• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kary w gospodarce odpadami

Aby móc gospodarować odpadami dowolnego typu, należy uzyskać odpowiednie dokumenty pozwalające na ich przetwarzanie, zbieranie, magazynowanie, a także transportowanie. Nierespektowanie przepisów skutkuje narażeniem się na kary aresztu, ograniczenia wolności albo w najłagodniejszym przypadku – grzywny.

Znaczenie słowa „odpady” definiuje ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. Odpadem jest każda substancja lub przedmiot, którego posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do którego pozbycia się jest zobowiązany. Gospodarować odpadami mogą wyłącznie przedsiębiorstwa mające odpowiednie pozwolenia, wpisane do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) lub mogące przedstawić inne wymagane decyzje i koncesje. Każdy, kto nie stosuje się do przepisów, świadomie naraża się na kary wynikające z nieprzestrzegania przepisów. Jak duże mogą one być?

Brak pozwolenia na wytwarzanie odpadów

Zgodnie z przepisami ten, kto eksploatuje instalacje bez wymaganego pozwolenia albo narusza warunki tego pozwolenia, podlega karze aresztu lub ograniczenia wolności, lub grzywny. Dlatego tak ważne jest, aby przed rozpoczęciem działalności dopilnować wszystkich formalności, w tym uzyskać konieczne zezwolenia.

Brak pozwolenia lub zezwolenia zawierającego magazynowanie odpadów

Brak pozwolenia zawierającego magazynowanie odpadów wtedy, gdy wymagana jest odpowiednia decyzja, także może być nieprzyjemne w skutkach. Wówczas firma nieprzestrzegająca przepisów będzie musiała zapłacić podwyższoną opłatę za składowanie odpadów – o 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku więcej za każdą dobę składowania. Jeszcze wyższe kwoty – bo 0,07 jednostkowej stawki opłaty za każdą tonę odpadów i za każdą dobę składowania więcej – zapłacą ci, którzy składują odpady w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Brak zezwolenia na zbieranie, przetwarzanie, transport odpadów

Innym zezwoleniem, bez którego ani rusz, jest zezwolenie na zbieranie, przetwarzanie i transport odpadów lub ewentualnie adekwatny wpis do rejestru BDO. Jeśli ktoś zdecyduje się na gospodarowanie odpadami przed uzyskaniem tego typu pozwoleń, może się liczyć z karą administracyjną wynoszącą od 1 tys. do aż 1 mln złotych. Sam transport bez zezwolenia to konieczność zapłacenia od 2 tys. do 10 tys. złotych.

Brak ewidencji odpadów lub zbiorczego zestawienia danych o odpadach

Firmy zajmujące się odpadami są zobowiązane również do prowadzenia ewidencji odpadów oraz zbiorczego zestawienia danych o odpadach. Brak któregokolwiek z tych dokumentów, nieprzestrzeganie terminów lub zakłamywanie stanów faktycznych skutkuje karą grzywny.

Ze względu na to, że powyższe kary są dotkliwe, nie warto podejmować jakiejkolwiek działalności związanej z gospodarowaniem odpadami przed otrzymaniem wszystkich potrzebnych zezwoleń. Te wyżej wymienione dokumenty dotyczą również punktów skupu katalizatorów. My w DS Auto mamy świadomość, jak ważne jest przestrzeganie prawa, dlatego dbamy o kompleksową dokumentację.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej