• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Najcenniejsze punkty układu wydechowego.

Kolektor wydechowy

Kolektor wydechowy jest elementem od którego tak naprawdę zaczyna się cały układ. To właśnie on montowany jest bezpośrednio do silnika, a konkretniej do miejsca z którego wydostają się spaliny z komory spalania. Z jednej strony znajduje się dokładnie tyle wlotów ile cylindrów posiada silnik pojazdu, a z zakończeniem kolektora wydechowego jest jedna rura, która najczęściej mocowana jest bezpośrednio w katalizatorze.

Katalizator

Jeszcze do niedawna katalizator był najcenniejszym elementem układu wydechowego. Na pierwszy rzut oka katalizator jest podobny do tłumika, a co za tym idzie swoim wyglądem przypomina puszkę. We wnętrzu tej niepozornej puszki możemy znaleźć metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna, które do tanich nie należą. To właśnie ich obecność przyczynia się do wysokiej ceny katalizatora. Jego wnętrze to nic innego jak kanaliki, które swoim ułożeniem przypominają plaster miodu, a na swoich ściankach posiadają metale szlachetne. Dzięki ich obecności możliwe jest wystąpienie reakcji chemicznej ze spalinami wydostającymi się z silnika, a efektem końcowym jest oczyszczenie ich ze szkodliwych substancji. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nawet uszkodzony katalizator ma bardzo dużą wartość i najlepszym rozwiązaniem jakie można z nim zrobić to wizyta w skupie katalizatorów w celu jego sprzedaży.

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych jest kolejnym elementem układu wydechowego odpowiedzialnym za oczyszczanie spalin. Do niedawna filtr cząstek stałych można było spotkać jedynie w pojazdach wyposażonych w silnik wysokoprężny. Obecnie filtry cząstek stałych montowane są także w samochodach z silnikiem benzynowym. Filtr cząstek stałych zatrzymuje cząstki stałe wydobywające się z silnika, a następnie dokonuje ich wypalania wewnątrz filtra. Wypalanie przyczynia się do wydłużenia jego trwałości. Większość jego usterek spowodowanych jest przerwanym procesem wypalania filtra bądź brakiem jego wypalania. Z zewnątrz filtr cząstek stałych podobny jest do katalizatora – jego obudowa wykonana jest ze stali nierdzewnej. Jego wnętrze to ceramiczny korpus, w którego skład wchodzą kanały, które z jednej strony są zamknięte. Rozwiązanie to zmusza spaliny do przenikania pomiędzy kanałami przez co dochodzi do ich oczyszczania. Ściany kanałów wykonane są z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i tlenkiem ceru, które pokryte są cząstkami platyny. To właśnie jej obecność przyczynia się do wysokiej ceny zakupu filtra cząstek stałych.

Tłumik końcowy

Tłumiki końcowe połączone są bezpośrednio z katalizatorem bądź filtrem cząstek stałych przy użyciu rur wydechowych. W większości przypadków zastosowanie znajdują dwa tłumiki końcowe połączone ze sobą w sposób szeregowy czyli jeden za drugim. Jeden z tłumików odpowiedzialny jest tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, a drugi za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku.

Sonda lambda

Sonda lambda jest niewielkim czujnikiem instalowanym w układzie wydechowym – najczęściej umiejscowiona w kolektorze wydechowym. Jej głównym zadaniem jest analiza spalin wydostających się z silnika. To dzięki jej odczytom dobierana jest mieszanka paliwowo-powietrzna.

Najcenniejszymi punktami układu wydechowego jest katalizator oraz filtr cząstek stałych. Zarówno w jednym jak i w drugim we wnętrzu znajdziemy metale szlachetne, które przyczyniają się do znacznego wzrostu wartości poszczególnych elementów.

 

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej