• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zużywanie nadmiernej ilości paliwa – przyczyny

Wielu kierowców przy zakupie samochodu zwraca uwagę na spalanie – im jest niższe, tym lepiej. Czasami jednak, w wyniku awarii niektórych podzespołów albo sposobu eksploatacji pojazdu, auto trzeba tankować znacznie częściej niż dotychczas. Gdzie szukać przyczyny zwiększonego zużycia paliwa?

Samochód pali więcej np. wtedy, gdy zmieni się koła z letnich na zimowe, gdy jedzie się z dużym obciążeniem albo gdy korzysta się z klimatyzacji lub ma przez cały czas włączone wycieraczki. To dość oczywiste przyczyny, które nie powinny być powodem do niepokoju. Jednocześnie wpływ na zużycie paliwa nie jest tu aż tak duży – maksymalnie do 1l na 100 km. A co, jeżeli spalanie rośnie o 2, 3, 4 litry lub więcej?

Stare świece żarowe lub zapłonowe

Bardzo częstym problemem wpływającym na spalanie jest awaria świec żarowych lub zapłonowych. Świece żarowe wykorzystywane są w silnikach diesla do podgrzewania komory spalania, zaś zapłonowe w jednostkach benzynowych do wywołania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy jedna świeca żarowa nie działa prawidłowo, kierowca zauważy nie tylko zwiększone zużycie paliwa, lecz także utrudnione uruchamianie pojazdu. Podobnie w przypadku starych i niewydajnych świec zapłonowych. Jak sobie z tym poradzić? Pozostaje jedynie wymienić świece.

Awaria sondy lambda

Czasami wina leży po stronie układu wydechowego, a konkretnie sondy lambda, która przekazując dane do komputera silnika, wpływa na ustalenie odpowiednich proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeżeli sonda przestaje działać prawidłowo, jej odczyty są zaburzone, a jednostka zaczyna zużywać zdecydowanie więcej paliwa. Widać to zwłaszcza w cyklach miejskich. Jedyny sposób usunięcia awarii to wstawienie nowej sondy lambda.

Uwaga, w niektórych układach stosuje się po dwie sondy.

Problem z układem hamulcowym

A co ma układ hamulcowy do spalania? Wbrew pozorom całkiem dużo. Gdy o koło zaczynają trzeć okładziny cierne, zużycie paliwa rośnie, felga się rozgrzewa i jednocześnie samochód wolniej przyspiesza. Zazwyczaj wina leży po stronie zacisku hamulcowego, który trzeba wymienić.

Uszkodzona klimatyzacja

Inny powodów to uszkodzona klimatyzacja. O ile wiadomo, że działająca klimatyzacja wpływa na spalanie, o tyle mało kto wie, że zbyt mała ilość czynnika chłodzącego, niedrożny osuszacz albo zatkany filtr kabinowy mogą spowodować wzrost zużycia paliwa nawet o kilka litrów na 100 km. Jeżeli podejrzewacie, że to właśnie jest przyczyną konieczności częstszego tankowania, najlepiej skontaktujcie się z warsztatem. Czasami wystarczy założyć nowy filtr, a czasami konieczne bywa wykonanie przeglądu całej instalacji.

Nieprawidłowo działające wtryskiwacze

Ci, którzy jeżdżą samochodami z silnikami diesla, w przypadku zwiększonego spalania mogą podejrzewać awarię wtryskiwaczy. Jeśli dochodzi do tego nierówna praca jednostki na biegu jałowym, problemy z uruchomieniem i duża ilość spalin z wydechu, prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzeniem tych elementów. Ich naprawa jest droga, ale czasami wtryskiwacze da się zregenerować, żeby nieco zaoszczędzić.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach

Zdarza się, że przyczyny zużycia nadmiernej ilości paliwa są naprawdę błahe – odpowiedzialne jest za to nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Nowsze samochody same informują o problemach z ciśnieniem, w starszych trzeba to kontrolować samodzielnie.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej