• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak zweryfikować obecność filtra DPF?

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, początkowo był montowany wyłącznie w samochodach wyposażonych w silniki diesla. Obecnie coraz częściej producenci wstawiają DPF-y także do aut z jednostkami benzynowymi – wynika to z konieczności spełnienia wyśrubowanych norm emisji spalin. Czasami, żeby zaoszczędzić na naprawie, kierowcy wycinają filtr z pojazdu na stałe. Dlatego przy zakupie samochodu z drugiej ręki warto zwrócić uwagę, czy DPF jest zamontowany i czy działa prawidłowo.

DPF odpowiada za wychwytywanie cząstek sadzy i popiołu ze spalin, a tym samym za zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Trzeba pamiętać, że nie każdy samochód powinien być wyposażony w filtr cząstek stałych. Obowiązek montażu tej części wprowadzono w autach z silnikami diesla produkowanych po 2006 roku, żeby mogły spełnić normy emisji spalin Euro 4. W praktyce niektóre z modeli z wcześniejszych lat także miały DPF-y, a obecnie coraz częściej spotyka się je również w pojazdach z jednostkami benzynowymi. To, czy auto w ogóle powinno mieć filtr, można sprawdzić po numerze VIN np. w internecie.

Działanie DPF-a

Podstawowy problem z filtrami cząstek stałych polega na tym, że ich pojemność jest ograniczona. W związku z tym nadmiar nagromadzonej sadzy powinien zostać wypalony. Można to zrobić, rozgrzewając filtr do 500 stopni Celsjusza. Aby uzyskać taką temperaturę w tym podzespole, trzeba po prostu pokonać dłuższy odcinek na wysokich obrotach bez zwalniania i zmiany biegów, czyli wyjechać na trasę. DPF-a praktycznie nie da się przepalić w warunkach jazdy miejskiej.

Zazwyczaj samochody informują o konieczności oczyszczenia filtra poprzez zapalenie kontrolki „DPF” lub „silnik”. Jeżeli jednak obserwuje się spadek mocy lub jednostka przechodzi w stan awaryjny, można podejrzewać, że doszło do całkowitego zapchania DPF-a. W takiej sytuacji albo przepala się filtr w sztucznie stworzonych do tego celu warunkach, albo trzeba go wymienić na nowy. Koszt fabrycznie nowego filtra to nawet kilka tysięcy złotych.

Usuwanie filtra cząstek stałych

Z tego względu niektórzy decydują się na całkowite usunięcie DPF-a i przeprogramowanie komputera, aby samochód myślał, że filtra w ogóle nie powinno tam być albo żeby pracował tak, jakby nadal był zamontowany. Uwaga, taki proces jest nielegalny m.in. w Polsce, w Niemczech i w Austrii. O ile u nas nikt nie poniesie kary za poruszanie się autem bez filtra, o tyle w innych krajach można za to dostać mandat bez możliwości kontynuowania jazdy.

Czy jest tu DPF?

Jeżeli kupuje się samochód używany, najlepiej po prostu zapytać, czy jest on wyposażony w filtr cząstek stałych. Ewentualne niepewne odpowiedzi sprzedającego będą sygnałem ostrzegawczym. Lampka alarmowa powinna Wam się zapalić także wtedy, gdy końcówka układu wydechowego jest pokryta grubą warstwą sadzy – to znak, że DPF mógł zostać wycięty albo nie działa prawidłowo.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej