• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza

Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?

Każdy silnik spalinowy do prawidłowego działania potrzebuje paliwa i powietrza, które muszą zostać zmieszane w odpowiednich proporcjach – na 1 kilogram benzyny potrzebne jest 14,7 kilograma powietrza. Rozpylona mieszanka trafia do jednostki napędowej, tam eksploduje i kolejno już w formie spalin przechodzi przez układ wydechowy. Powietrze mające przedostać się do silnika musi zostać dokładnie oczyszczone, ponieważ nawet niewielka ilość kurzu i piasku negatywnie wpływa na stan silnika.

Za oczyszczenie odpowiada właśnie filtr powietrza. Ale nie tylko za to. Filtr musi również dostarczać określoną ilość powietrza. Jeżeli będzie go za mało, samochód zacznie się dławić, dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie stanu tego elementu.

Jak rozpoznać, że filtr jest zatkany?

Kiedy można podejrzewać, że filtr powinno się wymienić jak najszybciej? Do objawów zatkanego filtra należą:

– zwiększenie zużycia paliwa – samochód trzeba tankować wyraźnie częściej niż do tej pory

– zmniejszenie mocy – silnik wolniej wchodzi na obroty, słabiej przyspiesza

– krztuszenie się lub gaśnięcie auta – ograniczona ilość powietrza powoduje dławienie się jednostki napędowej

– zapalenie kontrolki „check engine” – pojawienie się tej kontrolki na desce rozdzielczej nie musi oznaczać problemów z filtrem, ale może być jednym z symptomów zatkania tego elementu

– czarny dym z rury wydechowej – zmniejszona ilość powietrza dopływającego do silnika wpływa także skład spalin.

Czym kończy się zwlekanie z wymianą?

Co się stanie, jeżeli zignorujecie te objawy i nadal będziecie jeździć z zapchanym filtrem? Przede wszystkim wpłynie to na przedostawanie się dużej ilości zanieczyszczeń do silnika i tym samym na jego żywotność. Ograniczy także czas działania turbosprężarki – ten podzespół wyjątkowo źle znosi nawet drobne cząstki w powietrzu. Tak naprawdę do awarii nie dojdzie od razu, ale po pewnym czasie uszkodzenia będą poważne.

Dodatkowo zapchany filtr powietrza spowoduje również zwiększone zużycie paliwa, a w efekcie przyczyni się do wzrostu zanieczyszczenia powietrza.

Wymiana filtra powietrza

Czy da się samodzielnie wymienić ten filtr? W większości przypadków można to zrobić. Wystarczy mieć śrubokręt, klucz imbusowy albo gwiazdkowy do odkręcenia obudowy. Filtra trzeba szukać pod maską. Najczęściej schowany jest w płaskiej plastikowej skrzynce, którą odkręca się lub odpina, a następnie wyciąga stary i montuje nowy filtr. Uwaga tylko na zanieczyszczenia. Lepiej nie machać zbyt mocno zapchanym filtrem i zadbać o to, żeby kurz ani piach nie dostał się do układu dolotowego.

Ile trzeba zapłacić za nowy filtr? Od 30 zł w górę za dobrej jakości filtr mniej znanej marki i od 100 zł w górę za filtr popularnego producenta. Dodatkowo, jeżeli nie wymienia się go samemu, do ceny elementu trzeba doliczyć koszt robocizny – od kilkudziesięciu złotych w górę.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej