• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Regeneracja katalizatora. Na czym polega?

Uszkodzony bądź zużyty katalizator jest sporym problemem każdego posiadacza samochodu. Jak najlepiej rozwiązać problem?

Katalizator, a tak naprawdę konwerter katalityczny jest podstawowym elementem układu wydechowego, a ich obecność jest obowiązkowa od wielu lat. Głównym zadaniem konwertera katalitycznego jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu wewnątrz katalizatora metali szlachetnych takich jak: platyna, rod bądź pallad, które wchodzą w reakcje ze spalinami wydostającymi się z komory spalania silnika. Efektem reakcji jest znaczące zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach pojazdu. Wnętrze katalizatora przypomina strukturę plastra miodu- składa się z kanalików. Z zewnątrz konwerter katalityczny wygląda jak metalowa puszka. Katalizatory możemy podzielić na dwa typy (podział ze względu na materiał wykorzystany do ich budowy): katalizatory metalowe wyposażone w blok metalowy oraz katalizatory ceramiczne wyposażone w blok ceramiczny. W starszych pojazdach konwerter katalityczny znajdował się pod podłogą auta. W nowszych jednostkach miejsce uległo zmianie, przez co katalizator znajdziemy zaraz za kolektorem wydechowym. Dlaczego? Obecne normy są bardzo rygorystyczne przez co producenci zmuszeni są do maksymalnego podniesienia efektywności pracy katalizatora. Dzięki umiejscowieniu zaraz przy kolektorze wydechowym spaliny trafiające do katalizatora mają znacznie wyższą temperaturę, a co za tym idzie praca katalizatora skutkuje większym oczyszczeniem spalin.

Objawy uszkodzenia katalizatora

Najczęściej spotykanym objawem uszkodzonego bądź zużytego katalizatora jest znaczący spadek mocy oraz charakterystyczny dźwięk dobiegający z okolic konwertera katalitycznego. Dodatkowo w wielu przypadkach niepoprawna jego praca sygnalizowana jest pojawieniem się kontrolki CHECK ENGINE na desce rozdzielczej naszego pojazdu. W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego jak udanie się do profesjonalnego warsztatu zajmującego się układami wydechowymi.

Regeneracja katalizatora czy to dobry pomysł?

Niestety wymiana katalizatora na nowy dedykowany do naszego pojazdu to duży wydatek sięgający w niektórych przypadkach nawet paru tysięcy złotych. Alternatywa jest oddanie zużytego bądź uszkodzonego katalizatora do regeneracji. Przed jego oddaniem należy zdawać sobie sprawę, że jeżeli nasz katalizator został uszkodzony w sposób  mechaniczny istnieje ryzyko, że warsztat specjalizujący się w regeneracji katalizatorów odmówi wykonania usługi. W takim przypadku pozostaje Nam wyszukanie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedanie. Jeżeli katalizator nie nosi śladów mechanicznych nic nie stoi na przeszkodzie, aby poddać go procesowi regeneracji. Pamiętajmy, że wybierając firmę, której chcemy powierzyć nasz konwerter katalityczny sugerujmy się nie tylko ceną, ale przede wszystkim opinia innych klientów oraz gwarancją na udzielaną usługę. Proces regeneracji katalizatora jest stosunkowo prosty i skupia się do jego otworzenia, wymiany wkładu w zależności od technologii wykonania: wkładu metalowego bądź ceramicznego, a następnie jego ponownym zamknięciu. Pamiętajmy, że proces ponownego zamknięcia wiązać się będzie z koniecznością spawania obudowy katalizatora. Cena przeprowadzania procesu regeneracji katalizatora jest na pewno o połowę mniejsza niż zakup nowego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej