• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy wyciąć katalizator?

Jedną z częściej poszukiwanych fraz dotyczących katalizatorów jest ta, kiedy wyciąć katalizator. Samo wycięcie katalizatora to nic złego, jeśli chcecie stary, używany element wymienić na nowy. Inaczej zwyczajnie nie można i nie warto tego robić – katalizator to element wymagany. Bez niego auto nie przejdzie przeglądu, a kierowca prowadzący pojazd bez tej części przy rutynowej kontroli może otrzymać mandat.

Co to jest katalizator?

Katalizator to potoczna nazwa używana na określenie konwertera katalitycznego. Jak działa ta część? Obniża ilość szkodliwych związków chemicznych w spalinach. Z zewnątrz urządzenie wygląda jak tłumik – blaszana puszka zbudowana ze stali chromowych lub chromoniklowych. To, co najważniejsze w katalizatorze, znajduje się w środku. Wnętrze tworzy monolit ceramiczny albo metalowy o strukturze plastra miodu pokryty warstwami – pośrednią zawierającą trójtlenek glinu, aktywną z rodem, palladem lub platyną oraz uszczelniającą. Zależność jest taka, że im więcej kanalików w monolicie, tym większa efektywność działania. Konstrukcja katalizatora wpływa na opory przepływu spalin, wytrzymałość mechaniczną, bezwładność cieplną, współczynnik przewodzenia ciepła, powierzchnię właściwą oraz maksymalną temperaturę pracy.

Kiedy wycina się katalizator?

Najczęściej katalizatory wycinane są wtedy, gdy dochodzi do zużycia albo uszkodzenia części. Wymiana katalizatora jest kosztowna, dlatego niektórzy wolą wyciąć i zaspawać ten element. Takie działanie może się jednak okazać przykre w skutkach – auto bez tego urządzenia nie przejdzie przeglądu technicznego, a podczas rutynowej kontroli drogowej, w trakcie sprawdzania poziomu emisji spalin, kierowca, który porusza się pojazdem bez katalizatora, może dostać mandat. Dodatkowo w samochodach wyposażonych w dwie sondy lambda samo wycięcie okazuje się często trudne albo niewykonalne, ponieważ sondy od razu wykrywają brak katalizatora i silnik przełącza się na tryb awaryjny.

Innym powodem wycinania katalizatorów jest chęć ich sprzedaży, czyli po prostu zysk albo uzyskanie agresywniejszego dźwięku silnika. Warto przy tym pamiętać, że po usunięciu urządzenia auto nie tylko będzie emitowało do środowiska więcej szkodliwych substancji, lecz także może zużywać duże ilości paliwa. Pytanie więc, czy wycięcie katalizatora i prowadzenie samochodu bez tej części się opłaci.

Czy można tanio wymienić katalizator?

Żeby uniknąć ryzyka i nie usuwać potrzebnego urządzenia, można spróbować nieco zaoszczędzić na wymianie katalizatora. Aby to zrobić, warto zużytą część oddać do punktu skupu, który w zależności od modelu części zaoferuje od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych. Wiadomo, że nie pokryje to całości, jednak pozwoli obniżyć koszt koniecznej naprawy.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej