• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy wymienić katalizator w samochodzie?

Wiele osób boi się momentu, w którym będzie musiało wymienić katalizator. Przede wszystkim taka wymiana kojarzy się z dużymi kosztami wynikającymi z ceny samego urządzenia. Kiedy trzeba wymienić katalizator? Jak wygląda taka wymiana? Czy da się zastąpić ten element układu wydechowego?

Kupno używanego auta za niewielkie pieniądze często wydaje się okazją, dopóki nie
okaże się, że trzeba przeprowadzić w nim drobne lub większe naprawy. Do tych
większych, a na pewno droższych, zalicza się między innymi wymianę katalizatora.

Co to jest katalizator?


Czym tak naprawdę jest katalizator? Katalizator, a w zasadzie reaktor katalityczny, to element układu wydechowego, który odpowiada za redukcję szkodliwych związków wytwarzanych w trakcie pracy silnika. Dzięki niemu do atmosfery dostaje się mniej toksycznych substancji zanieczyszczających środowisko. Z wyglądu katalizator przypomina puszkę, zaś w środku ma wiele kanałów ułożonych w strukturę podobną do plastra miodu. Te elementy pokryte są metalami szlachetnymi takimi jak pallad czy platyna. To one wchodzą w reakcję chemiczną z gazami spalinowymi.

Uszkodzenia katalizatora

Katalizator, ze względu na miejsce, w którym się znajduje, jest narażony na bardzo wysokie temperatury rzędu nawet 400 stopni Celsjusza. Rozgrzany katalizator, którym wjedzie się w kałużę, może popękać w środku. Urządzenie to czasami ulega również uszkodzeniom mechanicznym, na przykład gdy przetrze się podwoziem o próg zwalniający bądź inny wystający element. Innym powodem problemów z katalizatorem bywa niesprawny układ zapłonowy. Poza tym katalizator ulega standardowemu zużyciu. Zwykle o ewentualnych uszkodzeniach informuje zapalona kontrolka „check engine”.

Wymiana katalizatora

Mówi się, że tą część układu wydechowego należy standardowo wymienić mniej więcej po 80–100 tysiącach przejechanych kilometrów. Jest to wartość orientacyjna, ponieważ czasami kierowcy pokonują na jednym katalizatorze nawet dwukrotnie dłuższe odległości. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób dba się o reaktor katalityczny. Sama wymiana jest dość skomplikowaną procedurą – dużo łatwiej przeprowadzić ją w autach, w których katalizator znajduje się pod samochodem, niż w tych, gdzie zamontowano go w kolektorze wydechowym. Jeśli chodzi o koszty, wszystko zależy od tego czy zdecydujemy się na nowy, czy regenerowany katalizator. Warto również po wymianie sprzedać stare urządzenie do wybranego punktu skupu – to pozwoli odzyskać część pieniędzy przeznaczonych na naprawę.

Jak dbać o katalizator?

Żeby reaktor katalityczny posłużył nam jak najdłużej, możemy regularnie kontrolować działanie układu zapłonowego, unikać jeżdżenia po głębokich kałużach, a także starać się pokonywać jednorazowo dłuższe dystanse. Odpowiednia eksploatacja pojazdu pozwoli uniknąć wymiany katalizatora przynajmniej przez jakiś czas.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej