• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to rodzaj uszczelek, które odpowiadają za szczelność bloku silnika. Są niewielkie, ale ich uszkodzenie jest poważne w skutkach. Kiedy powinno się je wymienić? Jakie objawy wskazują na zużycie uszczelniaczy zaworowych? Ile kosztuje wstawienie nowych elementów? I dlaczego lepiej z tym nie zwlekać?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki obejmujące trzonki zaworów. Ich liczba zależy od liczby zaworów w silniku, np. w jednostkach napędowych z 16-zaworową głowicą montuje się 16 uszczelniaczy. Dzięki nim utrzymana zostaje szczelność bloku silnika – olej nie przedostaje się do cylindrów.

Niestety jak wszystkie elementy gumowe z czasem tracą swoje właściwości. W niektórych modelach samochodów rutynowo wymienia się je po 100 000 przejechanych kilometrów, bo ich uszkodzenie traktowane jest jako typowa usterka, w innych później. W dużej mierze to, ile będą w stanie prawidłowo pełnić swoją funkcję, zależy m.in. od tego, czy są to części oryginalne, czy zamienne, jaka jest ich jakość oraz czy kierowca pamięta o regularnej wymianie oleju silnikowego.

Zużycie uszczelniaczy zaworowych – objawy

Jak rozpoznać, że doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych? Niepokojące powinny być przede wszystkim dwa typowe objawy. Pierwszy to nadmierne pobieranie oleju. W samochodach, w których do tej pory nie występował ten problem, można podejrzewać, że trzeba będzie wymienić uszczelniacze. Drugi to pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeżeli dym da się zauważyć przy uruchamianiu silnika po dłuższym postoju albo po wciśnięciu pedału gazu wtedy, gdy jednostka przez chwilę pracowała na niskich obrotach, prawdopodobnie jest to wina uszkodzenia uszczelniaczy.

Dlaczego nie należy czekać z wymianą?

Dlaczego lepiej nie zwlekać z wymianą tych elementów? Ponieważ zużyte uszczelniacze przepuszczają olej, który spala się w silniku. W efekcie powoduje m.in. zużycie świec zapłonowych, awarię sondy lambda oraz gromadzenie się nagaru. Nagar z kolei wpływa na żywotność katalizatora, kolektora dolotowego i turbosprężarki. Dużo taniej będzie od razu zgłosić się do warsztatu, gdy tylko zauważy się niepokojące objawy niż ponosić koszty związane z uszkodzeniem np. świec.

Koszty wymiany uszczelniaczy

Ile trzeba zapłacić za wymianę uszczelniaczy zaworowych? Komplet uszczelek w zależności od producenta i liczby potrzebnych elementów kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć tak zwaną robociznę. W związku z tym, że wymiana jest dość skomplikowana – wymaga demontażu pokrywy zaworów, części mechanizmu oraz ściągnięcia uszczelek – to kolejne kilkaset złotych. Jeszcze drożej będzie wtedy, gdy wymiana wiąże się z demontażem głowicy, bo wówczas trzeba dodatkowo założyć nową uszczelkę pod głowicą, uszczelkę porywy zaworów i pasek rozrządu, wymienić płyn chłodniczy i olej silnikowy. Mimo wszystko koszty będą niższe niż te związane z uszkodzeniami spowodowanymi przez zepsute uszczelniacze.

Jak najlepiej sprzedać katalizatory w 2025 roku? Nowa oferta dla klientów hurtowych DS AUTO
Jeśli prowadzisz skup złomu lub stację demontażu pojazdów i masz na stanie minimum 100 zużytych katalizatorów, mamy dla Ciebie propozycję, która pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać ich wartość. W DS AUTO wprowadziliśmy nowy system korzyści dla klientów hurtowych, dzięki któremu możesz liczyć na jeszcze lepsze warunki współpracy. Zasada jest prosta - im więcej sprzedajesz, tym więcej zyskujesz.
więcej
Czym jest system eSCOR?
Wiesz, w jaki sposób szacuje się ryzyko ubezpieczeniowe? Na jakiej podstawie określa się prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez kierowcę? I jak to wpływa na wysokość składek na ubezpieczenie OC i AC? Od lutego 2023 roku możesz otrzymać ocenę ryzyka, korzystając z usługi eSCOR. Czym dokładnie jest eSCOR i jak działa?
więcej
Wszystko, co warto wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy
Każdy kierowca, który znacząco przekracza prędkość lub w inny sposób łamie przepisy, musi się liczyć z tym, że w razie złapania przez policję może stracić prawo jazdy. Kiedy funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy? Na ile zgodnie z przepisami powinni to zrobić? Jak odzyskać dokument? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.
więcej