• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Awaria systemu VANOS

Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?

Zacznijmy od kilku słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie spotkali się wcześniej z pojęciem VANOS. VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) to wałek rozrządu o zmiennym położeniu – dzięki temu umożliwia dwustopniową albo w nowszych wersjach bezstopniową regulację faz rozrządu.

VANOS stosuje się w BMW od 1992 roku. Na początku system sterował pracą zaworów dolotowych, a od czasu Double VANOS, również wylotowych. Warto wiedzieć, że wykorzystanie zmiennych faz rozrządu pozwala usprawnić pracę silnika, daje mu większą moc i elastyczność, wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych substancji. Systemy takie, jak VANOS opóźniają otwarcie zaworów podczas pracy jednostki na biegu jałowym oraz przy dużych prędkościach obrotowych, zwiększając tym samym moment obrotowy.

Jak działa VANOS?

VANOS zbudowane jest z kilku elementów – zaworu elektromagnetycznego, hydraulicznej i mechanicznej jednostki sterującej, elektronicznego sterownika oraz czujników: prędkości obrotowej silnika, obciążenia i temperatury cieczy chłodzącej.

W odpowiednich warunkach elektroniczne urządzenie sterujące wysyła sygnał do zaworu elektromagnetycznego, który odpowiada za regulowanie dopływu oleju silnikowego do hydraulicznej jednostki sterującej. Olej dopływa do niej dwoma kanałami, przyspieszającym lub opóźniającym, a ciśnienie oleju naciska na tłok, który powoduje przestawienie wałka rozrządu. Wałek steruje pracą zaworów dolotowych. Jeżeli olej płynie kanałem opóźniającym, wałek przestawia się na opóźnienie w stosunku do obrotów wału korbowego, jeśli zaś odwrotnie – płynie przyspieszającym – wałek również przestawia się na przyspieszenie.

Objawy awarii VANOS

Gdy dochodzi do awarii systemu VANOS, silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, odczuwa się spadek mocy, jednostka może przygasać lub całkowicie gasnąć na niskich obrotach, a czasami słychać dźwięki spod maski przypominające grzechotanie albo stuki. Ze względu na to, że objawy problemów z VANOS są niespecyficzne, wymagają diagnostyki w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego w ogóle system VANOS się psuje? Przeważnie jest to efekt starzenia się gumy (zazwyczaj po dziesięciu lub kilkunastu latach od produkcji), a co za tym idzie, uszkodzenia uszczelek w zaworach hydraulicznych, uszkodzenia łożysk, tłoczków oraz zablokowania całego układu. Czasami problem z VANOS wynika z większych awarii w samochodzie – problemów z układem smarowania, pompą oleju albo napędem pompy.

Czy można zadbać o VANOS?

Czy da się zatem zadbać o system, żeby służył jak najdłużej? Jedyne, co można zrobić, to regularnie wymieniać olej, stosować ten wysokiej jakości zgodny z zaleceniami producenta i pamiętać o jednoczesnej wymianie filtrów. Dzięki temu VANOS będzie miał najlepsze warunki do pracy.

Skoda Fabia – prostota przede wszystkim
Biorąc pod uwagę statystyki, które pokazują, że w 2018 roku to Skoda Fabia była najchętniej kupowanym autem wśród klientów indywidualnych w Polsce, nikogo nie powinno dziwić, ile Fabii jeździ po krajowych drogach. W tym roku Skoda postanowiła lekko zmienić wygląd – i nie tylko – swojego flagowego modelu. Czego można się spodziewać po odświeżonej wersji?
więcej
Czwarta generacja Renault Scenic – warto czy nie?
Czwarta generacja Renault Scenic już od kilku lat jeździ po polskich drogach. Auto pojawiło się na rynku w 2015 roku, zyskując nowoczesny design z elementami crossovera. Samochód nadal jednak pozostał modelem rodzinnym w dobrej cenie.
więcej
Napęd 4x4 w używanych samochodach
Wiecie, że napęd 4x4 wymaga regularnej konserwacji? Część osób o tym zapomina, a warto o niego dbać, bo koszty naprawy są bardzo wysokie. Na szczęście temat napędów na obie osie staje się coraz bardziej powszechny ze względu na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, w których montuje się tego typu rozwiązania. Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z 4x4?
więcej