• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awaria systemu VANOS

Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?

Zacznijmy od kilku słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie spotkali się wcześniej z pojęciem VANOS. VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) to wałek rozrządu o zmiennym położeniu – dzięki temu umożliwia dwustopniową albo w nowszych wersjach bezstopniową regulację faz rozrządu.

VANOS stosuje się w BMW od 1992 roku. Na początku system sterował pracą zaworów dolotowych, a od czasu Double VANOS, również wylotowych. Warto wiedzieć, że wykorzystanie zmiennych faz rozrządu pozwala usprawnić pracę silnika, daje mu większą moc i elastyczność, wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych substancji. Systemy takie, jak VANOS opóźniają otwarcie zaworów podczas pracy jednostki na biegu jałowym oraz przy dużych prędkościach obrotowych, zwiększając tym samym moment obrotowy.

Jak działa VANOS?

VANOS zbudowane jest z kilku elementów – zaworu elektromagnetycznego, hydraulicznej i mechanicznej jednostki sterującej, elektronicznego sterownika oraz czujników: prędkości obrotowej silnika, obciążenia i temperatury cieczy chłodzącej.

W odpowiednich warunkach elektroniczne urządzenie sterujące wysyła sygnał do zaworu elektromagnetycznego, który odpowiada za regulowanie dopływu oleju silnikowego do hydraulicznej jednostki sterującej. Olej dopływa do niej dwoma kanałami, przyspieszającym lub opóźniającym, a ciśnienie oleju naciska na tłok, który powoduje przestawienie wałka rozrządu. Wałek steruje pracą zaworów dolotowych. Jeżeli olej płynie kanałem opóźniającym, wałek przestawia się na opóźnienie w stosunku do obrotów wału korbowego, jeśli zaś odwrotnie – płynie przyspieszającym – wałek również przestawia się na przyspieszenie.

Objawy awarii VANOS

Gdy dochodzi do awarii systemu VANOS, silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, odczuwa się spadek mocy, jednostka może przygasać lub całkowicie gasnąć na niskich obrotach, a czasami słychać dźwięki spod maski przypominające grzechotanie albo stuki. Ze względu na to, że objawy problemów z VANOS są niespecyficzne, wymagają diagnostyki w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego w ogóle system VANOS się psuje? Przeważnie jest to efekt starzenia się gumy (zazwyczaj po dziesięciu lub kilkunastu latach od produkcji), a co za tym idzie, uszkodzenia uszczelek w zaworach hydraulicznych, uszkodzenia łożysk, tłoczków oraz zablokowania całego układu. Czasami problem z VANOS wynika z większych awarii w samochodzie – problemów z układem smarowania, pompą oleju albo napędem pompy.

Czy można zadbać o VANOS?

Czy da się zatem zadbać o system, żeby służył jak najdłużej? Jedyne, co można zrobić, to regularnie wymieniać olej, stosować ten wysokiej jakości zgodny z zaleceniami producenta i pamiętać o jednoczesnej wymianie filtrów. Dzięki temu VANOS będzie miał najlepsze warunki do pracy.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej