• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to rodzaj uszczelek, które odpowiadają za szczelność bloku silnika. Są niewielkie, ale ich uszkodzenie jest poważne w skutkach. Kiedy powinno się je wymienić? Jakie objawy wskazują na zużycie uszczelniaczy zaworowych? Ile kosztuje wstawienie nowych elementów? I dlaczego lepiej z tym nie zwlekać?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki obejmujące trzonki zaworów. Ich liczba zależy od liczby zaworów w silniku, np. w jednostkach napędowych z 16-zaworową głowicą montuje się 16 uszczelniaczy. Dzięki nim utrzymana zostaje szczelność bloku silnika – olej nie przedostaje się do cylindrów.

Niestety jak wszystkie elementy gumowe z czasem tracą swoje właściwości. W niektórych modelach samochodów rutynowo wymienia się je po 100 000 przejechanych kilometrów, bo ich uszkodzenie traktowane jest jako typowa usterka, w innych później. W dużej mierze to, ile będą w stanie prawidłowo pełnić swoją funkcję, zależy m.in. od tego, czy są to części oryginalne, czy zamienne, jaka jest ich jakość oraz czy kierowca pamięta o regularnej wymianie oleju silnikowego.

Zużycie uszczelniaczy zaworowych – objawy

Jak rozpoznać, że doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych? Niepokojące powinny być przede wszystkim dwa typowe objawy. Pierwszy to nadmierne pobieranie oleju. W samochodach, w których do tej pory nie występował ten problem, można podejrzewać, że trzeba będzie wymienić uszczelniacze. Drugi to pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeżeli dym da się zauważyć przy uruchamianiu silnika po dłuższym postoju albo po wciśnięciu pedału gazu wtedy, gdy jednostka przez chwilę pracowała na niskich obrotach, prawdopodobnie jest to wina uszkodzenia uszczelniaczy.

Dlaczego nie należy czekać z wymianą?

Dlaczego lepiej nie zwlekać z wymianą tych elementów? Ponieważ zużyte uszczelniacze przepuszczają olej, który spala się w silniku. W efekcie powoduje m.in. zużycie świec zapłonowych, awarię sondy lambda oraz gromadzenie się nagaru. Nagar z kolei wpływa na żywotność katalizatora, kolektora dolotowego i turbosprężarki. Dużo taniej będzie od razu zgłosić się do warsztatu, gdy tylko zauważy się niepokojące objawy niż ponosić koszty związane z uszkodzeniem np. świec.

Koszty wymiany uszczelniaczy

Ile trzeba zapłacić za wymianę uszczelniaczy zaworowych? Komplet uszczelek w zależności od producenta i liczby potrzebnych elementów kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć tak zwaną robociznę. W związku z tym, że wymiana jest dość skomplikowana – wymaga demontażu pokrywy zaworów, części mechanizmu oraz ściągnięcia uszczelek – to kolejne kilkaset złotych. Jeszcze drożej będzie wtedy, gdy wymiana wiąże się z demontażem głowicy, bo wówczas trzeba dodatkowo założyć nową uszczelkę pod głowicą, uszczelkę porywy zaworów i pasek rozrządu, wymienić płyn chłodniczy i olej silnikowy. Mimo wszystko koszty będą niższe niż te związane z uszkodzeniami spowodowanymi przez zepsute uszczelniacze.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej