• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Wyczuwamy zapach spalin w samochodzie, myślimy, że to problem z układem wydechowym. I w większości przypadków tak właśnie jest. Za właściwe odprowadzenie gazów z komory silnika odpowiada układ wydechowy. Jeżeli nie działa prawidłowo, bo jedna z jego części uległa awarii albo gdzieś pojawiła się nieszczelność, może dawać takie objawy. Ale to nie wszystko. Czasami wina leży gdzie indziej. Bez względu na to, jaka jest przyczyna, trzeba ją jak najszybciej wyeliminować, ponieważ wdychanie spalin może doprowadzić do zaczadzenia. Jeśli wyczuje się ten charakterystyczny zapach, najlepiej od razu podjechać do mechanika i to z otwartymi oknami, żeby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych.

Nieszczelny układ wydechowym

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy tym pierwszym problemie, czyli nieszczelnościach w układzie wydechowym. Przeważnie chodzi albo o uszkodzenie uszczelki kolektora wydechowego, albo tej przy katalizatorze czy tłumiku. Wszystkie te elementy są narażone na bardzo wysokie temperatury, dlatego z czasem mogą pękać. Zdarza się również, że niewielkie dziury pojawiają się na spawach. Najrzadziej głośnym warkoczącym dźwiękom dochodzącym z okolic układu wydechowego jest winien uszkodzony łącznik wydechu. W większości przypadków koszt naprawy będzie niski – ani za nowe uszczelki, ani za drobne spawanie na szczęście nie trzeba dużo zapłacić.

EGR nie działa prawidłowo

Jeżeli samochód jest wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, to jego awaria może być przyczyną wydostawania się spalin z nawiewu. Zawór ten odpowiada za przesyłanie części spalin ponownie do jednostki napędowej w celu obniżenia emisji tlenków azotu i innych niepożądanych substancji do atmosfery. W efekcie w zaworze po pewnym czasie gromadzi się nagar, który ostatecznie wpływa na zatarcie układu.

Jakie jeszcze objawy sugerują uszkodzenie EGR-a? Spadek mocy silnika, zwiększona ilość dymu z układu wydechowego oraz szarpanie pojazdem w trakcie jazdy.

A może to uszczelka pod głowicą?

Nieco rzadszą przyczyną pojawiania się szkodliwych gazów w kabinie samochodu i jednocześnie problemem najdroższym w naprawie jest wydmuchanie albo pęknięcie uszczelki pod głowicą. Kiedy uszczelka ulega awarii, spaliny przedostają się do kanałów wodnych, zaś płyn chłodzący trafia do komór spalania. Przez to zapach spalin da się odczuć w środku pojazdu zwłaszcza bezpośrednio po włączeniu ogrzewania. Dodatkowo obserwuje się charakterystyczny biały dym z rury wydechowej.

Jak rozpoznać tę awarię? Można użyć specjalnych testerów uszczelki, które reagują na obecność spalin w układzie chłodzenia. Najlepiej jednak skorzystać z pomocy profesjonalnych mechaników, którzy ocenią stan uszczelki i samej głowicy.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej