• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy – funkcje i usterki

Układ wydechowy odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie i oczyszczanie spalin, a także za zmniejszanie hałasu emitowanego przez samochód. Ze względu na lokalizację oraz funkcje jest narażony na awarie. O jakich usterkach mowa? I jak objawiają się typowe problemy z układem wydechowym?

Funkcje układu wydechowego

Układ wydechowy pełni kilka podstawowych funkcji. Zalicza się do nich zbieranie spalin z cylindrów – za to odpowiada kolektor wydechowy – i usuwanie ich z pojazdu tak, aby nie narażać kierowcy oraz pasażerów na ich wdychanie. Przy tym dzięki reaktorowi katalitycznemu i filtrowi cząstek stałych utlenia tlenki azotu oraz węglowodory, a także neutralizuje sadze i popioły, żeby samochody mogły spełniać określone normy emisji spalin zgodne z rokiem produkcji.

Układ ten powinien również zmniejszać hałas dzięki zamontowanym tłumikom środkowym i końcowym oraz minimalizować promieniowanie cieplne spalin. Warto pamiętać, że jakakolwiek ingerencja w układ wydechowy wpływa na pracę silnika.

Jak rozpoznać usterki układu wydechowego?

Kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii jednego lub kilku podzespołów tworzących układ wydechowy? Po pierwsze wtedy, gdy słychać jakikolwiek niepokojący hałas. Zazwyczaj jest to efektem korozji tłumika albo rur odprowadzających spaliny na zewnątrz. Podobnie głośno będzie, kiedy uszkodzi się wieszaki odpowiedzialne za podtrzymywanie całego układu.

Po drugie, powodem do niepokoju jest zawsze woń spalin odczuwalna w kabinie. Przyczyna tkwi przeważnie w nieszczelnościach wewnątrz poszczególnych urządzeń. Po trzecie, zapalenie kontrolki „check engine”, która może sugerować awarię sondy lambda, nieprawidłową pracę katalizatora, zapchanie filtra cząstek stałych albo uszkodzenie czujników DPF.

Po czwarte, awarię układu wydechowego powinno się podejrzewać także w przypadku wzrostu spalania i jednoczesnego spadku mocy samochodu. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z problemów z odczytami sondy lambda lub – jeśli obserwuje się dodatkowo przyduszanie jednostki napędowej – z zapchania katalizatora. Gdy zaś auto nagle ma problemy z uruchomieniem albo gaśnie bez powodu, warto sprawdzić układ recyrkulacji spalin EGR.

Ile kosztuje naprawa układu wydechowego?

Choć układ wydechowy wydaje się być jednym z najmniej skomplikowanych układów w samochodzie, jego naprawa może być droga. Najwięcej trzeba będzie zapłacić za wymianę uszkodzonego katalizatora, zapchanego filtra cząstek stałych oraz zepsutego układu recyrkulacji spalin EGR. Te części trzeba wymienić na nowe, które niestety nie należą do tanich. Mowa o kwotach od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku nowych reaktorów katalitycznych. Pamiętajcie, że część wydatków poniesionych na naprawę można odzyskać, sprzedając uszkodzony katalizator w wybranym punkcie skupu.

Sporo mniej będzie kosztowała naprawa tłumika, sondy lambda albo dziurawych rur – kilkaset złotych w zależności od modelu samochodu. Najtaniej zapłacimy za zaspawanie lub załatanie  niewielkich uszkodzeń.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej