• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić kolektor?

Samochód pracuje dużo głośniej niż do tej pory? Nagle słychać jakieś niepokojące dźwięki? Zazwyczaj huk nie oznacza niczego dobrego. Część kierowców nie wie, co może być przyczyną, inni od razu orientują się, że problem leży w awarii jednego z elementów układu wydechowego. Dlaczego czasami kolektor przestaje działać prawidłowo i jak się go naprawia?

Układ wydechowy często uznawany jest za mało znaczący i przez to traktowany z lekceważeniem. Wszystko do czasu, aż jeden z jego elementów się popsuje. Wówczas można łatwo zaobserwować, jak duży wpływ ma on na pracę jednostki napędowej. Zawsze wymaga precyzyjnego zaprojektowania – zwłaszcza wtedy, gdy chce się ingerować w wersję seryjną – aby nie zmniejszyć przypadkiem osiągów silnika. Trzeba również pamiętać, że powinien być odporny na bardzo wysokie temperatury, warunki atmosferyczne i rdzę.

Gdzie znajduje się kolektor wylotowy?

Pierwszym elementem układu wydechowego – pierwszym, bo znajdującym się bezpośrednio za silnikiem i przymocowanym do niego – jest kolektor wylotowy. Z wyglądu przypomina ssawkę z rurkami łączącymi się w jedną lub dwie na końcu. Przeważnie wykonuje się go z żeliwa ze względu na trwałość i cenę tego materiału. Długość kolektora zależy od modelu samochodu. Tam, gdzie montuje się proste jednostki napędowe, wstawia się krótki kolektor i odwrotnie. Sportowy samochód z dużym silnikiem wymaga kolektora z dłuższymi rurami. Dlaczego? Ponieważ długość i szerokość elementów układu wydechowego wpływa na zakres obrotów.

A jaką funkcję pełni to urządzenie? Kolektor odpowiada za zbieranie spalin z cylindrów, a następnie przekazywanie ich dalej. W zależności od tego, ile silnik ma cylindrów, tyle rurek ma kolektor. Wszystkie ostatecznie łączą się w jednym wylocie.

Co ważne, w kolektorach umieszcza się zazwyczaj sondy lambda. Te niewielkie czujniki przekazują do komputera informacje o zawartości powietrza w spalinach i tym samym wpływają na dostosowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Problemy z kolektorem

Pozostaje pytanie – co tu może się zepsuć? Podstawowym problemem, z jakim spotykają się mechanicy, jest pękanie kolektorów. Dlaczego tak się dzieje? Trzeba pamiętać, że te urządzenia zlokalizowane są bezpośrednio przy silniku, a więc stale muszą wytrzymywać drgania jednostki i jej temperaturę. Jeżeli blok silnika wykonano z aluminium, będzie miał inną rozszerzalność cieplną niż kolektor z żeliwa, co spowoduje regularne ściskanie oraz rozciąganie urządzenia. Od tego już prosta droga do zmniejszenia wytrzymałości i pęknięcia.

Jak rozpoznać, że z kolektorem dzieje się coś złego? Jeśli samochód nagle jest dużo głośniejszy, a dźwięk nasila się po podniesieniu maski, można podejrzewać awarię kolektora. Najlepiej podjechać do mechanika, który łatwo zdiagnozuje usterkę. Niektórzy decydują się na spawanie urządzenia, ale przeważnie lepiej – i w tym wypadku taniej – kupić nowe. Koniecznie należy wymienić również uszczelkę pomiędzy silnikiem a kolektorem. Koszt zakupu kolektora waha się od kilkuset do maksymalnie tysiąca złotych.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej