• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Awaria systemu VANOS

Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?

Zacznijmy od kilku słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie spotkali się wcześniej z pojęciem VANOS. VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) to wałek rozrządu o zmiennym położeniu – dzięki temu umożliwia dwustopniową albo w nowszych wersjach bezstopniową regulację faz rozrządu.

VANOS stosuje się w BMW od 1992 roku. Na początku system sterował pracą zaworów dolotowych, a od czasu Double VANOS, również wylotowych. Warto wiedzieć, że wykorzystanie zmiennych faz rozrządu pozwala usprawnić pracę silnika, daje mu większą moc i elastyczność, wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych substancji. Systemy takie, jak VANOS opóźniają otwarcie zaworów podczas pracy jednostki na biegu jałowym oraz przy dużych prędkościach obrotowych, zwiększając tym samym moment obrotowy.

Jak działa VANOS?

VANOS zbudowane jest z kilku elementów – zaworu elektromagnetycznego, hydraulicznej i mechanicznej jednostki sterującej, elektronicznego sterownika oraz czujników: prędkości obrotowej silnika, obciążenia i temperatury cieczy chłodzącej.

W odpowiednich warunkach elektroniczne urządzenie sterujące wysyła sygnał do zaworu elektromagnetycznego, który odpowiada za regulowanie dopływu oleju silnikowego do hydraulicznej jednostki sterującej. Olej dopływa do niej dwoma kanałami, przyspieszającym lub opóźniającym, a ciśnienie oleju naciska na tłok, który powoduje przestawienie wałka rozrządu. Wałek steruje pracą zaworów dolotowych. Jeżeli olej płynie kanałem opóźniającym, wałek przestawia się na opóźnienie w stosunku do obrotów wału korbowego, jeśli zaś odwrotnie – płynie przyspieszającym – wałek również przestawia się na przyspieszenie.

Objawy awarii VANOS

Gdy dochodzi do awarii systemu VANOS, silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, odczuwa się spadek mocy, jednostka może przygasać lub całkowicie gasnąć na niskich obrotach, a czasami słychać dźwięki spod maski przypominające grzechotanie albo stuki. Ze względu na to, że objawy problemów z VANOS są niespecyficzne, wymagają diagnostyki w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego w ogóle system VANOS się psuje? Przeważnie jest to efekt starzenia się gumy (zazwyczaj po dziesięciu lub kilkunastu latach od produkcji), a co za tym idzie, uszkodzenia uszczelek w zaworach hydraulicznych, uszkodzenia łożysk, tłoczków oraz zablokowania całego układu. Czasami problem z VANOS wynika z większych awarii w samochodzie – problemów z układem smarowania, pompą oleju albo napędem pompy.

Czy można zadbać o VANOS?

Czy da się zatem zadbać o system, żeby służył jak najdłużej? Jedyne, co można zrobić, to regularnie wymieniać olej, stosować ten wysokiej jakości zgodny z zaleceniami producenta i pamiętać o jednoczesnej wymianie filtrów. Dzięki temu VANOS będzie miał najlepsze warunki do pracy.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej