• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Wyczuwamy zapach spalin w samochodzie, myślimy, że to problem z układem wydechowym. I w większości przypadków tak właśnie jest. Za właściwe odprowadzenie gazów z komory silnika odpowiada układ wydechowy. Jeżeli nie działa prawidłowo, bo jedna z jego części uległa awarii albo gdzieś pojawiła się nieszczelność, może dawać takie objawy. Ale to nie wszystko. Czasami wina leży gdzie indziej. Bez względu na to, jaka jest przyczyna, trzeba ją jak najszybciej wyeliminować, ponieważ wdychanie spalin może doprowadzić do zaczadzenia. Jeśli wyczuje się ten charakterystyczny zapach, najlepiej od razu podjechać do mechanika i to z otwartymi oknami, żeby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych.

Nieszczelny układ wydechowym

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy tym pierwszym problemie, czyli nieszczelnościach w układzie wydechowym. Przeważnie chodzi albo o uszkodzenie uszczelki kolektora wydechowego, albo tej przy katalizatorze czy tłumiku. Wszystkie te elementy są narażone na bardzo wysokie temperatury, dlatego z czasem mogą pękać. Zdarza się również, że niewielkie dziury pojawiają się na spawach. Najrzadziej głośnym warkoczącym dźwiękom dochodzącym z okolic układu wydechowego jest winien uszkodzony łącznik wydechu. W większości przypadków koszt naprawy będzie niski – ani za nowe uszczelki, ani za drobne spawanie na szczęście nie trzeba dużo zapłacić.

EGR nie działa prawidłowo

Jeżeli samochód jest wyposażony w zawór recyrkulacji spalin EGR, to jego awaria może być przyczyną wydostawania się spalin z nawiewu. Zawór ten odpowiada za przesyłanie części spalin ponownie do jednostki napędowej w celu obniżenia emisji tlenków azotu i innych niepożądanych substancji do atmosfery. W efekcie w zaworze po pewnym czasie gromadzi się nagar, który ostatecznie wpływa na zatarcie układu.

Jakie jeszcze objawy sugerują uszkodzenie EGR-a? Spadek mocy silnika, zwiększona ilość dymu z układu wydechowego oraz szarpanie pojazdem w trakcie jazdy.

A może to uszczelka pod głowicą?

Nieco rzadszą przyczyną pojawiania się szkodliwych gazów w kabinie samochodu i jednocześnie problemem najdroższym w naprawie jest wydmuchanie albo pęknięcie uszczelki pod głowicą. Kiedy uszczelka ulega awarii, spaliny przedostają się do kanałów wodnych, zaś płyn chłodzący trafia do komór spalania. Przez to zapach spalin da się odczuć w środku pojazdu zwłaszcza bezpośrednio po włączeniu ogrzewania. Dodatkowo obserwuje się charakterystyczny biały dym z rury wydechowej.

Jak rozpoznać tę awarię? Można użyć specjalnych testerów uszczelki, które reagują na obecność spalin w układzie chłodzenia. Najlepiej jednak skorzystać z pomocy profesjonalnych mechaników, którzy ocenią stan uszczelki i samej głowicy.

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej