Każda jednostka drży w trakcie pracy na biegu jałowym. Niewielkie drgania są całkowicie normalne zarówno w przypadku samochodów z napędem benzynowym jak i diesli. Naszą czujność powinna jednak wzbudzić sytuacja, w której są one coraz mocniejsze i odczuwalne w takim stopniu, że trząść zaczyna się cała kabina. Objaw ten świadczyć może o tym, że z silnikiem dzieje się coś niepokojącego.
Czym są drgania na biegu jałowym ?
Są to drgania, które występują po wrzuceniu biegu na luz. Charakteryzują się ruchem całego nadwozia, często też kierownicy. Najczęściej problem ten spotykany jest w autach z kilku- lub kilkunastoletnią metryką.
Drgający silnik – i co teraz ?
Pierwszą podstawową rzeczą jest jak w każdym przypadku znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy. Przyczyny te natomiast mogą być różne – część z nich można wyeliminować samodzielnie, część wymagać będzie interwencji mechanika.
Problem drgań należy zdiagnozować i rozwiązać jak najszybciej, tak aby nie doszło do dalszych uszkodzeń jednostki.
Samodzielna weryfikacja – cewka, świece czy przewody?
Przyjrzyjmy się na początku : cewkom zapłonowym, świecom zapłonowym oraz przewodom wysokiego napięcia. W przypadku awarii przewodów, pojawi się przygasanie silnika i falowanie obrotów. Jeśli padła cewka, auto dodatkowo będzie słabnąć. Kondycję tych elementów można łatwo zweryfikować samodzielnie i równie łatwo naprawić. Z reguły problemy z nimi nie wymagają interwencji mechanika. Każdy ze wspomnianych elementów należy po prostu wymienić na nowy, dopasowany do danego modelu auta – żadnego z nich się nie naprawia. Ponadto w przypadku cewek – jeśli wszystkie pochodzą od jednego producenta – koniecznie wymieńmy komplet (następne wkrótce także ulegną wkrótce awarii). W większości aut i tak są one połączone w jedną część.
Poduszki, rozrusznik, koło zamachowe albo katalizator
Kiedy okazuje się, że problem nie leży w elementach zapłonu, sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana. Często drgania na biegu jałowym wywołuje zużycie elementów gumowo-metalowych tworzących zawieszenie, na przykład poduszek. Same poduszki nie są drogim elementem. Droższa jednak będzie praca mechanika, ponieważ przed demontażem zużytych poduszek, musi on podnieść silnik.
Gdy silne drgania pojawiają się podczas odpalania samochodu, powodem problemu może być rozrusznik albo koło zamachowe – jedno- lub dwumasowe. Koło dwumasowe montowane jest w samochodzie po to, by chronić skrzynię biegów oraz kabinę przed drganiami silnika. Tych urządzeń nie jesteśmy w stanie wymienić samodzielnie, dlatego automatycznie wzrasta koszt naprawy.
Ostatnią i jedną z popularniejszych przyczyn drżenia silnika na biegu jałowym jest zapchany katalizator. Gdy w pojeździe zapala się kontrolka sygnalizująca problem z tym elementem układu wydechowego, wtedy diagnostyka staje się bardzo prosta. Niestety, wówczas najczęściej konieczna będzie wymiana katalizatora. Urządzenie to należy do bardzo drogich ze względu na zawartość metali szlachetnych – Platyny, Palladu oraz Rodu, których zadaniem jest oczyszczenie spalin z toksycznych tlenków azotu i węglowodorów. Ponadto sama wymiana także nie należy do najtańszych ingerencji w auto. Sposobem na zaoszczędzenie może być sprzedaż zużytego katalizatora do punktu skupu, który zaoferuje – w zależności od modelu – od kilkaset do kilku tysięcy złotych. Sprzedaż katalizatora jest obecnie niezwykle prosta. Wystarczy udać się do najbliższego dla nas punktu lub wysłać katalizator do skupu wysyłkowego. Szczegółowe informacje jak łatwo sprzedać katalizator bez wychodzenia z domu znajdziecie Państwo tutaj.
Aktualne ceny zużytych katalizatorów znajdziecie zawsze w naszym cenniku.
Warto działać od razu…
Jedno jest pewne – problemów ze zwiększonym drżeniem na biegu jałowym nie należy lekceważyć. Często miesiącami jeździmy z usterką, którą uważamy za mało istotną. Każdą jednak należy jak najszybciej zdiagnozować i usunąć, po to, by nie doszło do dalszych uszkodzeń silnika. Zaniedbanie tego problemu może się wiązać ze znacznym wzrostem kosztów naprawy pojazdu.