• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue czy Eolys? Zastosowanie płynów do układów wydechowych

Nowoczesne układy wydechowe muszą spełnić wyśrubowane normy czystości spalin. W związku z tym producenci samochodów przez cały czas wprowadzają nowe rozwiązania pozwalające na zmniejszanie ilości szkodliwych substancji w spalinach. Od jakiegoś czasu w pojazdach wykorzystuje się specjalne płyny do układów wydechowych. Najwięcej mówi się o AdBlue, a także o Eolys. Czym się charakteryzują i gdzie się je stosuje?

AdBlue – zastosowanie

Zacznijmy od AdBlue. O tym płynie mówi się coraz więcej – początkowo był wykorzystywany w ciężarówkach i traktorach, a od jakiegoś czasu stosuje się go również w samochodach osobowych. AdBlue to nic innego jak wodny roztwór mocznika, substancja umożliwiająca prawidłową pracę katalizatora SCR (selektywnej redukcji tlenków azotu). Katalizator ten, zgodnie z nazwą, odpowiada za wyłapywanie NOx ze spalin.

AdBlue ze względu na swój skład należy do stosunkowo tanich preparatów. Za 10 l płaci się około 40 zł. Nie ma również problemów z dostępnością. Przeważnie AdBlue można kupić na każdej stacji benzynowej, na niektórych da się go również zatankować bezpośrednio z dystrybutora. Trzeba jednak pamiętać o jego regularnym uzupełnianiu. Można to zrobić samodzielnie – zazwyczaj wlew zlokalizowany jest pod klapką wlewu paliwa. Większość samochodów wymagających dolewania AdBlue przypomina o niskim poziomie płynu. Jeżeli będzie go zbyt mało, auto przejdzie w stan awaryjny albo nie da się uruchomić jednostki napędowej, dlatego ważne, żeby pilnować poziomu substancji w zbiorniku.

Na ile standardowo wystarcza AdBlue? Na kilkanaście tysięcy kilometrów.

Gdzie stosuje się Eolys?

Drugim najczęściej stosowanym płynem w układach wydechowych jest Eolys. Żeby wyjaśnić, gdzie się go wykorzystuje, trzeba przypomnieć, że na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów cząstek stałych. Tak zwane DPF-y, czyli filtry suche oraz FAP-y, czyli filtry mokre. Zasada działania w obu przypadkach jest identyczna – chodzi o oczyszczenie spalin z sadzy. Różnica polega na sposobie oczyszczania urządzenia z nadmiaru cząstek. W przypadku DPF-ów należy stworzyć możliwość przeprowadzenia procesu wypalania – jazda ze stałą prędkością, utrzymanie obrotów na określonym poziomie przez kilkanaście minut. W samochodach z FAP-ami nie wymaga się zachowania tak rygorystycznych warunków, wystarczy rozgrzanie silnika do poziomu, jaki jednostka osiąga w trakcie normalnej eksploatacji auta. Ale… FAP-y potrzebują specjalnego płynu – i tu wracamy do tematu Eolys.

Eolys to dodatek odpowiadający za zmianę składu spalin. Podobnie jak w przypadku AdBlue wymaga regularnego uzupełniania, ale praktycznie nie da się tego zrobić samodzielnie ze względu na lokalizację wlewu. Dodatkowo, po dolaniu płynu trzeba jeszcze zaktualizować informacje w komputerze zarządzającym pracą silnika, dlatego konieczna jest wizyta w serwisie. Na szczęście Eolys wystarcza mniej więcej na 40 do 50 tys. km. Koszt dolewki to nawet do 1000 zł w zależności od warsztatu i potrzebnej ilości.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej