• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to rodzaj uszczelek, które odpowiadają za szczelność bloku silnika. Są niewielkie, ale ich uszkodzenie jest poważne w skutkach. Kiedy powinno się je wymienić? Jakie objawy wskazują na zużycie uszczelniaczy zaworowych? Ile kosztuje wstawienie nowych elementów? I dlaczego lepiej z tym nie zwlekać?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki obejmujące trzonki zaworów. Ich liczba zależy od liczby zaworów w silniku, np. w jednostkach napędowych z 16-zaworową głowicą montuje się 16 uszczelniaczy. Dzięki nim utrzymana zostaje szczelność bloku silnika – olej nie przedostaje się do cylindrów.

Niestety jak wszystkie elementy gumowe z czasem tracą swoje właściwości. W niektórych modelach samochodów rutynowo wymienia się je po 100 000 przejechanych kilometrów, bo ich uszkodzenie traktowane jest jako typowa usterka, w innych później. W dużej mierze to, ile będą w stanie prawidłowo pełnić swoją funkcję, zależy m.in. od tego, czy są to części oryginalne, czy zamienne, jaka jest ich jakość oraz czy kierowca pamięta o regularnej wymianie oleju silnikowego.

Zużycie uszczelniaczy zaworowych – objawy

Jak rozpoznać, że doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych? Niepokojące powinny być przede wszystkim dwa typowe objawy. Pierwszy to nadmierne pobieranie oleju. W samochodach, w których do tej pory nie występował ten problem, można podejrzewać, że trzeba będzie wymienić uszczelniacze. Drugi to pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeżeli dym da się zauważyć przy uruchamianiu silnika po dłuższym postoju albo po wciśnięciu pedału gazu wtedy, gdy jednostka przez chwilę pracowała na niskich obrotach, prawdopodobnie jest to wina uszkodzenia uszczelniaczy.

Dlaczego nie należy czekać z wymianą?

Dlaczego lepiej nie zwlekać z wymianą tych elementów? Ponieważ zużyte uszczelniacze przepuszczają olej, który spala się w silniku. W efekcie powoduje m.in. zużycie świec zapłonowych, awarię sondy lambda oraz gromadzenie się nagaru. Nagar z kolei wpływa na żywotność katalizatora, kolektora dolotowego i turbosprężarki. Dużo taniej będzie od razu zgłosić się do warsztatu, gdy tylko zauważy się niepokojące objawy niż ponosić koszty związane z uszkodzeniem np. świec.

Koszty wymiany uszczelniaczy

Ile trzeba zapłacić za wymianę uszczelniaczy zaworowych? Komplet uszczelek w zależności od producenta i liczby potrzebnych elementów kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć tak zwaną robociznę. W związku z tym, że wymiana jest dość skomplikowana – wymaga demontażu pokrywy zaworów, części mechanizmu oraz ściągnięcia uszczelek – to kolejne kilkaset złotych. Jeszcze drożej będzie wtedy, gdy wymiana wiąże się z demontażem głowicy, bo wówczas trzeba dodatkowo założyć nową uszczelkę pod głowicą, uszczelkę porywy zaworów i pasek rozrządu, wymienić płyn chłodniczy i olej silnikowy. Mimo wszystko koszty będą niższe niż te związane z uszkodzeniami spowodowanymi przez zepsute uszczelniacze.

Jak skutecznie dbać o układ wydechowy?
Układ wydechowy często traktowany jest z lekceważeniem. Wielu kierowców nie ma świadomości, że jeśli przestanie działać prawidłowo, wpłynie to negatywnie na pracę jednostki napędowej. Np. zapchanie filtra cząstek stałych może spowodować spadek osiągów i zwiększone zużycie paliwa, a awaria katalizatora szarpanie silnika i utratę dynamiki jazdy. Żeby uniknąć tych problemów i tym samym odwlec drogie naprawy, warto zadbać o układ wydechowy. Jak to zrobić?
więcej
Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej