• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Sposoby na przedłużenie żywotności automatycznej skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów z roku na rok zyskują kolejnych zwolenników. To rozwiązanie, które szczególnie doceniają kierowcy poruszający się przede wszystkim w ruchu miejskim – dzięki automatom nie muszą się martwić o częstą zmianę przełożeń. Dodatkowo nowoczesne modele nie wpływają znacząco na zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do skrzyń manualnych tak jak wersje, z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.

Automatyczna skrzynia biegów to wygoda – wielu kierowców wybiera automaty, ponieważ uważa, że łatwiej i bardziej komfortowo jest jeździć samochodem z taką wersją skrzyni. To rozwiązanie ma oczywiście również swoich przeciwników. Ci, którzy decydują się na auta z manualem, podkreślają, że automaty zwiększają spalanie, są droższe w zakupie i w naprawie, łatwiej się psują, a jednocześnie wymagają specjalnego traktowania. Czy rzeczywiście tak jest? Trzeba przyznać, że samochody z automatyczną skrzynią biegów będą zawsze kosztowały więcej niż te same modele z manualną, ale wcale nie muszą być mniej trwałe. Należy tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Stosuj się do instrukcji

Przede wszystkim przed rozpoczęciem jazdy samochodem w automacie warto zapoznać się z instrukcją. Większość kierowców pomija ten krok, a tymczasem wrzucenie niewłaściwego biegu może się skończyć remontem skrzyni. Największy problem pojawia się wtedy, gdy w czasie jazdy wciśnie się bieg R – bieg cofania. Uwaga również na jednoczesne naciskanie pedału gazu i hamulca, wrzucanie biegu P podczas toczenia się auta albo biegu N w trakcie jazdy. Wszystkie te zachowania mogą doprowadzić do uszkodzenia automatu.

Regularna wymiana oleju przekładniowego

W przypadku automatycznych skrzyni bardzo ważny jest poziom oleju przekładniowego. Jeżeli będzie go zbyt mało, skrzynia może się zatrzeć, co pociągnie za sobą bardzo wysokie koszty naprawy. Istotne także, aby pamiętać o regularnej wymianie tego płynu. Zazwyczaj pierwszy raz trzeba to zrobić po 60 lub 80 tys. km, zaś później powtarzać co 30 tys. km. Duże znaczenie ma rodzaj dolanego oleju – trzeba go zawsze dostosować do wymagań producenta.

Sposób jazdy a samochód z automatem

Wracając do tematu instrukcji, warto pamiętać, że automat wymaga umiejętnej jazdy. Nie należy m.in. wrzucać biegu D od razu po odpaleniu – jednostka napędowa powinna się najpierw rozgrzać, nadużywać wchodzenia na bieg N (luz), ponieważ powoduje on spadek ciśnienia oleju w skrzyni, wciskać pedału gazu do podłogi, a także wrzucać biegu R w trakcie toczenia się pojazdu.

Jeżeli zdarzy się, że samochód zakopie się np. w głębokim śniegu, w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów nie wolno na siłę próbować przekopać się przez zaspę. Takie działanie może doprowadzić do przegrzania oleju w skrzyni i do jej zatarcia. Z tego względu nie należy również ignorować sygnałów ostrzegawczych – jeśli na desce rozdzielczej zapala się ikona wskazująca na ryzyko przegrzania oleju, najlepiej zatrzymać i schłodzić samochód, a następnie jak najszybciej wymienić ten płyn eksploatacyjny.

Uwaga również na holowanie – z założenia pojazdów z automatami nie wolno holować. Jedyną bezpieczną opcją jest wezwanie lawety.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej