• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Klimatyzacja w pojazdach – działanie i awaryjność

Większość kierowców uznaje klimatyzację za podstawowe wyposażenie w samochodzie. Zazwyczaj nawet wtedy, gdy szuka się auta z rynku wtórnego, stawia się na model z klimatyzacją. Mimo to mało kto wie, w jaki sposób działa ten system i co może się w nim zepsuć.

Klimatyzacja doskonale sprawdza się nie tylko latem, lecz także zimą. Zapewnia komfortową jazdę bez względu na temperaturę panującą na zewnątrz. Żeby działała prawidłowo, należy raz do roku robić specjalistyczny przegląd – wymienić filtry, zadbać o poziom czynnika chłodzącego oraz sprawdzić stan chłodnicy i innych elementów. A wiecie, jak to się dzieje, że powietrze wylatujące z nawiewów jest chłodne?

Działanie klimatyzacji

System klimatyzacji tworzy pięć podstawowych elementów: chłodnica, wentylator, osuszacz, kompresor i zawór rozprężający nazywany parownikiem. Zanim powietrze wydostanie się z nawiewów, przechodzi przez parownik. To w nim czynnik chłodniczy ulega gwałtownemu rozprężeniu. Żeby jednak do tego doszło, czynnik ten powinien najpierw zostać sprężony. Za to odpowiada kompresor klimatyzacji, który powoduje, że substancja ma niską objętość, ale wysoką temperaturę w efekcie sprężania. Co zatem dzieje się dalej, aby powietrze było chłodne? Tu do akcji wkracza chłodnica klimatyzacji, inaczej skraplacz. Chłodzenie następuje w wyniku pędu powietrza oraz – jeżeli jest to konieczne – działania wentylatora. Zanim jednak przyjemnie chłodny powiew trafi do kabiny, przechodzi przez osuszacz. W osuszaczu oddziela się zanieczyszczenia, parę wodną oraz cząsteczki powietrza. Dopiero stąd maksymalnie oczyszczone powietrze zostaje wypuszczone przez nawiewy.

Energia dla klimatyzacji

Warto jeszcze wspomnieć, skąd klimatyzacja czerpie energię do działania. Zazwyczaj układ znajduje się w pobliżu alternatora i jest do niego podłączony paskiem, więc czerpie energię z działania silnika. W przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi, klimatyzacja ma napęd elektryczny.

Awarie układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji jest układem zamkniętym. Nie należy do szczególnie awaryjnych, o ile się o niego dba. Mimo to czasami dochodzi do problemów z klimatyzacją. Dwa najpopularniejsze to zatarcie i ubytek czynnika chłodzącego. Zatarcie może się wydarzyć wtedy, gdy rzadko używa się klimatyzacji. Wówczas dochodzi do oddzielenia płynu chłodzącego od oleju – w normalnych warunkach są ze sobą wymieszane, aby wszystkie elementy układu miały odpowiednie smarowanie – a to prowadzi do ewentualnego zatarcia.

Jeżeli zaś chodzi o ubytek czynnika chłodzącego, trzeba pamiętać, że układ klimatyzacji pracuje pod ciśnieniem. W sytuacji, gdy dojdzie nawet do niewielkiego rozszczelnienia, powietrze nie ma płynu, który może chłodzić i skuteczność działania klimatyzacji spada. Czasami za problemy z działaniem klimatyzacji odpowiada niedrożny osuszacz albo zanieczyszczenie filtra przeciwpyłkowego.

Jak rozpoznać awarię klimatyzacji?

Kiedy można podejrzewać, że z układem klimatyzacji dzieje się coś niepokojącego? Gdy spada jego wydajność i słychać dziwne dźwięki z okolic alternatora (ubytek czynnika chłodzącego lub inne problemy); kiedy w trakcie stania w korku klimatyzacja nie chłodzi (zużyty wentylator) oraz gdy po włączeniu chłodzenia w samochodzie czuć nieprzyjemny zapach albo parują okna (zatkany filtr przeciwpyłkowy i konieczność ozonowania układu).

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej