• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak samodzielnie wymienić filtr paliwa?

Wymiana filtra paliwa powinna się odbywać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli dojdzie do zatkania się tego elementu, skutki mogą być naprawdę poważne – czasami konieczna jest regeneracja lub wymiana wtrysków, a to sporo kosztuje. Czy da się wymienić filtr samodzielnie, czy lepiej jednak skorzystać z pomocy specjalisty?

Filtr paliwa odgrywa bardzo ważną rolę – wyłapuje zanieczyszczenia pochodzące z tankowanego paliwa albo osady z silnika tak, aby nie trafiały do aparatury wtryskowej. Jeżeli filtr nie będzie wymieniany regularnie, może dojść do zatkania, a to z kolei prowadzi albo do zatrzymania przepływu oleju i paliwa przez silnik, albo do przedostania się wspomnianych zanieczyszczeń do układu wtryskowego. W pierwszym przypadku samochód po prostu przestanie pracować i skończy się to holowaniem oraz wstawieniem nowego osadnika. W drugim może skutkować zatkaniem wtryskiwaczy – w efekcie konieczna będzie regeneracja lub wymiana tych podzespołów.

Co ile powinno się wymieniać filtr paliwa?

Zatem co ile powinno się wymieniać filtr paliwa? To zależy. Różni producenci zakładają różne wartości. Czasami w zależności od modelu jest to co 30 000 km, czasami nawet co 120 000 km. Jeżeli chodzi o silniki diesla, zaleca się wymianę przed każdą zimą, aby uniknąć ewentualnego wytrącenia się parafiny z paliwa.

Wymiana filtra paliwa krok po kroku

Na rynku występują trzy podstawowe rodzaje filtrów paliwa: przepływowe, wkłady i nakręcane. Zanim kupi się nowy, trzeba zweryfikować, jaki występuje w danym samochodzie. Zazwyczaj filtr jest zamontowany w okolicy kielichów przedniego zawieszenia albo na ścianie grodziowej jednostki. W niektórych modelach występuje bliżej zbiornika paliwa. Z wyglądu przypomina metalową srebrną puszkę, z której wychodzą przewody paliwowe.

Jak zatem wymienić filtr? Kiedy już macie nowy element, wystarczy zacisnąć, a następnie odłączyć przewody doprowadzające i odprowadzające paliwo, odkręcić metalowe obejmy oraz wyciągnąć stary filtr. Po założeniu czystego elementu trzeba ponownie podłączyć przewody i zdjąć z nich zaciski. Jeżeli macie do czynienia z filtrem na wkłady, należy postąpić tak samo, tylko zamiast wymontowania starej części wystarczy otworzyć obudowę i założyć nowy wkład.

Na koniec trzeba napełnić układ wtryskowy paliwem. W przypadku samochodów benzynowych wystarczy kilka razy przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu. Podobny sposób sprawdzi się również przy nowszych dieslach – należy podjąć próbę rozruchu aż do momentu odpalenia silnika. W autach z jednostkami diesla starszego typu należy ręcznie odpowietrzyć układ przy pomocy pompki na przewodach.

Ewentualne problemy z wymianą filtra

W trakcie przeprowadzania wymiany może się pojawić jeden podstawowy problem – odkręcenie osadnika. W niektórych modelach filtr zamocowany jest tak, że da się go odkręcić tylko przy pomocy specjalistycznego klucza. Zazwyczaj nie opłaca się kupować takiego klucza na jeden raz. Jeżeli nie chcecie tego robić, bo nie planujecie samodzielnie wymieniać filtra co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów, konieczna będzie wizyta w warsztacie.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej