• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awaria systemu VANOS

Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?

Zacznijmy od kilku słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie spotkali się wcześniej z pojęciem VANOS. VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) to wałek rozrządu o zmiennym położeniu – dzięki temu umożliwia dwustopniową albo w nowszych wersjach bezstopniową regulację faz rozrządu.

VANOS stosuje się w BMW od 1992 roku. Na początku system sterował pracą zaworów dolotowych, a od czasu Double VANOS, również wylotowych. Warto wiedzieć, że wykorzystanie zmiennych faz rozrządu pozwala usprawnić pracę silnika, daje mu większą moc i elastyczność, wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych substancji. Systemy takie, jak VANOS opóźniają otwarcie zaworów podczas pracy jednostki na biegu jałowym oraz przy dużych prędkościach obrotowych, zwiększając tym samym moment obrotowy.

Jak działa VANOS?

VANOS zbudowane jest z kilku elementów – zaworu elektromagnetycznego, hydraulicznej i mechanicznej jednostki sterującej, elektronicznego sterownika oraz czujników: prędkości obrotowej silnika, obciążenia i temperatury cieczy chłodzącej.

W odpowiednich warunkach elektroniczne urządzenie sterujące wysyła sygnał do zaworu elektromagnetycznego, który odpowiada za regulowanie dopływu oleju silnikowego do hydraulicznej jednostki sterującej. Olej dopływa do niej dwoma kanałami, przyspieszającym lub opóźniającym, a ciśnienie oleju naciska na tłok, który powoduje przestawienie wałka rozrządu. Wałek steruje pracą zaworów dolotowych. Jeżeli olej płynie kanałem opóźniającym, wałek przestawia się na opóźnienie w stosunku do obrotów wału korbowego, jeśli zaś odwrotnie – płynie przyspieszającym – wałek również przestawia się na przyspieszenie.

Objawy awarii VANOS

Gdy dochodzi do awarii systemu VANOS, silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, odczuwa się spadek mocy, jednostka może przygasać lub całkowicie gasnąć na niskich obrotach, a czasami słychać dźwięki spod maski przypominające grzechotanie albo stuki. Ze względu na to, że objawy problemów z VANOS są niespecyficzne, wymagają diagnostyki w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego w ogóle system VANOS się psuje? Przeważnie jest to efekt starzenia się gumy (zazwyczaj po dziesięciu lub kilkunastu latach od produkcji), a co za tym idzie, uszkodzenia uszczelek w zaworach hydraulicznych, uszkodzenia łożysk, tłoczków oraz zablokowania całego układu. Czasami problem z VANOS wynika z większych awarii w samochodzie – problemów z układem smarowania, pompą oleju albo napędem pompy.

Czy można zadbać o VANOS?

Czy da się zatem zadbać o system, żeby służył jak najdłużej? Jedyne, co można zrobić, to regularnie wymieniać olej, stosować ten wysokiej jakości zgodny z zaleceniami producenta i pamiętać o jednoczesnej wymianie filtrów. Dzięki temu VANOS będzie miał najlepsze warunki do pracy.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej