• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kupowanie samochodu w okresie zimowym – na co zwrócić uwagę?

Samochód, którym jeździliście dotychczas, ma poważną awarię? Wolelibyście nie ponosić kosztów naprawy i poszukać nowego środka transportu? Dysponujecie większą gotówką i chcecie ją zainwestować w auto? Bez względu na to, czym się kierujecie, każdy moment na zakup samochodu jest tak samo dobry. W okresie zimowym bywa nawet łatwiej, bo można zwrócić uwagę na kilka kwestii, które latem są trudniejsze do wychwycenia.

W okresie zimowym samochód narażony jest na oddziaływanie czynników atmosferycznych takich jak niskie temperatury, zwiększona wilgotność oraz opady śniegu i deszczu. Mogą one ujawniać różne problemy, które w trakcie oglądania pojazdu trudniej byłoby dostrzec wiosną lub latem. O jakich problemach mowa? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Samochód nie chce odpalić

Pierwsza kwestia to stan układu zapłonowego. O ile w wyższych temperaturach akumulator, rozrusznik, świece, kable zapłonowe i inne elementy układu działają bez zarzutu, o tyle gdy temperatury spadają, może się okazać, że ich stan pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli jakikolwiek podzespół wpływający na odpalenie samochodu będzie wymagał wymiany, zimą zobaczycie to od razu. Silnik nie uruchamia się po pierwszej próbie? Kierowca musi kilkakrotnie przekręcić kluczyk, żeby auto odpaliło? Od razu powinna się Wam zapalić lampka alarmowa. Uwaga również na nieuczciwych sprzedawców – sprawdźcie, czy jednostka napędowa nie jest ciepła, zanim spróbujecie ją uruchomić. Dlaczego? Zdarza się, że sprzedający doskonale wie, co trzeba naprawić, ale nie chce tego ujawniać i specjalnie najpierw rozgrzewa silnik, żeby przy potencjalnym kliencie wystartował bez zarzutów.

Problemy z rozrządem

Drugi problem, który łatwiej ocenić w okresie zimowym, to stan rozrządu. Jeżeli w samochodzie, w którym zamontowano łańcuch rozrządu, po odpaleniu przez kilka pierwszych minut słychać szuranie albo inne metaliczne dźwięki, warto wraz z zaufanym mechanikiem skontrolować stan tego elementu. Problem z rozrządem może pociągać za sobą poważne skutki – prowadzić do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej – dlatego nie powinno się go bagatelizować. Zużyty łańcuch trzeba wymienić jak najszybciej. W efekcie do kosztów zakupu samochodu należy doliczyć również tę naprawę.

Zmieniony kolor spalin

Trzecia sprawa to zmieniony kolor spalin. Zimą, gdy do rozgrzania jednostki napędowej potrzeba dłuższej chwili, łatwiej zweryfikować czy dym wydostający się z rury wydechowej nie ma czarnego, niebieskiego lub białego koloru. Ciemna barwa spalin może świadczyć o problemach z wtryskiwaczami, turbosprężarką, sondą lambda lub nieprawidłowo wykonanym chiptuningu. Tu uwaga – w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi czarny dym nie jest niczym nietypowym, o ile pojawia się przez dosłownie kilka sekund po odpaleniu albo gwałtownym przyspieszeniu. W ten sposób silnik i niektóre układy oczyszczają się z nagaru lub nagromadzonej sadzy.

A co z białymi spalinami? Niewielka ilość to po prostu para wodna zgromadzona w układzie wydechowym, natomiast większe dymienie mogą powodować poważne awarie takie jak uszkodzenie uszczelki pod głowicą albo chłodnicy EGR. Niebieskie spaliny świadczą zazwyczaj o problemach z pierścieniami tłokowymi, uszczelniaczami zaworów albo turbosprężarką.

Uwaga na korozję

Warto jeszcze zwrócić uwagę na ewentualne ogniska korozji. W okresie zimowym ocena samochodu pod tym kątem może być utrudniona ze względu na błoto pośniegowe, które osadza się przy błotnikach, na progach i drzwiach. Idealnie byłoby, żeby auto zostało umyte przed oględzinami, ale czasami kierowcy celowo pomijają ten proces. W ten sposób ukrywają wady karoserii. Jeżeli zatem kupuje się samochód zimą, powinno się dokładnie przyjrzeć mu również z zewnątrz.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej