• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to rodzaj uszczelek, które odpowiadają za szczelność bloku silnika. Są niewielkie, ale ich uszkodzenie jest poważne w skutkach. Kiedy powinno się je wymienić? Jakie objawy wskazują na zużycie uszczelniaczy zaworowych? Ile kosztuje wstawienie nowych elementów? I dlaczego lepiej z tym nie zwlekać?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki obejmujące trzonki zaworów. Ich liczba zależy od liczby zaworów w silniku, np. w jednostkach napędowych z 16-zaworową głowicą montuje się 16 uszczelniaczy. Dzięki nim utrzymana zostaje szczelność bloku silnika – olej nie przedostaje się do cylindrów.

Niestety jak wszystkie elementy gumowe z czasem tracą swoje właściwości. W niektórych modelach samochodów rutynowo wymienia się je po 100 000 przejechanych kilometrów, bo ich uszkodzenie traktowane jest jako typowa usterka, w innych później. W dużej mierze to, ile będą w stanie prawidłowo pełnić swoją funkcję, zależy m.in. od tego, czy są to części oryginalne, czy zamienne, jaka jest ich jakość oraz czy kierowca pamięta o regularnej wymianie oleju silnikowego.

Zużycie uszczelniaczy zaworowych – objawy

Jak rozpoznać, że doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych? Niepokojące powinny być przede wszystkim dwa typowe objawy. Pierwszy to nadmierne pobieranie oleju. W samochodach, w których do tej pory nie występował ten problem, można podejrzewać, że trzeba będzie wymienić uszczelniacze. Drugi to pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeżeli dym da się zauważyć przy uruchamianiu silnika po dłuższym postoju albo po wciśnięciu pedału gazu wtedy, gdy jednostka przez chwilę pracowała na niskich obrotach, prawdopodobnie jest to wina uszkodzenia uszczelniaczy.

Dlaczego nie należy czekać z wymianą?

Dlaczego lepiej nie zwlekać z wymianą tych elementów? Ponieważ zużyte uszczelniacze przepuszczają olej, który spala się w silniku. W efekcie powoduje m.in. zużycie świec zapłonowych, awarię sondy lambda oraz gromadzenie się nagaru. Nagar z kolei wpływa na żywotność katalizatora, kolektora dolotowego i turbosprężarki. Dużo taniej będzie od razu zgłosić się do warsztatu, gdy tylko zauważy się niepokojące objawy niż ponosić koszty związane z uszkodzeniem np. świec.

Koszty wymiany uszczelniaczy

Ile trzeba zapłacić za wymianę uszczelniaczy zaworowych? Komplet uszczelek w zależności od producenta i liczby potrzebnych elementów kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć tak zwaną robociznę. W związku z tym, że wymiana jest dość skomplikowana – wymaga demontażu pokrywy zaworów, części mechanizmu oraz ściągnięcia uszczelek – to kolejne kilkaset złotych. Jeszcze drożej będzie wtedy, gdy wymiana wiąże się z demontażem głowicy, bo wówczas trzeba dodatkowo założyć nową uszczelkę pod głowicą, uszczelkę porywy zaworów i pasek rozrządu, wymienić płyn chłodniczy i olej silnikowy. Mimo wszystko koszty będą niższe niż te związane z uszkodzeniami spowodowanymi przez zepsute uszczelniacze.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej