• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awaryjność silników TSI i TFSI

Silniki TSI oraz TFSI to nowoczesne jednostki opracowane przez koncern Volkswagena. Z jednej strony zużywają stosunkowo niewiele paliwa i mają dobre osiągi, z drugiej uznawane są za dość awaryjne. Jakie problemy mogą się pojawiać w tego typu silnikach?

Na początek parę słów wyjaśnienia. Silniki TSI i TFSI opracował koncern Volkswagen. Wprowadził je na rynek w 2002 roku, wtedy pod nazwą FSI, czyli Fuel Straight Injection (bezpośredni wtrysk paliwa). Tego typu jednostki były wówczas naprawdę rewolucyjne. Później koncern dodał do nich jeszcze turbo, uzyskując Turbo FSI. A następnie zastąpił je nowoczesnymi TSI oraz TFSI o pojemności 1.2, 1.4, 1.8 lub 2.0 l.

TSI montuje się w modelach Volkswagena, Skody i Seata, zaś TFSI – w Audi. W praktyce silniki nie różnią się niczym, jeżeli chodzi o technologię, zatem stosowanie osobnego skrótu jest tu zabiegiem czysto marketingowym. Wiadomo, że samochody marki Audi kierowane są do zamożniejszych klientów, stąd decyzja o wyróżnieniu jednostek przynajmniej nazwą.

Charakterystyka silników TSI i TFSI

Silniki TSI i TFSI należą do efektywnych, a przy tym cichych. Zapewniają stosunkowo niskie spalanie przy dobrej dynamice jazdy. Wynika to przede wszystkim z obecności turbosprężarki, bezpośrednich wtrysków paliwa oraz uwarstwionej mieszanki powietrzno-paliwowej w cylindrze (w górnej części bogatej, w dolnej ubogiej). Te rozwiązania pozwalają uzyskać naprawdę satysfakcjonujące wyniki przy jednoczesnym stosowaniu benzyny o liczbie oktanowej 95, co nie było możliwe w wersjach FSI.

Problemy z jednostkami TSI i TFSI

Ale… Niestety silniki tego typu zużywają sporo oleju – nawet do 1 l na 1000 km. Z czego to wynika? Ze zbyt cienkich pierścieni uszczelniających tłoki. W efekcie zwiększona ilość oleju trafia do komory spalania. Z jednej strony można regularnie uzupełniać ten płyn eksploatacyjnych, z drugiej warto pamiętać, że spalanie oleju powoduje wytrącanie się nagarów, co prowadzi do zatykania się elementów w silniku. Problem, o którym mowa, dotyczy m.in. jednostek 1.8 oraz 2.0 z lat 2008–2011.

Wytrzymałość rozrządu

Druga sprawa to rozrząd. Okazuje się, że w starszych modelach rozrząd był wyjątkowo nietrwały. Napinacz zużywał się zdecydowanie szybciej niż w innych jednostkach – to wada fabryczna – a od zużycia napinacza już prosta droga do poluzowania lub przeskoczenia łańcucha i konieczności przeprowadzenia remontu silnika.

Pozostają jeszcze kwestie żywotności pompy wody, wtryskiwaczy oraz elektroniki sterującej turbosprężarką. W jednostkach z pierwszych lat produkcji nie należą one do najtrwalszych. Do tego dochodzą wysokie koszty serwisowania, bo jakby nie patrzeć, mowa o nowoczesnych silnikach.

Jeżeli zatem kupować samochód z TSI lub TFSI, to najlepiej jak najnowszy. W starszych modelach konieczność remontu i wydatków z tym związanych może się po prostu nie opłacać. 

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej