• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego silnik drży na biegu jałowym?

Każda jednostka drży w trakcie pracy na biegu jałowym. Niewielkie drgania są całkowicie normalne zarówno w przypadku samochodów z napędem benzynowym jak i diesli. Naszą czujność powinna jednak wzbudzić sytuacja, w której są one coraz  mocniejsze  i odczuwalne w takim stopniu, że trząść zaczyna się cała kabina. Objaw ten świadczyć może o tym, że z silnikiem dzieje się coś niepokojącego.

 

Czym są drgania na biegu jałowym ? 

Są to drgania, które występują po wrzuceniu biegu na luz. Charakteryzują się ruchem całego nadwozia, często też kierownicy. Najczęściej problem ten spotykany jest w autach z kilku- lub kilkunastoletnią metryką.

 

Drgający silnik – i co teraz ? 

Pierwszą podstawową rzeczą jest jak w każdym przypadku znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy. Przyczyny te natomiast mogą być różne – część z nich można wyeliminować samodzielnie, część wymagać będzie interwencji mechanika.

Problem drgań należy zdiagnozować i rozwiązać  jak najszybciej, tak aby nie doszło do dalszych uszkodzeń jednostki.

 

Samodzielna weryfikacja – cewka, świece czy przewody?

Przyjrzyjmy się na początku : cewkom zapłonowym, świecom zapłonowym oraz przewodom wysokiego napięcia. W przypadku awarii przewodów, pojawi się przygasanie silnika i falowanie obrotów. Jeśli padła cewka, auto dodatkowo będzie słabnąć. Kondycję tych elementów można łatwo zweryfikować samodzielnie i równie łatwo naprawić. Z reguły problemy z nimi nie wymagają interwencji mechanika. Każdy ze wspomnianych elementów należy po prostu wymienić na nowy, dopasowany do danego modelu auta – żadnego z nich się nie naprawia. Ponadto w przypadku cewek – jeśli wszystkie pochodzą od jednego producenta – koniecznie wymieńmy komplet (następne wkrótce także ulegną wkrótce awarii). W większości aut i tak są one połączone w jedną część.

 Black and White Round Car Air Filter

Poduszki, rozrusznik, koło zamachowe albo katalizator

Kiedy okazuje się, że problem nie leży w elementach zapłonu, sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana. Często drgania na biegu jałowym wywołuje zużycie elementów gumowo-metalowych tworzących zawieszenie, na przykład poduszek. Same poduszki nie są drogim elementem. Droższa jednak będzie praca mechanika, ponieważ przed demontażem zużytych poduszek, musi on podnieść silnik.

Gdy silne drgania pojawiają się podczas odpalania samochodu, powodem problemu może być rozrusznik albo koło zamachowe – jedno- lub dwumasowe. Koło dwumasowe montowane jest w samochodzie po to, by chronić skrzynię biegów oraz kabinę przed drganiami silnika. Tych urządzeń nie jesteśmy w stanie wymienić samodzielnie, dlatego automatycznie wzrasta koszt naprawy.

Ostatnią i jedną z popularniejszych przyczyn drżenia silnika na biegu jałowym jest zapchany katalizator. Gdy w pojeździe zapala się kontrolka sygnalizująca problem z tym elementem układu wydechowego, wtedy diagnostyka staje się bardzo prosta. Niestety, wówczas najczęściej konieczna będzie wymiana katalizatora. Urządzenie to należy do bardzo drogich ze względu na zawartość metali szlachetnych – Platyny, Palladu oraz Rodu, których zadaniem jest oczyszczenie spalin z toksycznych tlenków azotu i węglowodorów. Ponadto sama wymiana także nie należy do najtańszych ingerencji w auto. Sposobem na zaoszczędzenie może być sprzedaż zużytego katalizatora do punktu skupu, który zaoferuje – w zależności od modelu – od kilkaset do kilku tysięcy złotych. Sprzedaż katalizatora jest obecnie niezwykle prosta. Wystarczy udać się do najbliższego dla nas punktu lub wysłać katalizator do skupu wysyłkowego. Szczegółowe informacje jak łatwo sprzedać katalizator bez wychodzenia z domu znajdziecie Państwo tutaj.

Aktualne ceny zużytych katalizatorów znajdziecie zawsze w naszym cenniku.

Red and Grey Vehicle Engine

 

Warto działać od razu…

 Jedno jest pewne – problemów ze zwiększonym drżeniem na biegu jałowym nie należy lekceważyć. Często miesiącami jeździmy z usterką, którą uważamy za mało istotną. Każdą jednak należy jak najszybciej zdiagnozować i usunąć, po to, by nie doszło do dalszych uszkodzeń silnika. Zaniedbanie tego problemu może się wiązać ze znacznym wzrostem kosztów naprawy pojazdu.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej