• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Amortyzatory wzmocnione – warto czy nie?

Amortyzatory wzmocnione pełnią taką samą funkcję jak ich standardowe odpowiedniki – tłumią drgania powstające w trakcie jazdy, a także wpływają na przyczepność samochodu. Różnią się za to budową i są nieco sztywniejsze, dlatego sprawdzą się w autach, które poruszają się z dużym obciążeniem lub jeżdżą po bardzo nierównych drogach. A wiecie, co ile powinno się wymieniać amortyzatory?

Amortyzatory wpływają nie tylko na komfort, lecz także na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ skutecznie tłumią drgania powstające podczas przejeżdżania, np. po nierównej nawierzchni. Dodatkowo odpowiadają za poprawę przyczepności auta – wytwarzają siłę dociskającą koła do drogi. Dobre amortyzatory wpływają m.in. na sterowność pojazdu w trakcie wchodzenia w zakręty, na długość drogi hamowania czy tempo zużycia gum.

Nie da się ukryć, że amortyzatory są podstawowym elementem układu zawieszenia, bez którego samochód po prostu nie może funkcjonować. Jest to również element wymagający wymiany po pewnym czasie.

Amortyzatory wzmocnione a standardowe

Na rynku istnieją dwa rodzaje amortyzatorów – standardowe i wzmocnione. Oba typy pełnią taką samą funkcję, ale nieco inaczej wyglądają. Wzmocniona wersja ma inną budowę i dodatkowe wsparcie umożliwiające komfortową, a przy tym bezpieczną jazdę nawet z dużym obciążeniem. Sprawia również, że pojazd jest trochę bardziej sztywny niż ten ze standardowymi amortyzatorami. Właśnie z tego względu te wzmocnione polecane są do samochodów jeżdżących np. z załadowaną przyczepką czy przyczepą kempingową. Sprawdzą się również w rejonach, w których jakość dróg nie należy do najlepszych.

Co ile powinno się wymieniać amortyzatory?

Zatem co ile powinno się wymieniać amortyzatory? Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć. W zasadzie nie ma ściśle określonych ram czasowych. Mówi się, że przeważnie będzie to 60 do 80 tys. km, ale to bardzo uśredniona wielkość. Jeżeli auto porusza się wyłącznie po dziurach, amortyzatory zużyją się nawet po kilkunastu tysiącach kilometrów, czyli zdecydowanie szybciej.

Na co zwracać uwagę, kupując amortyzatory?

Na rynku dostępne są zarówno nowe, jak i używane amortyzatory. Te drugie kuszą niską ceną oraz możliwością zamontowania oryginalnych części, które zazwyczaj są lepsze niż nawet najwierniej odwzorowane zamienniki. Przy zakupie używek trzeba uważać tylko na jedno – nie da się na oko określić stanu amortyzatorów. Dopiero diagnosta podczas badania technicznego będzie mógł powiedzieć, czy rzeczywiście jeszcze trochę da się pojeździć na tym komplecie, czy trzeba go zaraz wymienić na kolejny.

Z tego względu bezpieczniejszą opcją jest zakup fabrycznie nowych amortyzatorów. Warto pamiętać, że dobiera się je do modelu samochodu, uwzględniając pojemność silnika i rodzaj jednostki. Jeśli decydujecie się na zamiennik, weźcie pod uwagę producentów takich jak Magnum, Quinton oraz Kager – to pewne marki słynące z dobrej jakości.

Bez problemu kupicie również oryginalne części, które jednak będą sporo droższe niż ich odpowiedniki.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej