenie silnika okazuje się zazwyczaj kosztowne w skutkach. Wypompowanie niewłaściwego paliwa kosztuje do kilkuset złotych, a naprawa całej jednostki z powodu zatartego układu wtryskowego to nawet 100 razy większe kwoty.

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej