• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?

Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?

Pasek klinowy odpowiada przede wszystkim za napędzanie alternatora. Tak przynajmniej było do pewnego czasu. Teraz, w nowszych samochodach, pasek jest szerszy, aby móc napędzać równocześnie także pompy wody i wspomagania, a dodatkowo również sprężarkę klimatyzacji. Nazywa się to napędem serpentynowym. Ten szerszy pasek to tak zwana wersja wielorowkowa. W praktyce sposób działania i żywotność obu rodzajów pasków jest identyczna. Nieważne zatem czy jeździcie starszym, czy nowszym modelem auta – objawy zużycia będą takie same.

Jak rozpoznać, że pora wymienić pasek?

Jak najłatwiej rozpoznać, że nadeszła pora na wymianę paska? Można po prostu skontrolować jego stan – obejrzeć dokładnie, czy nie widać na nim spękań lub otworków zwłaszcza w przestrzeniach pomiędzy rowkami. Aby to zrobić, wystarczy delikatnie naciągnąć pasek. Trzeba pamiętać, że każde, nawet drobne uszkodzenie, zwiększa ryzyko całkowitego pęknięcia, dlatego nie ma co odkładać wymiany na później.

Czasami to, że pasek jest już stary, zwyczajnie słychać. Układ napędzający osprzęt silnika zaczyna pracować wyraźnie głośniej, staje się bardziej piszczący albo gwiżdżący. Szczególnie odczuwa się to przy niskich temperaturach lub zwiększonej wilgotności powietrza. Wówczas można podejrzewać problem z napięciem. Teoretycznie w takiej sytuacji da się ręcznie naciągnąć pasek, ale ten sposób sprawdzi się wyłącznie wtedy, gdy wina faktycznie leży po stronie paska. Jeżeli doszło do uszkodzenia rolek albo napinacza, samo naciągnięcie nie pomoże. W obu przypadkach konieczne będzie wstawienie nowych podzespołów.

Rzadziej, ale zdarza się, że pasek zaczyna stukać albo ocierać się o inne elementy ze względu na zabrudzenia powstające na jego powierzchni. Na to również powinno się uważać – wycieki płynów eksploatacyjnych powodują szybsze zużycie paska.

Co ile powinno się wymieniać pasek?

Jak najlepiej, czyli najskuteczniej uniknąć zerwania paska? Po prostu pilnować terminu jego wymiany. Co prawda producenci rzadko podają dokładne wytyczne, ale ogólnie zaleca się, aby montować nowy pasek co cztery lub pięć lat albo co 30 tysięcy kilometrów. W przypadku pasków wielorowkowych z automatycznymi napinaczami mówi się nawet o 100 tysiącach kilometrów.

Jeżeli kupuje się nowy pasek samodzielnie, warto zwrócić uwagę na datę produkcji i sposób przechowywania. Nie należy kupować podzespołu, który ma datę produkcji starszą niż 5 lat lub zapakowanego w nieoryginalne opakowanie.

Ile kosztuje wymiana paska klinowego?

Nowy pasek wieloklinowy nie jest drogi – kosztuje około 30 zł, chociaż można kupić również droższe markowe wersje za 70 zł. Różnice cenowe nie są duże, dlatego zazwyczaj warto dopłacić za produkt sprawdzonej marki. Więcej trzeba zapłacić za wymianę napinacza lub kompletnego zestawu (pasek, napinacz i rolki). Tu ceny wahają się od 150 do 300 zł.

Robocizna również nie powinna być droga, bo wymiana paska nie jest czasochłonna. Jeżeli dostęp do tego podzespołu będzie stosunkowo łatwy, można to zrobić dosłownie w kilkanaście minut.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej