• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kary w gospodarce odpadami

Aby móc gospodarować odpadami dowolnego typu, należy uzyskać odpowiednie dokumenty pozwalające na ich przetwarzanie, zbieranie, magazynowanie, a także transportowanie. Nierespektowanie przepisów skutkuje narażeniem się na kary aresztu, ograniczenia wolności albo w najłagodniejszym przypadku – grzywny.

Znaczenie słowa „odpady” definiuje ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. Odpadem jest każda substancja lub przedmiot, którego posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do którego pozbycia się jest zobowiązany. Gospodarować odpadami mogą wyłącznie przedsiębiorstwa mające odpowiednie pozwolenia, wpisane do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) lub mogące przedstawić inne wymagane decyzje i koncesje. Każdy, kto nie stosuje się do przepisów, świadomie naraża się na kary wynikające z nieprzestrzegania przepisów. Jak duże mogą one być?

Brak pozwolenia na wytwarzanie odpadów

Zgodnie z przepisami ten, kto eksploatuje instalacje bez wymaganego pozwolenia albo narusza warunki tego pozwolenia, podlega karze aresztu lub ograniczenia wolności, lub grzywny. Dlatego tak ważne jest, aby przed rozpoczęciem działalności dopilnować wszystkich formalności, w tym uzyskać konieczne zezwolenia.

Brak pozwolenia lub zezwolenia zawierającego magazynowanie odpadów

Brak pozwolenia zawierającego magazynowanie odpadów wtedy, gdy wymagana jest odpowiednia decyzja, także może być nieprzyjemne w skutkach. Wówczas firma nieprzestrzegająca przepisów będzie musiała zapłacić podwyższoną opłatę za składowanie odpadów – o 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku więcej za każdą dobę składowania. Jeszcze wyższe kwoty – bo 0,07 jednostkowej stawki opłaty za każdą tonę odpadów i za każdą dobę składowania więcej – zapłacą ci, którzy składują odpady w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Brak zezwolenia na zbieranie, przetwarzanie, transport odpadów

Innym zezwoleniem, bez którego ani rusz, jest zezwolenie na zbieranie, przetwarzanie i transport odpadów lub ewentualnie adekwatny wpis do rejestru BDO. Jeśli ktoś zdecyduje się na gospodarowanie odpadami przed uzyskaniem tego typu pozwoleń, może się liczyć z karą administracyjną wynoszącą od 1 tys. do aż 1 mln złotych. Sam transport bez zezwolenia to konieczność zapłacenia od 2 tys. do 10 tys. złotych.

Brak ewidencji odpadów lub zbiorczego zestawienia danych o odpadach

Firmy zajmujące się odpadami są zobowiązane również do prowadzenia ewidencji odpadów oraz zbiorczego zestawienia danych o odpadach. Brak któregokolwiek z tych dokumentów, nieprzestrzeganie terminów lub zakłamywanie stanów faktycznych skutkuje karą grzywny.

Ze względu na to, że powyższe kary są dotkliwe, nie warto podejmować jakiejkolwiek działalności związanej z gospodarowaniem odpadami przed otrzymaniem wszystkich potrzebnych zezwoleń. Te wyżej wymienione dokumenty dotyczą również punktów skupu katalizatorów. My w DS Auto mamy świadomość, jak ważne jest przestrzeganie prawa, dlatego dbamy o kompleksową dokumentację.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej