• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Wyczuwamy zapach spalin w samochodzie, myślimy, że to problem z układem wydechowym. I w większości przypadków tak właśnie jest. Za właściwe odprowadzenie gazów z komory silnika odpowiada układ wydechowy. Jeżeli nie działa prawidłowo, bo jedna z jego części uległa awarii albo gdzieś pojawiła się nieszczelność, może dawać takie objawy. Ale to nie wszystko. Czasami wina leży gdzie indziej. Bez względu na to, jaka jest przyczyna, trzeba ją jak najszybciej wyeliminować, ponieważ wdychanie spalin może doprowadzić do zaczadzenia. Jeśli wyczuje się ten charakterystyczny zapach, najlepiej od razu podjechać do mechanika i to z otwartymi oknami, żeby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych.

Nieszczelny układ wydechowym

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy tym pierwszym problemie, czyli nieszczelnościach w układzie wydechowym. Przeważnie chodzi albo o uszkodzenie uszczelki kolektora wydechowego, albo tej przy katalizatorze czy tłumiku. Wszystkie te elementy są narażone na bardzo wysokie temperatury, dlatego z czasem mogą pękać. Zdarza się również, że niewielkie dziury pojawiają się na spawach. Najrzadziej głośnym warkoczącym dźwiękom dochodzącym z okolic układu wydechowego jest winien uszkodzony łącznik wydechu. W większości przypadków koszt naprawy będzie niski – ani za nowe uszczelki, ani za drobne spawanie na szczęście nie trzeba dużo zapłacić.

EGR nie działa prawidłowo

Jeżeli samochód jest wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, to jego awaria może być przyczyną wydostawania się spalin z nawiewu. Zawór ten odpowiada za przesyłanie części spalin ponownie do jednostki napędowej w celu obniżenia emisji tlenków azotu i innych niepożądanych substancji do atmosfery. W efekcie w zaworze po pewnym czasie gromadzi się nagar, który ostatecznie wpływa na zatarcie układu.

Jakie jeszcze objawy sugerują uszkodzenie EGR-a? Spadek mocy silnika, zwiększona ilość dymu z układu wydechowego oraz szarpanie pojazdem w trakcie jazdy.

A może to uszczelka pod głowicą?

Nieco rzadszą przyczyną pojawiania się szkodliwych gazów w kabinie samochodu i jednocześnie problemem najdroższym w naprawie jest wydmuchanie albo pęknięcie uszczelki pod głowicą. Kiedy uszczelka ulega awarii, spaliny przedostają się do kanałów wodnych, zaś płyn chłodzący trafia do komór spalania. Przez to zapach spalin da się odczuć w środku pojazdu zwłaszcza bezpośrednio po włączeniu ogrzewania. Dodatkowo obserwuje się charakterystyczny biały dym z rury wydechowej.

Jak rozpoznać tę awarię? Można użyć specjalnych testerów uszczelki, które reagują na obecność spalin w układzie chłodzenia. Najlepiej jednak skorzystać z pomocy profesjonalnych mechaników, którzy ocenią stan uszczelki i samej głowicy.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej