Z czasem w samochodzie dochodzi do zużycia tak zwanych części eksploatacyjnych. Jedne wytrzymują kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów, inne wymienia się dopiero po kilkuset tysiącach. Duże znaczenie ma nie tylko stan licznika, lecz także sposób jazdy, pamiętanie o regularnych przeglądach i uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych. Mimo to w końcu trzeba poprosić o pomoc mechanika i zamontować nowe podzespoły. Co robi się wtedy, gdy awarii ulega jedna z parzystych części w samochodzie? Dlaczego niektóre elementy należy wymieniać parami?
W układach jezdnym, hamulcowym, kierowniczym, zawieszenia oraz przeniesienia napędu w samochodzie występują parzyste podzespoły, to znaczy takie, które znajdują się po obu stronach auta. Mówimy tu m.in. o tarczach i klockach hamulcowych, łącznikach stabilizatora, żarówkach, łożyskach czy wahaczach. Część z nich ze względów bezpieczeństwa powinna być zawsze wymieniana parami, część może, ale nie musi być obowiązkowo wstawiana razem, a jeszcze inne zawsze montuje się osobno, ponieważ ich zużycie nie wpływa na siebie wzajemnie. Wiecie, które elementy należą do tej pierwszej grupy?
Podzespoły, które obowiązkowo należy wymieniać parami
Obowiązkowo należy wymieniać parami takie podzespoły jak klocki, tarcze, szczęki i bębny hamulcowe, a także amortyzatory i sprężyny zawieszenia. Niektóre w ogóle sprzedawane są w kompletach – np. klocki hamulcowe – inne można kupić osobno – np. tarcze hamulcowe – ale nie powinno się tego robić. Dlaczego? Ponieważ te elementy zużywają się dość równomiernie po obu stronach pojazdu, dlatego wstawienie nowych tylko po jednej może spowodować pogorszenie właściwości jezdnych i negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo.
Elementy, które mogą, ale nie muszą być wymieniane parami
Druga kategoria to części, które mogą, ale nie muszą być obowiązkowo wymieniane parami. Do tej kategorii należą m.in. końcówki drążka, drążki kierownicze, tuleje i łączniki stabilizatora oraz żarówki – chodzi o te najczęściej używane, czyli żarówki świateł drogowych i mijania. Zaleca się wstawianie obu nowych naraz, bo zazwyczaj ulegają zużyciu w podobnym czasie albo ich wymiana wymaga demontażu jednego elementu, więc jest to po prostu opłacalne. Tak będzie np. z częściami układu kierowniczego, ponieważ po każdej ingerencji w ten układ trzeba wykonać korekcję zbieżności. Lepiej zatem wymienić drążki przy jednej wizycie niż płacić za robociznę po raz drugi dwa lub trzy miesiące później.
Części samochodowe, które wymienia się osobno
Ostatnia grupa to te elementy, które chociaż występują parzyście, wstawia się osobno. Co się do niej zalicza? M.in. wahacze, sworznie wahacza, łożyska, piasty, zaciski i cylinderki hamulcowe, półosie napędowe oraz żarówki inne niż świateł drogowych i mijania. Te podzespoły zużywają się w różnym tempie. Np. wahacz po lewej stronie jest w stanie wytrzymać nawet dwa razy dłużej niż po prawej, więc wymienianie ich razem nie miałoby większego sensu. Dlatego montuje się je pojedynczo.