• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Samochód z silnikiem benzynowym a kolor spalin

Kolor spalin może powiedzieć bardzo dużo o stanie samochodu. Biała albo niebieska barwa dymu świadczy o tym, że poza dawką paliwa spalone zostały jeszcze inne płyny, np. olej. A co z czarnym dymem? Wbrew pozorom to nie tylko diesle dymią na czarno lub szaro – zdarza się to również w autach wyposażonych w jednostki benzynowe. Co dokładnie oznacza kolor spalin w przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi i kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii jakiegoś podzespołu?

Czarny dym wydostający się z rury wydechowej kojarzy się jednoznacznie – coś niepokojącego dzieje się z samochodem. Czy rzeczywiście zawsze ciemny kolor spalin oznacza jakąś poważną awarię? A co z białym lub niebieskim dymieniem w przypadku pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe? O tym, kiedy barwa spalin może być przyczyną niepokoju, piszemy poniżej.

Silnik benzynowy a dymienie na biało

Kiedy da się zauważyć biały dym z rury wydechowej? Po pierwsze wtedy, gdy ruszamy samochodem przy niskiej temperaturze na zewnątrz. Wówczas w układzie wydechowym gromadzi się woda, a biały dym to nic innego jak para wodna powstająca na skutek rozgrzania pojazdu. Wtedy nie ma powodów do niepokoju, to zjawisko jest zupełnie naturalne.

Po drugie, kiedy płyn chłodzący dostanie się do komory spalania. Zazwyczaj przyczyną takiego stanu będzie albo uszkodzenie uszczelki pod głowicą, albo awaria bloku lub głowicy. Tu mamy do czynienia z poważną awarią, której nie można lekceważyć, dlatego jeśli biały dym nie wynika z temperatury otoczenia, należy udać się do warsztatu. Uwaga, koszt naprawy w tym przypadku będzie spory – mniej więcej od 500 do 1500 zł w zależności od stopnia uszkodzenia.

Niebieski kolor spalin

Czasami z rur wydechowych samochodów wyposażonych w jednostki benzynowe wydobywa się niebieski dym. Co to oznacza? Niebieskie dymienie związane jest ze spalaniem oleju silnikowego. Olej może się dostać do komory spalania w wyniku awarii pierścieni tłokowych – dym pojawia się po uruchomieniu po dłuższym postoju – albo uszczelniaczy zaworów – dymienie obserwuje się przy wchodzeniu na wysokie obroty lub dużym obciążeniu silnika. Jeżeli auto ma turbosprężarkę, warto również sprawdzić, czy to z niej nie wycieka olej.

Benzyniak, który kopci na czarno?

A co z kopceniem na czarno lub szaro? W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi zdarza się to dużo rzadziej niż w pojazdach z dieslem. Przeważnie przyczyną czarnego dymienia jest uszkodzenie układu odpowiedzialnego za sterowanie pracą jednostki napędowej. Winna może być np. sonda lambda, która uległa awarii i przez którą silnik otrzymuje niewłaściwą proporcję mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeżeli dochodzi do pojawienia się szarego dymu z rury wydechowej w trakcie jazdy, podejrzewać można uszkodzenie czujnika temperatury jednostki albo wspomnianej sondy lambda. Gdy zaś zdarza się to wyłącznie po odpaleniu samochodu, nie ma powodów do obaw – dymienie na szaro po uruchomieniu silnika jest charakterystyczne dla pojazdów benzynowych.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej