• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy może dojść do całkowitego uszkodzenia silnika samochodu?

Czasami zlekceważenie z pozoru niewielkiej awarii może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia silnika w samochodzie, a zniszczenie jednostki napędowej w przypadku części modeli bywa nieopłacalne w naprawie. Kiedy się tak dzieje? Na co należy szczególnie uważać? Jakie objawy powinny być niepokojące dla kierowcy?

Zarówno w starszych modelach samochodów, jak i w tych mających mniej niż 10 lat może dojść do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej. O ile w nowszych autach naprawa będzie droga, ale nadal opłacalna, o tyle w pojazdach, które z linii produkcyjnej zjechały kilkanaście lub więcej lat temu może się okazać droższa niż zakup innego samochodu. Co jest najczęstszą przyczyną zniszczenia silnika? Pęknięcie paska rozrządu, zatarcie jednostki napędowej albo doprowadzenie do spalania stukowego. Co zrobić, żeby tego uniknąć?

Pęknięcie paska rozrządu

Zacznijmy od paska rozrządu. To stosunkowo niewielki element łączący koło pasowe na wale korbowym z kołem pasowym wałka rozrządu, a także napędzający pompę oleju silnikowego i pompę wody. Niektóre konstrukcje wykorzystują dwa wałki rozrządu napędzane przez jeden pasek. Za właściwe napięcie paska odpowiada rolka napinająca. Jeżeli dojdzie do pęknięcia paska, poszczególne elementy w silniku dosłownie zaczynają zderzać się ze sobą, powodując całkowite uszkodzenie tłoków, zaworów i głowicy jednostki napędowej. W efekcie pozostaje tylko wymienić silnik na nowy – lub używany w dobrym stanie.

Dlaczego pasek w ogóle może pękać? Najczęściej jest to wynikiem zwlekania z jego wymianą – nieprzestrzegania terminu wymiany zgodnie z instrukcją producenta, zabrudzeniem płynami eksploatacyjnymi wpływającymi na tempo zużycia paska, uszkodzeń mechanicznych, zamontowaniem starego paska lub przechowywanego w niewłaściwy sposób, a także stosowaniem pasków niskiej jakości.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Zakładać wyłącznie paski sprawdzonych producentów ze znanych hurtowni lub sklepów, które stosują się do warunków przechowywania, kontrolować stan paska przy okazji innych napraw oraz wymieniać go zgodnie ze wskazaniami producenta.

Zatarcie silnika

Drugiej przyczyny uszkodzenia jednostki napędowej również da się łatwo uniknąć. Zatarcie silnika, bo o niej mowa, jest zazwyczaj wynikiem niskiego poziomu oleju silnikowego, jego złej jakości, przegrzania lub rozcieńczenia.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Kontrolować ubytki oleju silnikowego – zarówno wycieki, jak i nadmierne zużycie wynikające z problemów z innymi podzespołami, stosować wyłącznie oleje sprawdzonych marek o właściwościach zgodnych z zaleceniami producenta, a także sprawdzać stan pompy oleju odpowiadającej za wysokie ciśnienie smarowania, uszczelki pod głowicą, której pęknięcie może prowadzić do zanieczyszczenia oleju płynem chłodniczym i całego układu chłodniczego, którego niewłaściwe działanie powoduje przegrzanie jednostki napędowej.

Spalanie stukowe

Uwaga również na spalanie stukowe. W efekcie tak zwanego spalania stukowego w komorze spalania dochodzi do powstania fali uderzeniowej o prędkości do 1000 m/s oraz znaczącego wzrostu temperatury. Może to doprowadzić do wypalenia dziur w tłoku lub pęknięcia wału korbowego.

Kiedy może powstać spalanie stukowe? Gdy dojdzie do uszkodzenia czujnika spalania stukowego, nagromadzenia dużych ilości nagaru, kiedy kąt wyprzedzenia zapłonu zostanie źle wyregulowany, zamontuje się świece zapłonowe o niewłaściwych parametrach lub nieodpowiednio przeprowadzi wymianę paska czy łańcucha rozrządu.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Dbać o regularną wymianę świec zapłonowych i oleju silnikowego, tankować dobrej jakości paliwo, a także korzystać z usług wyłącznie zaufanych warsztatów samochodowych, które dają gwarancję na swoje usługi.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej