• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awarie układu hamulcowego – przyczyny

Na układ hamulcowy składa się kilka podstawowych elementów, które – z racji swojej funkcji – są narażone na uszkodzenia. Jakie są najczęstsze awarie w obrębie tego układu? M.in. pokrzywienie tarcz hamulcowych, uszkodzenie tłoczków i prowadnic zacisków, wpadanie pedału hamulca w podłogę oraz problem ze starym płynem hamulcowym. Dlaczego tak się dzieje i ile może kosztować naprawa?

Najczęściej występującymi rodzajami układów hamulcowych są układy cierne. Zalicza się do nich zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe. Zasada działania obu typów jest identyczna – chodzi o wytworzenie tak dużej siły hamującej, aby w efekcie doprowadzić do zatrzymania pojazdu. Standardowo układ hamulcowy składa się z: pedału hamulca, klocków, tarcz i zacisków hamulcowych, przewodów z płynem hamulcowym, pompy hamulcowej oraz korektora rozkładu siły hamowania. Nie jest to skomplikowany układ, ale narażony na ciągłe działanie zanieczyszczeń drogowych, występowanie nieszczelności, rdzewienie, zacieranie lub przegrzanie.

Brak reakcji na próby hamowania

Najczęściej dochodzi do awarii przewodów hamulcowych, które w zależności od zastosowanych technologii rdzewieją albo parcieją. W efekcie do układu dostaje się powietrze, a płyn hamulcowy nie może efektywnie przenieść ciśnienia, które zostaje wytworzone przez pompę, bezpośrednio na tłoczki. Kierowca od razu zauważa, że pedał hamulca staje się miękki i dużo słabiej reaguje na wciskanie. Czasami odczuwa się to wręcz jako wpadanie pedała w podłogę. Tego typu problem jest naprawdę niebezpieczny, dlatego nie ma co zwlekać z wizytą u mechanika. Koszt wymiany przewodów wynosi od 300 do 600 zł.

Wrzenie płynu hamulcowego

Podobny efekt do opisywanego powyżej może dawać również zużyty płyn hamulcowy. Płyn ten ma właściwości higroskopijne – pochłania wodę. Jeżeli jest użytkowany zbyt długo, ilość zawartej w nim wody sprawia, że obniża się jego temperatura wrzenia. Gdy płyn hamulcowy zaczyna wrzeć, wytwarzają się w nim pęcherzyki powietrza, a to negatywnie wpływa na działanie hamulców. Z tego względu zaleca się regularną wymianę. Koszt jest niewielki – około 30 zł – więc tym bardziej powinno się tego pilnować.

Pokrzywienie tarcz hamulcowych

Do częstych awarii układu hamulcowego zalicza się także deformację tarcz hamulcowych. W jaki sposób można doprowadzić do pokrzywienia tarcz? Wbrew pozorom dość łatwo – wystarczy wjechać z rozgrzanymi hamulcami w głębszą kałużę. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia, kierowca zauważy wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania. Zaleca się, żeby wówczas nie zwlekać z wymianą, bo nie tylko zagraża to bezpieczeństwu w ruchu drogowym, lecz także skraca żywotność innych elementów całego układu.

Uwaga – w przypadku niektórych tarcz wystarcza przetaczanie, czyli naprawa bez konieczności zakupu nowego kompletu. A ile kosztuje wymiana tarcz? Cena zależy od modelu samochodu. Zazwyczaj waha się w granicach od 100 do 300 zł dla jednej osi.

Uszkodzenie uszczelniaczy tłoczków

Zdarza się również, że w wyniku zanieczyszczeń drogowych dochodzi do awarii uszczelniaczy tłoczków i prowadnic zacisków albo tak zwanego zapieczenia hamulców. Główny problem w przypadku takich uszkodzeń polega na trudności w dociśnięciu klocków do tarczy, co skutkuje nieefektywnym hamowaniem. W trakcie naciskania pedału hamulca słychać także charakterystyczne piszczenie. Jedyny sposób na naprawę to wymiana. Na szczęście cena nie powinna nikogo odstraszyć – zestaw naprawczy kosztuje maksymalnie do 100 zł.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej