• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awaria układu kierowniczego – problem z końcówkami drążków

Jeżeli dochodzi do awarii w układzie kierowniczym, zazwyczaj problem leży po stronie końcówek drążków, czyli elementów, które łączą drążek ze zwrotnicą. Jak rozpoznać, że końcówki są już zużyte i trzeba je wymienić? Czy należy wówczas kupić albo zrobić coś jeszcze? I ile to będzie kosztowało?

Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, końcówki drążków łączą drążek ze zwrotnicą. Dzięki temu powodują, że zwrotnica wychyla się dokładnie pod takim kątem, żeby skręt kół odzwierciedlał w pełni ruchy koła kierownicy. Końcówki przypominające swoim wyglądem literę „L” zbudowane są z elastycznych części tworzących tak zwane przeguby kulowe. W związku ze swoją funkcją i budową dość szybko się niszczą – mogą się zużyć nawet po 50 czy 60 tys. przejechanych kilometrów.

Sposobem na przedłużenie ich żywotności jest ograniczanie skręcania kół podczas podjeżdżania pod krawężniki oraz kontrolowanie ewentualnych luzów w układzie kierowniczym.

Jak rozpoznać awarię końcówek drążków?

Jeśli samochód nieprecyzyjnie reaguje na delikatne skręty kierownicą, pierwsze podejrzenie powinno paść właśnie na końcówki drążków. Awarie końcówek drążków powodują ponadto, że auto zaczyna poruszać się nieco bardziej ospale, koło kierownicze wpada w zwiększone wibracje albo słychać wyraźne stuki w trakcie skręcania lub przejeżdżania przez dziury i inne nierówności na drodze. Czasami zdarza się, że auto w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicy albo stukanie słychać nawet w trakcie postoju na włączonym silniku.

Objawy nie są wyjątkowo charakterystyczne, ale doświadczony mechanik łatwo rozpozna, czy problem rzeczywiście wynika z awarii końcówek drążków. Zazwyczaj w tym celu w warsztacie przeprowadza się test – umieszcza się auto na podnośniku i jedna osoba kręci kierownicą, a druga weryfikuje obecność luzów na końcówkach.

Naprawa

Z naprawą końcówek nie powinno się zwlekać przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo – mniej zwrotny i wolniej reagujący na ruchy kierownicy samochód oznacza zwiększone ryzyko wypadku np. w trakcie niespodziewanego manewru wyminięcia przeszkody.

Sama naprawa wiąże się z koniecznością przejrzenia całego układu kierowniczego, zwłaszcza obu końcówek i oczywiście ich drążków, co może być trudne ze względu na lokalizację tych elementów oraz ponownego kompleksowego ustawienia geometrii zawieszenia. Jeżeli się jej nie ustawi, samochód może mieć dużo gorszą przyczepność, co także potencjalnie zwiększy ryzyko wypadku. Problemy z geometrią wpływają również na nierówne ścieranie się opon i zwiększone zużycie paliwa.

Ile to kosztuje?

A ile kosztuje taka naprawa? Około 300–400 zł. W ten koszt wliczają się kwoty zakupu nowych podzespołów – tu najlepiej postawić na sprawdzone firmy produkujące naprawdę trwałe elementy, np. Delphi, TRW, MOOG czy równie polecany Blinstein – tak zwana robocizna serwisu oraz wspomniane wcześniej ustawienie geometrii, bez której lepiej nie opuszczać warsztatu.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej