Reflektory ksenonowe montowane we współcześnie produkowanych pojazdach są bardzo nowoczesne. Zarówno ksenony, jak i bi-ksenony mają zazwyczaj system automatycznego oczyszczania, który zastąpił wycieraczki mechaniczne oraz automatycznej regulacji zasięgu pozwalającej na szybkie reagowanie reflektorów na zmiany pochylenia na drodze. Tego typu światła mają swoje niekwestionowane zalety, ale niestety także wady.
Dynamiczny system regulacji zasięgu
Pierwszą i największą zaletą reflektorów ksenonowych oraz bi-ksenonowych jest montowany w nich dynamiczny system regulacji zasięgu świateł. System składa się: z elektrycznych nastawników zasięgu świateł, silników krokowych, ze sterownika automatycznego i dynamicznego systemu regulacji zasięgu, a także z indukcyjnego czujnika poziomu pojazdu.
Działanie systemu można opisać bardzo prosto – reaguje on na zmiany pochylenia wynikające ze sposobu jazdy, np. wtedy, gdy samochód zwalnia lub przyspiesza. Reflektory rozpoznają te zmiany dzięki wymienionemu wcześniej czujnikowi, a zmieniają położenie dzięki elektrycznym silnikom krokowym. Silniki zasilane są prądem w sposób impulsowy – wirniki wykonują obrót, przekręcając je o ściśle określony kąt. Zastosowanie silników krokowych pozwala precyzyjnie przesuwać reflektory, co nie byłoby możliwe np. przy zastosowaniu klasycznych silników elektrycznych, ponieważ ich wirnik obraca się ruchem ciągłym.
Automatyczny system czyszczenia
W nowoczesnych ksenonach stosuje się również automatyczny system czyszczenia kloszy, który zastąpił mechaniczne wycieraczki. Utrzymanie tego typu reflektorów w czystości jest bardzo istotne ze względu na to, że ksenony ze swoim dużym natężeniem światła, z lampami wyładowczymi przy brudnych kloszach mogą oślepiać innych kierowców. Wykorzystywane obecnie spryskiwacze montowane są na podstawie rozporządzeń opisanych w regulaminie homologacyjnym nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Co ciekawe, Unia Europejska wprowadziła obowiązek montowania systemu czyszczenia reflektorów ksenonowych już dawno, bo w 1996 r.
Awaryjność reflektorów ksenonowych
Wadą ksenonów jest ich awaryjność. Najczęściej psuje się automatyczny system czyszczenia – zatykają się dysze doprowadzające wodę albo pompa wirnikowa przestaje pracować. Czasami będzie to wina braku napięcia zasilającego, przepalonego bezpiecznika, a czasami zapowietrzenia całego układu mycia. Niektóre z tych awarii da się łatwo usunąć samodzielnie, inne wymagają wizyty u mechanika. Aby odpowietrzyć system, wystarczy kilka razy z rzędu uruchomić pompę. Gorzej, gdy dojdzie do zatkania dyszy, wtedy konieczne będzie rozebranie i przepłukanie układu. Dodatkowym problemem przy reflektorach ksenonowych jest możliwość oblodzenia systemu czyszczenia w okresie zimowym – tu pomoże tylko trzymanie samochodu w ciepłym miejscu albo wykorzystanie specjalnych środków niepozwalających na zamarznięcie wody w elementach układu.