• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy może dojść do całkowitego uszkodzenia silnika samochodu?

Czasami zlekceważenie z pozoru niewielkiej awarii może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia silnika w samochodzie, a zniszczenie jednostki napędowej w przypadku części modeli bywa nieopłacalne w naprawie. Kiedy się tak dzieje? Na co należy szczególnie uważać? Jakie objawy powinny być niepokojące dla kierowcy?

Zarówno w starszych modelach samochodów, jak i w tych mających mniej niż 10 lat może dojść do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej. O ile w nowszych autach naprawa będzie droga, ale nadal opłacalna, o tyle w pojazdach, które z linii produkcyjnej zjechały kilkanaście lub więcej lat temu może się okazać droższa niż zakup innego samochodu. Co jest najczęstszą przyczyną zniszczenia silnika? Pęknięcie paska rozrządu, zatarcie jednostki napędowej albo doprowadzenie do spalania stukowego. Co zrobić, żeby tego uniknąć?

Pęknięcie paska rozrządu

Zacznijmy od paska rozrządu. To stosunkowo niewielki element łączący koło pasowe na wale korbowym z kołem pasowym wałka rozrządu, a także napędzający pompę oleju silnikowego i pompę wody. Niektóre konstrukcje wykorzystują dwa wałki rozrządu napędzane przez jeden pasek. Za właściwe napięcie paska odpowiada rolka napinająca. Jeżeli dojdzie do pęknięcia paska, poszczególne elementy w silniku dosłownie zaczynają zderzać się ze sobą, powodując całkowite uszkodzenie tłoków, zaworów i głowicy jednostki napędowej. W efekcie pozostaje tylko wymienić silnik na nowy – lub używany w dobrym stanie.

Dlaczego pasek w ogóle może pękać? Najczęściej jest to wynikiem zwlekania z jego wymianą – nieprzestrzegania terminu wymiany zgodnie z instrukcją producenta, zabrudzeniem płynami eksploatacyjnymi wpływającymi na tempo zużycia paska, uszkodzeń mechanicznych, zamontowaniem starego paska lub przechowywanego w niewłaściwy sposób, a także stosowaniem pasków niskiej jakości.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Zakładać wyłącznie paski sprawdzonych producentów ze znanych hurtowni lub sklepów, które stosują się do warunków przechowywania, kontrolować stan paska przy okazji innych napraw oraz wymieniać go zgodnie ze wskazaniami producenta.

Zatarcie silnika

Drugiej przyczyny uszkodzenia jednostki napędowej również da się łatwo uniknąć. Zatarcie silnika, bo o niej mowa, jest zazwyczaj wynikiem niskiego poziomu oleju silnikowego, jego złej jakości, przegrzania lub rozcieńczenia.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Kontrolować ubytki oleju silnikowego – zarówno wycieki, jak i nadmierne zużycie wynikające z problemów z innymi podzespołami, stosować wyłącznie oleje sprawdzonych marek o właściwościach zgodnych z zaleceniami producenta, a także sprawdzać stan pompy oleju odpowiadającej za wysokie ciśnienie smarowania, uszczelki pod głowicą, której pęknięcie może prowadzić do zanieczyszczenia oleju płynem chłodniczym i całego układu chłodniczego, którego niewłaściwe działanie powoduje przegrzanie jednostki napędowej.

Spalanie stukowe

Uwaga również na spalanie stukowe. W efekcie tak zwanego spalania stukowego w komorze spalania dochodzi do powstania fali uderzeniowej o prędkości do 1000 m/s oraz znaczącego wzrostu temperatury. Może to doprowadzić do wypalenia dziur w tłoku lub pęknięcia wału korbowego.

Kiedy może powstać spalanie stukowe? Gdy dojdzie do uszkodzenia czujnika spalania stukowego, nagromadzenia dużych ilości nagaru, kiedy kąt wyprzedzenia zapłonu zostanie źle wyregulowany, zamontuje się świece zapłonowe o niewłaściwych parametrach lub nieodpowiednio przeprowadzi wymianę paska czy łańcucha rozrządu.

Co zrobić, żeby uniknąć tej awarii? Dbać o regularną wymianę świec zapłonowych i oleju silnikowego, tankować dobrej jakości paliwo, a także korzystać z usług wyłącznie zaufanych warsztatów samochodowych, które dają gwarancję na swoje usługi.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej