• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza

Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?

Każdy silnik spalinowy do prawidłowego działania potrzebuje paliwa i powietrza, które muszą zostać zmieszane w odpowiednich proporcjach – na 1 kilogram benzyny potrzebne jest 14,7 kilograma powietrza. Rozpylona mieszanka trafia do jednostki napędowej, tam eksploduje i kolejno już w formie spalin przechodzi przez układ wydechowy. Powietrze mające przedostać się do silnika musi zostać dokładnie oczyszczone, ponieważ nawet niewielka ilość kurzu i piasku negatywnie wpływa na stan silnika.

Za oczyszczenie odpowiada właśnie filtr powietrza. Ale nie tylko za to. Filtr musi również dostarczać określoną ilość powietrza. Jeżeli będzie go za mało, samochód zacznie się dławić, dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie stanu tego elementu.

Jak rozpoznać, że filtr jest zatkany?

Kiedy można podejrzewać, że filtr powinno się wymienić jak najszybciej? Do objawów zatkanego filtra należą:

– zwiększenie zużycia paliwa – samochód trzeba tankować wyraźnie częściej niż do tej pory

– zmniejszenie mocy – silnik wolniej wchodzi na obroty, słabiej przyspiesza

– krztuszenie się lub gaśnięcie auta – ograniczona ilość powietrza powoduje dławienie się jednostki napędowej

– zapalenie kontrolki „check engine” – pojawienie się tej kontrolki na desce rozdzielczej nie musi oznaczać problemów z filtrem, ale może być jednym z symptomów zatkania tego elementu

– czarny dym z rury wydechowej – zmniejszona ilość powietrza dopływającego do silnika wpływa także skład spalin.

Czym kończy się zwlekanie z wymianą?

Co się stanie, jeżeli zignorujecie te objawy i nadal będziecie jeździć z zapchanym filtrem? Przede wszystkim wpłynie to na przedostawanie się dużej ilości zanieczyszczeń do silnika i tym samym na jego żywotność. Ograniczy także czas działania turbosprężarki – ten podzespół wyjątkowo źle znosi nawet drobne cząstki w powietrzu. Tak naprawdę do awarii nie dojdzie od razu, ale po pewnym czasie uszkodzenia będą poważne.

Dodatkowo zapchany filtr powietrza spowoduje również zwiększone zużycie paliwa, a w efekcie przyczyni się do wzrostu zanieczyszczenia powietrza.

Wymiana filtra powietrza

Czy da się samodzielnie wymienić ten filtr? W większości przypadków można to zrobić. Wystarczy mieć śrubokręt, klucz imbusowy albo gwiazdkowy do odkręcenia obudowy. Filtra trzeba szukać pod maską. Najczęściej schowany jest w płaskiej plastikowej skrzynce, którą odkręca się lub odpina, a następnie wyciąga stary i montuje nowy filtr. Uwaga tylko na zanieczyszczenia. Lepiej nie machać zbyt mocno zapchanym filtrem i zadbać o to, żeby kurz ani piach nie dostał się do układu dolotowego.

Ile trzeba zapłacić za nowy filtr? Od 30 zł w górę za dobrej jakości filtr mniej znanej marki i od 100 zł w górę za filtr popularnego producenta. Dodatkowo, jeżeli nie wymienia się go samemu, do ceny elementu trzeba doliczyć koszt robocizny – od kilkudziesięciu złotych w górę.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej