Współcześnie montowane wtryskiwacze to dość skomplikowane i delikatne elementy, które łatwo mogą ulec uszkodzeniu. Takie uszkodzenie wiąże się z kosztowną naprawą, dlatego warto zrobić wszystko, aby jak najdłużej działały bez zarzutu. Jak uniknąć awarii tego podzespołu?
Do awarii wtryskiwaczy częściej dochodzi w samochodach z jednostkami diesla niż w autach wyposażonych w silnik benzynowy. Dlaczego? To efekt obciążenia, na które narażone są wtryskiwacze zwłaszcza w napędach z Common Railem, czyli systemem bezpośredniego wtrysku paliwa.
Wtryskiwacze a silnik wysokoprężny
W pojazdach z silnikami wysokoprężnymi problem z wtryskiwaczami często pociąga za sobą awarie innych podzespołów. Wystarczy sobie wyobrazić, że jeden z wtryskiwaczy podaje za dużą dawkę paliwa do cylindra. To wpływa na układ oczyszczania spalin, w tym filtr DPF, który wypala się zdecydowanie częściej. Taki stan prowadzi do wyższego spalania, rozrzedzania oleju paliwem, a ostatecznie do uszkodzenia jednostki z powodu braku odpowiedniego smarowania. Jeden element – wtryskiwacz – niedziałający prawidłowo uruchamia lawinę.
Kiedy zatem powinno się podejrzewać, że doszło do awarii wtryskiwaczy? Gdy silnik pracuje nierówno, moc spada na chwilę w trakcie przyspieszania, samochód czasami nie chce się uruchomić, a z rury wydechowej zaczyna wylatywać dym.
Co wtedy? Najlepiej pojechać do mechanika, który sprawdzi, w jakim stanie są wtryskiwacze i ewentualnie zaleci ich wymianę lub regenerację. W przypadku wtrysków elektromagnetycznych albo pompowtryskiwaczy trzeba się liczyć z kosztem rzędu od tysiąca do czterech tysięcy złotych za całość. Dużo więcej zapłacicie za wtryski piezoelektryczne, ponieważ one raczej nie podlegają regeneracji. Nowy komplet to 8–9 tys. zł.
Wtryskiwacze a silnik benzynowy
W dużo lepszej sytuacji są osoby posiadające samochody z silnikami benzynowymi, ponieważ w przypadku tego typu jednostek zdecydowanie rzadziej dochodzi do awarii wtryskiwaczy. Jeśli cokolwiek dzieje się z tym podzespołem, obserwuje się albo nierówną pracę silnika, albo problem z jego uruchomieniem.
Trzeba jednak pamiętać, że te objawy nie świadczą jednoznacznie o problemach z wtryskiwaczami. Równie dobrze może chodzić o zapchany filtr paliwa, uszkodzoną pompę paliwową, inne elementy układu paliwowego, szynę wtryskową albo rozciągnięty łańcuch rozrządu. Najlepiej po prostu poprosić o diagnozę mechanika.
Dodatkowy plus – w przypadku silników benzynowych stosuje się czyszczenie wtryskiwaczy. Koszty? Rzędu kilkuset złotych. Ewentualnie zaleca się wymianę na nowy komplet.
Co zrobić, żeby wtryskiwacze działały jak najdłużej?
Co można zrobić, żeby jak najdłużej unikać kupna nowych wtryskiwaczy? Przede wszystkim tankować wyłącznie dobrej jakości paliwo i pamiętać o okresowej wymianie filtra paliwa. Można również stosować dodatkowe środki do czyszczenia wtryskiwaczy dolewane do benzyny lub ropy.
Przypominamy, że w przypadku silników benzynowych zazwyczaj nie zaleca się zakładania nowego filtra, ale raz na kilka lat warto to zrobić. W przypadku diesli podstawą jest coroczna (lub co 15 000 km) wymiana tego elementu.