• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika

Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?

Przyczyna nr 1 – stary olej

Najczęstszą przyczyną przegrzania silnika jest… stary olej. Właśnie dlatego często mówi się, że dobrej jakości olej to podstawa. Ten płyn eksploatacyjny odpowiada nie tylko za właściwe smarowanie wszystkich elementów jednostki napędowej, lecz także za jej rozgrzanie i utrzymanie stabilnej temperatury. To właśnie olej absorbuje ciepło pochodzące z pracy silnika. W efekcie ulega spaleniu, co powoduje powstawanie osadów.

Jeżeli od dłuższego czasu lekceważy się konieczność wymiany oleju, silnik może się przegrzać albo duża ilość nagarów spowodować jego awarię. W tym wypadku naprawa będzie bardzo kosztowna – w zależności od stopnia uszkodzenia i rodzaju jednostki trzeba się przygotować nawet na kilka tysięcy złotych.

Dlatego dużo lepiej – taniej – i bezpieczniej po prostu raz do roku albo raz na 10 do 15 tys. km wymieniać olej. Niektórzy kierowcy decydują się na zastosowanie produktów typu Long Life, które pozwalają na pokonanie nawet 30 tys. km bez konieczności wymiany.

Przyczyna nr 2 – pompa wody

Drugą często obserwowaną przyczyną przegrzania silnika jest awaria pompy wody. Jeżeli pompa zaczyna dużo głośniej pracować i pobiera więcej płynu, można podejrzewać, że jest uszkodzona. Wówczas nie powinno się zwlekać z wizytą w warsztacie, bo problem z tym podzespołem bardzo szybko doprowadza do wspomnianego przegrzania jednostki napędowej. Koszt wymiany samej pompy wynosi maksymalnie do 600 zł, zaś naprawy silnika kilkakrotnie więcej.

Dla bezpieczeństwa zaleca się, aby wymieniać pompę każdorazowo w trakcie montażu nowego paska rozrządu, czyli średnio co 100 tys. km.

Przyczyna nr 3 – płyn chłodniczy

Pozostaje jeszcze jedna przyczyna – zbyt niski stan płynu chłodniczego lub jego zbyt długie użytkowanie bez wymiany. Płyn chłodniczy, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za odprowadzanie ciepła z silnika. Krąży w tak zwanym obiegu otwartym między chłodnicą a blokiem jednostki napędowej. Jeżeli jego poziom będzie za niski, po prostu przestanie działać prawidłowo. Podobnie stanie się wtedy, gdy będzie zawierał w sobie zbyt dużo wody. Wówczas może nie tylko łatwiej odparowywać, lecz także zamarzać. Ci, którzy mają wątpliwości, jaki jest stan płynu chłodniczego, mogą to szybko sprawdzić, wykorzystując glikometr. Urządzenie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych i umożliwia wykonanie prostej diagnostyki.

Warto mieć na uwadze, że wymiana to naprawdę niewielki koszt. Za 5 litrów płynu chłodniczego popularnej marki zapłacicie ok. 40 zł. Wymianę powinno się przeprowadzać średnio co 40 do 50 tys. przejechanych km. Jeżeli jednak zauważycie znaczące ubytki albo samochód sam poinformuje o konieczności uzupełnienia płynu, trzeba to zwyczajnie zrobić bez czekania na wizytę w warsztacie.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej