• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy – funkcje i usterki

Układ wydechowy odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie i oczyszczanie spalin, a także za zmniejszanie hałasu emitowanego przez samochód. Ze względu na lokalizację oraz funkcje jest narażony na awarie. O jakich usterkach mowa? I jak objawiają się typowe problemy z układem wydechowym?

Funkcje układu wydechowego

Układ wydechowy pełni kilka podstawowych funkcji. Zalicza się do nich zbieranie spalin z cylindrów – za to odpowiada kolektor wydechowy – i usuwanie ich z pojazdu tak, aby nie narażać kierowcy oraz pasażerów na ich wdychanie. Przy tym dzięki reaktorowi katalitycznemu i filtrowi cząstek stałych utlenia tlenki azotu oraz węglowodory, a także neutralizuje sadze i popioły, żeby samochody mogły spełniać określone normy emisji spalin zgodne z rokiem produkcji.

Układ ten powinien również zmniejszać hałas dzięki zamontowanym tłumikom środkowym i końcowym oraz minimalizować promieniowanie cieplne spalin. Warto pamiętać, że jakakolwiek ingerencja w układ wydechowy wpływa na pracę silnika.

Jak rozpoznać usterki układu wydechowego?

Kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii jednego lub kilku podzespołów tworzących układ wydechowy? Po pierwsze wtedy, gdy słychać jakikolwiek niepokojący hałas. Zazwyczaj jest to efektem korozji tłumika albo rur odprowadzających spaliny na zewnątrz. Podobnie głośno będzie, kiedy uszkodzi się wieszaki odpowiedzialne za podtrzymywanie całego układu.

Po drugie, powodem do niepokoju jest zawsze woń spalin odczuwalna w kabinie. Przyczyna tkwi przeważnie w nieszczelnościach wewnątrz poszczególnych urządzeń. Po trzecie, zapalenie kontrolki „check engine”, która może sugerować awarię sondy lambda, nieprawidłową pracę katalizatora, zapchanie filtra cząstek stałych albo uszkodzenie czujników DPF.

Po czwarte, awarię układu wydechowego powinno się podejrzewać także w przypadku wzrostu spalania i jednoczesnego spadku mocy samochodu. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z problemów z odczytami sondy lambda lub – jeśli obserwuje się dodatkowo przyduszanie jednostki napędowej – z zapchania katalizatora. Gdy zaś auto nagle ma problemy z uruchomieniem albo gaśnie bez powodu, warto sprawdzić układ recyrkulacji spalin EGR.

Ile kosztuje naprawa układu wydechowego?

Choć układ wydechowy wydaje się być jednym z najmniej skomplikowanych układów w samochodzie, jego naprawa może być droga. Najwięcej trzeba będzie zapłacić za wymianę uszkodzonego katalizatora, zapchanego filtra cząstek stałych oraz zepsutego układu recyrkulacji spalin EGR. Te części trzeba wymienić na nowe, które niestety nie należą do tanich. Mowa o kwotach od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku nowych reaktorów katalitycznych. Pamiętajcie, że część wydatków poniesionych na naprawę można odzyskać, sprzedając uszkodzony katalizator w wybranym punkcie skupu.

Sporo mniej będzie kosztowała naprawa tłumika, sondy lambda albo dziurawych rur – kilkaset złotych w zależności od modelu samochodu. Najtaniej zapłacimy za zaspawanie lub załatanie  niewielkich uszkodzeń.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej