Bardzo często ktoś, kto wystawia samochód na sprzedaż, chce go spieniężyć jak najszybciej. Czasami zależy mu na gotówce, nawet jeżeli będzie musiał nieco negocjować z nabywcą, a czasami po prostu nie ma miejsca na dwa auta i woli się sprawnie pozbyć tego, z którego już nie korzysta. Co zrobić, żeby szybko sprzedać samochód?
Zdarza się tak, że wielu potencjalnych klientów pyta o dany samochód, ale ostatecznie żaden z nich nie decyduje się na zakup. Dlaczego tak się dzieje? Czy można zrobić coś, żeby skutecznie przyspieszyć sprzedaż?
Ogłoszenie i zdjęcia
Nie jest tajemnicą, że w pierwszej kolejności zwraca się uwagę na wygląd. Dlatego jeżeli wystawia się auto w internecie, trzeba zadbać o odpowiednią prezentację – dobrze doświetlone, wyraźne zdjęcia czystego pojazdu uwzględniające różne detale to podstawa. Warto pokazać nie tylko wszystkie pozytywne aspekty, lecz także ewentualne drobne minusy, np. otarcia, żeby kupujący nie poczuł się oszukany, kiedy zobaczy samochód na żywo. Do tego bardzo ważny jest dokładny opis. Powinien zawierać: parametry techniczne, wyposażenie, rok produkcji, przebieg, naprawy z uwzględnieniem, gdzie zostały wykonane oraz informacje o modyfikacjach, jeżeli takie przeprowadzono.
Zaznacz wszystko, co mogą wyszukiwać kupujący
To, co może jeszcze zrobić sprzedający, to zaznaczyć w ofercie wszystko, co może mieć znaczenie dla nabywcy. Mowa np. o pochodzeniu samochodu – wiadomo, że opis „krajowy” będzie dużo popularniejszy niż „sprowadzany”, ale tu nie ma co nawet próbować przekłamywać rzeczywistości.
Drugą sprawą jest wspomniana wcześniej udokumentowana historia pojazdu. Warto po każdej wizycie w ASO, jeżeli pojazd był serwisowany w autoryzowanym serwisie, kontrolować, czy wszystkie informacje wpisano do książki serwisowej. Przy sprzedaży dokładna dokumentacja będzie bardzo dużym atutem. Jeśli zaś korzystało się z niezależnych serwisów, można zbierać rachunki potwierdzające wykonane naprawy. Kolejna rzecz to wyposażenie – w przypadku wystawiania samochodu w serwisach ogłoszeniowych należy zaznaczyć każdy z checkboxów opisujący dany model. Wielu kierowców wyszukuje np. wyłącznie samochody z klimatyzacją, nawigacją albo innymi udogodnieniami, które uznają za niezbędne. Gdy się tego nie odhaczy w trakcie dodawania ogłoszenia, oferta się po prostu nie wyświetli, a szanse na sprzedaż spadną.
Model i rodzaj silnika
Pozostaje jeszcze coś, na co nie ma się wpływu na etapie sprzedaży – popularność danego modelu i rodzaj jednostki napędowej. W trakcie zakupu kierujemy się własnymi preferencjami, rzadko uwzględniając, czy konkretny samochód będzie można później łatwo sprzedać. Nie da się jednak ukryć, że są auta cieszące się dużo większym zainteresowaniem niż inne. Wynika to m.in. z kosztów ich naprawy i eksploatacji. Pewnie łatwiej będzie sprzedać Volkswagena Passata niż luksusowego Lexusa z bogatym wyposażeniem.
Nie bez znaczenia pozostaje również rodzaj silnika. Obecnie zdecydowanie chętniej kierowcy kupują samochody z jednostkami benzynowymi niż dieslami. Coraz częściej, choć nadal z pewną zachowawczością, sięgają także po hybrydy.