• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak oczyścić przepustnicę?

Samochód ma wyraźny problem z rozruchem, a po odpaleniu działa nierówno albo często szarpie? W przypadku takich objawów warto sprawdzić stan przepustnicy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ten niewielki element wymaga regularnego czyszczenia. Jeżeli się o tym nie wie lub celowo pomija konserwację przepustnicy, może się okazać, że doszło do jej uszkodzenia.

Czym jest przepustnica? To element odpowiadający za dozowanie ilości powietrza trafiającego do cylindra. Do niedawna przepustnica występowała głównie w samochodach z jednostkami benzynowymi – jako sprzężona z pedałem gazu – ale obecnie coraz częściej montuje się ją również w silnikach wysokoprężnych – tu występuje jako element sterujący jednostki napędowej.

Gdzie szukać przepustnicy? Znajduje się w wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Ze względu na swoją lokalizację jest stale narażona na zanieczyszczenia pochodzące z zabrudzonego filtra i na osady z silnika, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Jak często należy ją czyścić? Tak naprawdę nie ma sztywnych wytycznych. Mówi się, że co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów lub co kilkanaście miesięcy. Z jakiego powodu w ogóle warto to robić? Przede wszystkim po to, żeby uniknąć poważnych i kosztownych w naprawie awarii jednostki napędowej.

Objawy awarii przepustnicy

Jak objawia się uszkodzenie przepustnicy? Dla kierowcy alarmujące powinno być szarpanie silnika, falowanie obrotów na biegu jałowym, gaśnięcie jednostki napędowej, problem z płynnym przyspieszaniem i z rozruchem. Te symptomy wynikają z niedomykania się klapek przepustnicy, a co za tym idzie, z niewłaściwej ilości powietrza w cylindrach.

Jak i czym oczyścić przepustnicę?

Czy da się oczyścić ten element samodzielnie? Tak, można to zrobić w warunkach domowych bez konieczności demontażu przepustnicy – wystarczy kupić i zastosować specjalny środek czyszczący dostępny zarówno w wersji do silników benzynowych, jak i do wysokoprężnych. W zależności od producenta wymagane bywa czyszczenie na wyłączonym lub włączonym silniku przy utrzymaniu określonych obrotów. Cały proces trwa zazwyczaj około 15 minut.

Jeżeli to nie wystarczy, warto spróbować oczyścić przepustnicę mechanicznie za pomocą miękkiej ścierki, pędzelka oraz benzyny ekstrakcyjnej lub wspomnianego środka czyszczącego. W tym celu można ją zdemontować albo pozostawić w samochodzie. Bez względu na wybraną opcję, za każdym razem będzie to jednak wymagało demontażu, a później ponownego montażu elementów układu dolotowego, czyli obejmy i osłony. Ten proces również teoretycznie da się przeprowadzić bez konieczności wizyty w warsztacie. Trzeba tylko pamiętać o konieczności ustawienia parametrów adaptacyjnych przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego. Uwaga – zdarza się, że sterowniki same adaptują nową albo wyczyszczoną przepustnicę.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej