• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego silnik drży na biegu jałowym?

Każda jednostka drży w trakcie pracy na biegu jałowym. Niewielkie drgania są całkowicie normalne zarówno w przypadku samochodów z napędem benzynowym jak i diesli. Naszą czujność powinna jednak wzbudzić sytuacja, w której są one coraz  mocniejsze  i odczuwalne w takim stopniu, że trząść zaczyna się cała kabina. Objaw ten świadczyć może o tym, że z silnikiem dzieje się coś niepokojącego.

 

Czym są drgania na biegu jałowym ? 

Są to drgania, które występują po wrzuceniu biegu na luz. Charakteryzują się ruchem całego nadwozia, często też kierownicy. Najczęściej problem ten spotykany jest w autach z kilku- lub kilkunastoletnią metryką.

 

Drgający silnik – i co teraz ? 

Pierwszą podstawową rzeczą jest jak w każdym przypadku znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy. Przyczyny te natomiast mogą być różne – część z nich można wyeliminować samodzielnie, część wymagać będzie interwencji mechanika.

Problem drgań należy zdiagnozować i rozwiązać  jak najszybciej, tak aby nie doszło do dalszych uszkodzeń jednostki.

 

Samodzielna weryfikacja – cewka, świece czy przewody?

Przyjrzyjmy się na początku : cewkom zapłonowym, świecom zapłonowym oraz przewodom wysokiego napięcia. W przypadku awarii przewodów, pojawi się przygasanie silnika i falowanie obrotów. Jeśli padła cewka, auto dodatkowo będzie słabnąć. Kondycję tych elementów można łatwo zweryfikować samodzielnie i równie łatwo naprawić. Z reguły problemy z nimi nie wymagają interwencji mechanika. Każdy ze wspomnianych elementów należy po prostu wymienić na nowy, dopasowany do danego modelu auta – żadnego z nich się nie naprawia. Ponadto w przypadku cewek – jeśli wszystkie pochodzą od jednego producenta – koniecznie wymieńmy komplet (następne wkrótce także ulegną wkrótce awarii). W większości aut i tak są one połączone w jedną część.

 Black and White Round Car Air Filter

Poduszki, rozrusznik, koło zamachowe albo katalizator

Kiedy okazuje się, że problem nie leży w elementach zapłonu, sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana. Często drgania na biegu jałowym wywołuje zużycie elementów gumowo-metalowych tworzących zawieszenie, na przykład poduszek. Same poduszki nie są drogim elementem. Droższa jednak będzie praca mechanika, ponieważ przed demontażem zużytych poduszek, musi on podnieść silnik.

Gdy silne drgania pojawiają się podczas odpalania samochodu, powodem problemu może być rozrusznik albo koło zamachowe – jedno- lub dwumasowe. Koło dwumasowe montowane jest w samochodzie po to, by chronić skrzynię biegów oraz kabinę przed drganiami silnika. Tych urządzeń nie jesteśmy w stanie wymienić samodzielnie, dlatego automatycznie wzrasta koszt naprawy.

Ostatnią i jedną z popularniejszych przyczyn drżenia silnika na biegu jałowym jest zapchany katalizator. Gdy w pojeździe zapala się kontrolka sygnalizująca problem z tym elementem układu wydechowego, wtedy diagnostyka staje się bardzo prosta. Niestety, wówczas najczęściej konieczna będzie wymiana katalizatora. Urządzenie to należy do bardzo drogich ze względu na zawartość metali szlachetnych – Platyny, Palladu oraz Rodu, których zadaniem jest oczyszczenie spalin z toksycznych tlenków azotu i węglowodorów. Ponadto sama wymiana także nie należy do najtańszych ingerencji w auto. Sposobem na zaoszczędzenie może być sprzedaż zużytego katalizatora do punktu skupu, który zaoferuje – w zależności od modelu – od kilkaset do kilku tysięcy złotych. Sprzedaż katalizatora jest obecnie niezwykle prosta. Wystarczy udać się do najbliższego dla nas punktu lub wysłać katalizator do skupu wysyłkowego. Szczegółowe informacje jak łatwo sprzedać katalizator bez wychodzenia z domu znajdziecie Państwo tutaj.

Aktualne ceny zużytych katalizatorów znajdziecie zawsze w naszym cenniku.

Red and Grey Vehicle Engine

 

Warto działać od razu…

 Jedno jest pewne – problemów ze zwiększonym drżeniem na biegu jałowym nie należy lekceważyć. Często miesiącami jeździmy z usterką, którą uważamy za mało istotną. Każdą jednak należy jak najszybciej zdiagnozować i usunąć, po to, by nie doszło do dalszych uszkodzeń silnika. Zaniedbanie tego problemu może się wiązać ze znacznym wzrostem kosztów naprawy pojazdu.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej