Wymiana akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop może okazać się bardziej problematyczna niż początkowo się wydawało. Pierwszą trudność napotyka się zazwyczaj już na etapie lokalizacji baterii, kolejną – przy wyborze nowego urządzenia, a następną – w momencie adaptacji nowego akumulatora. O tym wszystkim piszemy poniżej.
Lokalizacja akumulatora
W samochodach bez systemu start-stop akumulatory są zazwyczaj, chociaż nie zawsze, zlokalizowane pod maską i ich wymiana nie wymaga zaawansowanych umiejętności ani specjalnego sprzętu. W przypadku pojazdów wyposażonych w ten system, akumulator może znajdować się np. w kabinie pod fotelem pasażera albo w bagażniku. Taka lokalizacja znacząco wpływa na czas wymiany urządzenia – wiadomo, że im trudniejszy dostęp, tym dłużej będzie to trwało. I zapewne będzie droższe.
Rodzaje systemów start-stop
Sam wybór nowego akumulatora również może nastręczać trudności. Trzeba pamiętać, że istnieją dwa rodzaje systemów start-stop. Dzieli się je ze względu na stopień złożoności na podstawowy oraz zaawansowany. W obu następuje wyłączenie silnika w momencie zatrzymania pojazdu i ponowne uruchomienie jednostki, gdy kierowca chce kontynuować jazdę. Różnica polega tylko na możliwości rekuperacji – zbierania energii z procesu hamowania – oraz ograniczaniu ładowania akumulatora przez alternator podczas przyspieszania. To potrafią wyłącznie zaawansowane systemy start-stop, które stosuje się coraz częściej.
Akumulatory dostosowane do typu systemu start-stop
Taki podział generuje konieczność używania konkretnego rodzaju akumulatorów w wybranych pojazdach. W systemach podstawowych wykorzystuje się baterie wyprodukowane w technologii EFB, czyli Enhanced Flooded Battery, zaś w zaawansowanych urządzeniach, zgodne z technologią AGM, czyli Absorbent Glass Mat. W autach z start-stopem w ogóle nie stosuje się natomiast akumulatorów konwencjonalnych, ze względu na ich przedwczesne zużycie.
EFB muszą mieć powłokę poliestrową na płycie dodatniej, aby skuteczniej utrzymywać masę czynną urządzenia w płycie. To pozwala uzyskać dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną niż w tradycyjnych akumulatorach.
W AGM zwiększa się efektywność pracy urządzenia poprzez stosowanie mat z włókna szklanego nasyconych elektrolitem pomiędzy płytami ołowianymi. Plusem tego typu akumulatorów jest m.in. możliwość pracy nawet przy niskim poziomie naładowania.
Warto pamiętać, że teoretycznie da się zamontować akumulator AGM w samochodzie, w którym wcześniej wykorzystywało się EFB, ale nigdy odwrotnie. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do tego, jaki akumulator wybrać, najlepiej zdać się na pomoc specjalisty – mechanika albo sprzedawcy w profesjonalnym sklepie.
Adaptacja akumulatora
W trakcie wymiany urządzenia trzeba mieć na uwadze także konieczność adaptacji, czyli zakodowania nowego akumulatora. Dzięki temu zyskuje się pewność prawidłowej gospodarki energetycznej w samochodzie. Czasami adaptacja jest automatyczna, czasami trzeba ją przeprowadzić ręcznie poprzez wpisanie kodu katalogowego części i kodu akumulatora po podpięciu auta do komputera. Z tego zaleca się przeprowadzenie wymiany w warsztacie.