• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Wyczuwamy zapach spalin w samochodzie, myślimy, że to problem z układem wydechowym. I w większości przypadków tak właśnie jest. Za właściwe odprowadzenie gazów z komory silnika odpowiada układ wydechowy. Jeżeli nie działa prawidłowo, bo jedna z jego części uległa awarii albo gdzieś pojawiła się nieszczelność, może dawać takie objawy. Ale to nie wszystko. Czasami wina leży gdzie indziej. Bez względu na to, jaka jest przyczyna, trzeba ją jak najszybciej wyeliminować, ponieważ wdychanie spalin może doprowadzić do zaczadzenia. Jeśli wyczuje się ten charakterystyczny zapach, najlepiej od razu podjechać do mechanika i to z otwartymi oknami, żeby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych.

Nieszczelny układ wydechowym

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy tym pierwszym problemie, czyli nieszczelnościach w układzie wydechowym. Przeważnie chodzi albo o uszkodzenie uszczelki kolektora wydechowego, albo tej przy katalizatorze czy tłumiku. Wszystkie te elementy są narażone na bardzo wysokie temperatury, dlatego z czasem mogą pękać. Zdarza się również, że niewielkie dziury pojawiają się na spawach. Najrzadziej głośnym warkoczącym dźwiękom dochodzącym z okolic układu wydechowego jest winien uszkodzony łącznik wydechu. W większości przypadków koszt naprawy będzie niski – ani za nowe uszczelki, ani za drobne spawanie na szczęście nie trzeba dużo zapłacić.

EGR nie działa prawidłowo

Jeżeli samochód jest wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, to jego awaria może być przyczyną wydostawania się spalin z nawiewu. Zawór ten odpowiada za przesyłanie części spalin ponownie do jednostki napędowej w celu obniżenia emisji tlenków azotu i innych niepożądanych substancji do atmosfery. W efekcie w zaworze po pewnym czasie gromadzi się nagar, który ostatecznie wpływa na zatarcie układu.

Jakie jeszcze objawy sugerują uszkodzenie EGR-a? Spadek mocy silnika, zwiększona ilość dymu z układu wydechowego oraz szarpanie pojazdem w trakcie jazdy.

A może to uszczelka pod głowicą?

Nieco rzadszą przyczyną pojawiania się szkodliwych gazów w kabinie samochodu i jednocześnie problemem najdroższym w naprawie jest wydmuchanie albo pęknięcie uszczelki pod głowicą. Kiedy uszczelka ulega awarii, spaliny przedostają się do kanałów wodnych, zaś płyn chłodzący trafia do komór spalania. Przez to zapach spalin da się odczuć w środku pojazdu zwłaszcza bezpośrednio po włączeniu ogrzewania. Dodatkowo obserwuje się charakterystyczny biały dym z rury wydechowej.

Jak rozpoznać tę awarię? Można użyć specjalnych testerów uszczelki, które reagują na obecność spalin w układzie chłodzenia. Najlepiej jednak skorzystać z pomocy profesjonalnych mechaników, którzy ocenią stan uszczelki i samej głowicy.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej