• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Sposoby na przedłużenie żywotności automatycznej skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów z roku na rok zyskują kolejnych zwolenników. To rozwiązanie, które szczególnie doceniają kierowcy poruszający się przede wszystkim w ruchu miejskim – dzięki automatom nie muszą się martwić o częstą zmianę przełożeń. Dodatkowo nowoczesne modele nie wpływają znacząco na zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do skrzyń manualnych tak jak wersje, z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.

Automatyczna skrzynia biegów to wygoda – wielu kierowców wybiera automaty, ponieważ uważa, że łatwiej i bardziej komfortowo jest jeździć samochodem z taką wersją skrzyni. To rozwiązanie ma oczywiście również swoich przeciwników. Ci, którzy decydują się na auta z manualem, podkreślają, że automaty zwiększają spalanie, są droższe w zakupie i w naprawie, łatwiej się psują, a jednocześnie wymagają specjalnego traktowania. Czy rzeczywiście tak jest? Trzeba przyznać, że samochody z automatyczną skrzynią biegów będą zawsze kosztowały więcej niż te same modele z manualną, ale wcale nie muszą być mniej trwałe. Należy tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Stosuj się do instrukcji

Przede wszystkim przed rozpoczęciem jazdy samochodem w automacie warto zapoznać się z instrukcją. Większość kierowców pomija ten krok, a tymczasem wrzucenie niewłaściwego biegu może się skończyć remontem skrzyni. Największy problem pojawia się wtedy, gdy w czasie jazdy wciśnie się bieg R – bieg cofania. Uwaga również na jednoczesne naciskanie pedału gazu i hamulca, wrzucanie biegu P podczas toczenia się auta albo biegu N w trakcie jazdy. Wszystkie te zachowania mogą doprowadzić do uszkodzenia automatu.

Regularna wymiana oleju przekładniowego

W przypadku automatycznych skrzyni bardzo ważny jest poziom oleju przekładniowego. Jeżeli będzie go zbyt mało, skrzynia może się zatrzeć, co pociągnie za sobą bardzo wysokie koszty naprawy. Istotne także, aby pamiętać o regularnej wymianie tego płynu. Zazwyczaj pierwszy raz trzeba to zrobić po 60 lub 80 tys. km, zaś później powtarzać co 30 tys. km. Duże znaczenie ma rodzaj dolanego oleju – trzeba go zawsze dostosować do wymagań producenta.

Sposób jazdy a samochód z automatem

Wracając do tematu instrukcji, warto pamiętać, że automat wymaga umiejętnej jazdy. Nie należy m.in. wrzucać biegu D od razu po odpaleniu – jednostka napędowa powinna się najpierw rozgrzać, nadużywać wchodzenia na bieg N (luz), ponieważ powoduje on spadek ciśnienia oleju w skrzyni, wciskać pedału gazu do podłogi, a także wrzucać biegu R w trakcie toczenia się pojazdu.

Jeżeli zdarzy się, że samochód zakopie się np. w głębokim śniegu, w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów nie wolno na siłę próbować przekopać się przez zaspę. Takie działanie może doprowadzić do przegrzania oleju w skrzyni i do jej zatarcia. Z tego względu nie należy również ignorować sygnałów ostrzegawczych – jeśli na desce rozdzielczej zapala się ikona wskazująca na ryzyko przegrzania oleju, najlepiej zatrzymać i schłodzić samochód, a następnie jak najszybciej wymienić ten płyn eksploatacyjny.

Uwaga również na holowanie – z założenia pojazdów z automatami nie wolno holować. Jedyną bezpieczną opcją jest wezwanie lawety.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej