• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Wyczuwamy zapach spalin w samochodzie, myślimy, że to problem z układem wydechowym. I w większości przypadków tak właśnie jest. Za właściwe odprowadzenie gazów z komory silnika odpowiada układ wydechowy. Jeżeli nie działa prawidłowo, bo jedna z jego części uległa awarii albo gdzieś pojawiła się nieszczelność, może dawać takie objawy. Ale to nie wszystko. Czasami wina leży gdzie indziej. Bez względu na to, jaka jest przyczyna, trzeba ją jak najszybciej wyeliminować, ponieważ wdychanie spalin może doprowadzić do zaczadzenia. Jeśli wyczuje się ten charakterystyczny zapach, najlepiej od razu podjechać do mechanika i to z otwartymi oknami, żeby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych.

Nieszczelny układ wydechowym

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy tym pierwszym problemie, czyli nieszczelnościach w układzie wydechowym. Przeważnie chodzi albo o uszkodzenie uszczelki kolektora wydechowego, albo tej przy katalizatorze czy tłumiku. Wszystkie te elementy są narażone na bardzo wysokie temperatury, dlatego z czasem mogą pękać. Zdarza się również, że niewielkie dziury pojawiają się na spawach. Najrzadziej głośnym warkoczącym dźwiękom dochodzącym z okolic układu wydechowego jest winien uszkodzony łącznik wydechu. W większości przypadków koszt naprawy będzie niski – ani za nowe uszczelki, ani za drobne spawanie na szczęście nie trzeba dużo zapłacić.

EGR nie działa prawidłowo

Jeżeli samochód jest wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, to jego awaria może być przyczyną wydostawania się spalin z nawiewu. Zawór ten odpowiada za przesyłanie części spalin ponownie do jednostki napędowej w celu obniżenia emisji tlenków azotu i innych niepożądanych substancji do atmosfery. W efekcie w zaworze po pewnym czasie gromadzi się nagar, który ostatecznie wpływa na zatarcie układu.

Jakie jeszcze objawy sugerują uszkodzenie EGR-a? Spadek mocy silnika, zwiększona ilość dymu z układu wydechowego oraz szarpanie pojazdem w trakcie jazdy.

A może to uszczelka pod głowicą?

Nieco rzadszą przyczyną pojawiania się szkodliwych gazów w kabinie samochodu i jednocześnie problemem najdroższym w naprawie jest wydmuchanie albo pęknięcie uszczelki pod głowicą. Kiedy uszczelka ulega awarii, spaliny przedostają się do kanałów wodnych, zaś płyn chłodzący trafia do komór spalania. Przez to zapach spalin da się odczuć w środku pojazdu zwłaszcza bezpośrednio po włączeniu ogrzewania. Dodatkowo obserwuje się charakterystyczny biały dym z rury wydechowej.

Jak rozpoznać tę awarię? Można użyć specjalnych testerów uszczelki, które reagują na obecność spalin w układzie chłodzenia. Najlepiej jednak skorzystać z pomocy profesjonalnych mechaników, którzy ocenią stan uszczelki i samej głowicy.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej