• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?

Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?

Pasek klinowy odpowiada przede wszystkim za napędzanie alternatora. Tak przynajmniej było do pewnego czasu. Teraz, w nowszych samochodach, pasek jest szerszy, aby móc napędzać równocześnie także pompy wody i wspomagania, a dodatkowo również sprężarkę klimatyzacji. Nazywa się to napędem serpentynowym. Ten szerszy pasek to tak zwana wersja wielorowkowa. W praktyce sposób działania i żywotność obu rodzajów pasków jest identyczna. Nieważne zatem czy jeździcie starszym, czy nowszym modelem auta – objawy zużycia będą takie same.

Jak rozpoznać, że pora wymienić pasek?

Jak najłatwiej rozpoznać, że nadeszła pora na wymianę paska? Można po prostu skontrolować jego stan – obejrzeć dokładnie, czy nie widać na nim spękań lub otworków zwłaszcza w przestrzeniach pomiędzy rowkami. Aby to zrobić, wystarczy delikatnie naciągnąć pasek. Trzeba pamiętać, że każde, nawet drobne uszkodzenie, zwiększa ryzyko całkowitego pęknięcia, dlatego nie ma co odkładać wymiany na później.

Czasami to, że pasek jest już stary, zwyczajnie słychać. Układ napędzający osprzęt silnika zaczyna pracować wyraźnie głośniej, staje się bardziej piszczący albo gwiżdżący. Szczególnie odczuwa się to przy niskich temperaturach lub zwiększonej wilgotności powietrza. Wówczas można podejrzewać problem z napięciem. Teoretycznie w takiej sytuacji da się ręcznie naciągnąć pasek, ale ten sposób sprawdzi się wyłącznie wtedy, gdy wina faktycznie leży po stronie paska. Jeżeli doszło do uszkodzenia rolek albo napinacza, samo naciągnięcie nie pomoże. W obu przypadkach konieczne będzie wstawienie nowych podzespołów.

Rzadziej, ale zdarza się, że pasek zaczyna stukać albo ocierać się o inne elementy ze względu na zabrudzenia powstające na jego powierzchni. Na to również powinno się uważać – wycieki płynów eksploatacyjnych powodują szybsze zużycie paska.

Co ile powinno się wymieniać pasek?

Jak najlepiej, czyli najskuteczniej uniknąć zerwania paska? Po prostu pilnować terminu jego wymiany. Co prawda producenci rzadko podają dokładne wytyczne, ale ogólnie zaleca się, aby montować nowy pasek co cztery lub pięć lat albo co 30 tysięcy kilometrów. W przypadku pasków wielorowkowych z automatycznymi napinaczami mówi się nawet o 100 tysiącach kilometrów.

Jeżeli kupuje się nowy pasek samodzielnie, warto zwrócić uwagę na datę produkcji i sposób przechowywania. Nie należy kupować podzespołu, który ma datę produkcji starszą niż 5 lat lub zapakowanego w nieoryginalne opakowanie.

Ile kosztuje wymiana paska klinowego?

Nowy pasek wieloklinowy nie jest drogi – kosztuje około 30 zł, chociaż można kupić również droższe markowe wersje za 70 zł. Różnice cenowe nie są duże, dlatego zazwyczaj warto dopłacić za produkt sprawdzonej marki. Więcej trzeba zapłacić za wymianę napinacza lub kompletnego zestawu (pasek, napinacz i rolki). Tu ceny wahają się od 150 do 300 zł.

Robocizna również nie powinna być droga, bo wymiana paska nie jest czasochłonna. Jeżeli dostęp do tego podzespołu będzie stosunkowo łatwy, można to zrobić dosłownie w kilkanaście minut.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej