• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak samodzielnie wymienić filtr paliwa?

Wymiana filtra paliwa powinna się odbywać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli dojdzie do zatkania się tego elementu, skutki mogą być naprawdę poważne – czasami konieczna jest regeneracja lub wymiana wtrysków, a to sporo kosztuje. Czy da się wymienić filtr samodzielnie, czy lepiej jednak skorzystać z pomocy specjalisty?

Filtr paliwa odgrywa bardzo ważną rolę – wyłapuje zanieczyszczenia pochodzące z tankowanego paliwa albo osady z silnika tak, aby nie trafiały do aparatury wtryskowej. Jeżeli filtr nie będzie wymieniany regularnie, może dojść do zatkania, a to z kolei prowadzi albo do zatrzymania przepływu oleju i paliwa przez silnik, albo do przedostania się wspomnianych zanieczyszczeń do układu wtryskowego. W pierwszym przypadku samochód po prostu przestanie pracować i skończy się to holowaniem oraz wstawieniem nowego osadnika. W drugim może skutkować zatkaniem wtryskiwaczy – w efekcie konieczna będzie regeneracja lub wymiana tych podzespołów.

Co ile powinno się wymieniać filtr paliwa?

Zatem co ile powinno się wymieniać filtr paliwa? To zależy. Różni producenci zakładają różne wartości. Czasami w zależności od modelu jest to co 30 000 km, czasami nawet co 120 000 km. Jeżeli chodzi o silniki diesla, zaleca się wymianę przed każdą zimą, aby uniknąć ewentualnego wytrącenia się parafiny z paliwa.

Wymiana filtra paliwa krok po kroku

Na rynku występują trzy podstawowe rodzaje filtrów paliwa: przepływowe, wkłady i nakręcane. Zanim kupi się nowy, trzeba zweryfikować, jaki występuje w danym samochodzie. Zazwyczaj filtr jest zamontowany w okolicy kielichów przedniego zawieszenia albo na ścianie grodziowej jednostki. W niektórych modelach występuje bliżej zbiornika paliwa. Z wyglądu przypomina metalową srebrną puszkę, z której wychodzą przewody paliwowe.

Jak zatem wymienić filtr? Kiedy już macie nowy element, wystarczy zacisnąć, a następnie odłączyć przewody doprowadzające i odprowadzające paliwo, odkręcić metalowe obejmy oraz wyciągnąć stary filtr. Po założeniu czystego elementu trzeba ponownie podłączyć przewody i zdjąć z nich zaciski. Jeżeli macie do czynienia z filtrem na wkłady, należy postąpić tak samo, tylko zamiast wymontowania starej części wystarczy otworzyć obudowę i założyć nowy wkład.

Na koniec trzeba napełnić układ wtryskowy paliwem. W przypadku samochodów benzynowych wystarczy kilka razy przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu. Podobny sposób sprawdzi się również przy nowszych dieslach – należy podjąć próbę rozruchu aż do momentu odpalenia silnika. W autach z jednostkami diesla starszego typu należy ręcznie odpowietrzyć układ przy pomocy pompki na przewodach.

Ewentualne problemy z wymianą filtra

W trakcie przeprowadzania wymiany może się pojawić jeden podstawowy problem – odkręcenie osadnika. W niektórych modelach filtr zamocowany jest tak, że da się go odkręcić tylko przy pomocy specjalistycznego klucza. Zazwyczaj nie opłaca się kupować takiego klucza na jeden raz. Jeżeli nie chcecie tego robić, bo nie planujecie samodzielnie wymieniać filtra co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów, konieczna będzie wizyta w warsztacie.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej