• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Samochód z silnikiem benzynowym a kolor spalin

Kolor spalin może powiedzieć bardzo dużo o stanie samochodu. Biała albo niebieska barwa dymu świadczy o tym, że poza dawką paliwa spalone zostały jeszcze inne płyny, np. olej. A co z czarnym dymem? Wbrew pozorom to nie tylko diesle dymią na czarno lub szaro – zdarza się to również w autach wyposażonych w jednostki benzynowe. Co dokładnie oznacza kolor spalin w przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi i kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii jakiegoś podzespołu?

Czarny dym wydostający się z rury wydechowej kojarzy się jednoznacznie – coś niepokojącego dzieje się z samochodem. Czy rzeczywiście zawsze ciemny kolor spalin oznacza jakąś poważną awarię? A co z białym lub niebieskim dymieniem w przypadku pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe? O tym, kiedy barwa spalin może być przyczyną niepokoju, piszemy poniżej.

Silnik benzynowy a dymienie na biało

Kiedy da się zauważyć biały dym z rury wydechowej? Po pierwsze wtedy, gdy ruszamy samochodem przy niskiej temperaturze na zewnątrz. Wówczas w układzie wydechowym gromadzi się woda, a biały dym to nic innego jak para wodna powstająca na skutek rozgrzania pojazdu. Wtedy nie ma powodów do niepokoju, to zjawisko jest zupełnie naturalne.

Po drugie, kiedy płyn chłodzący dostanie się do komory spalania. Zazwyczaj przyczyną takiego stanu będzie albo uszkodzenie uszczelki pod głowicą, albo awaria bloku lub głowicy. Tu mamy do czynienia z poważną awarią, której nie można lekceważyć, dlatego jeśli biały dym nie wynika z temperatury otoczenia, należy udać się do warsztatu. Uwaga, koszt naprawy w tym przypadku będzie spory – mniej więcej od 500 do 1500 zł w zależności od stopnia uszkodzenia.

Niebieski kolor spalin

Czasami z rur wydechowych samochodów wyposażonych w jednostki benzynowe wydobywa się niebieski dym. Co to oznacza? Niebieskie dymienie związane jest ze spalaniem oleju silnikowego. Olej może się dostać do komory spalania w wyniku awarii pierścieni tłokowych – dym pojawia się po uruchomieniu po dłuższym postoju – albo uszczelniaczy zaworów – dymienie obserwuje się przy wchodzeniu na wysokie obroty lub dużym obciążeniu silnika. Jeżeli auto ma turbosprężarkę, warto również sprawdzić, czy to z niej nie wycieka olej.

Benzyniak, który kopci na czarno?

A co z kopceniem na czarno lub szaro? W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi zdarza się to dużo rzadziej niż w pojazdach z dieslem. Przeważnie przyczyną czarnego dymienia jest uszkodzenie układu odpowiedzialnego za sterowanie pracą jednostki napędowej. Winna może być np. sonda lambda, która uległa awarii i przez którą silnik otrzymuje niewłaściwą proporcję mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeżeli dochodzi do pojawienia się szarego dymu z rury wydechowej w trakcie jazdy, podejrzewać można uszkodzenie czujnika temperatury jednostki albo wspomnianej sondy lambda. Gdy zaś zdarza się to wyłącznie po odpaleniu samochodu, nie ma powodów do obaw – dymienie na szaro po uruchomieniu silnika jest charakterystyczne dla pojazdów benzynowych.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej