• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy wymienić katalizator w samochodzie?

Wiele osób boi się momentu, w którym będzie musiało wymienić katalizator. Przede wszystkim taka wymiana kojarzy się z dużymi kosztami wynikającymi z ceny samego urządzenia. Kiedy trzeba wymienić katalizator? Jak wygląda taka wymiana? Czy da się zastąpić ten element układu wydechowego?

Kupno używanego auta za niewielkie pieniądze często wydaje się okazją, dopóki nie
okaże się, że trzeba przeprowadzić w nim drobne lub większe naprawy. Do tych
większych, a na pewno droższych, zalicza się między innymi wymianę katalizatora.

Co to jest katalizator?


Czym tak naprawdę jest katalizator? Katalizator, a w zasadzie reaktor katalityczny, to element układu wydechowego, który odpowiada za redukcję szkodliwych związków wytwarzanych w trakcie pracy silnika. Dzięki niemu do atmosfery dostaje się mniej toksycznych substancji zanieczyszczających środowisko. Z wyglądu katalizator przypomina puszkę, zaś w środku ma wiele kanałów ułożonych w strukturę podobną do plastra miodu. Te elementy pokryte są metalami szlachetnymi takimi jak pallad czy platyna. To one wchodzą w reakcję chemiczną z gazami spalinowymi.

Uszkodzenia katalizatora

Katalizator, ze względu na miejsce, w którym się znajduje, jest narażony na bardzo wysokie temperatury rzędu nawet 400 stopni Celsjusza. Rozgrzany katalizator, którym wjedzie się w kałużę, może popękać w środku. Urządzenie to czasami ulega również uszkodzeniom mechanicznym, na przykład gdy przetrze się podwoziem o próg zwalniający bądź inny wystający element. Innym powodem problemów z katalizatorem bywa niesprawny układ zapłonowy. Poza tym katalizator ulega standardowemu zużyciu. Zwykle o ewentualnych uszkodzeniach informuje zapalona kontrolka „check engine”.

Wymiana katalizatora

Mówi się, że tą część układu wydechowego należy standardowo wymienić mniej więcej po 80–100 tysiącach przejechanych kilometrów. Jest to wartość orientacyjna, ponieważ czasami kierowcy pokonują na jednym katalizatorze nawet dwukrotnie dłuższe odległości. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób dba się o reaktor katalityczny. Sama wymiana jest dość skomplikowaną procedurą – dużo łatwiej przeprowadzić ją w autach, w których katalizator znajduje się pod samochodem, niż w tych, gdzie zamontowano go w kolektorze wydechowym. Jeśli chodzi o koszty, wszystko zależy od tego czy zdecydujemy się na nowy, czy regenerowany katalizator. Warto również po wymianie sprzedać stare urządzenie do wybranego punktu skupu – to pozwoli odzyskać część pieniędzy przeznaczonych na naprawę.

Jak dbać o katalizator?

Żeby reaktor katalityczny posłużył nam jak najdłużej, możemy regularnie kontrolować działanie układu zapłonowego, unikać jeżdżenia po głębokich kałużach, a także starać się pokonywać jednorazowo dłuższe dystanse. Odpowiednia eksploatacja pojazdu pozwoli uniknąć wymiany katalizatora przynajmniej przez jakiś czas.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej