Samochód ma wyraźny problem z rozruchem, a po odpaleniu działa nierówno albo często szarpie? W przypadku takich objawów warto sprawdzić stan przepustnicy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ten niewielki element wymaga regularnego czyszczenia. Jeżeli się o tym nie wie lub celowo pomija konserwację przepustnicy, może się okazać, że doszło do jej uszkodzenia.
Czym jest przepustnica? To element odpowiadający za dozowanie ilości powietrza trafiającego do cylindra. Do niedawna przepustnica występowała głównie w samochodach z jednostkami benzynowymi – jako sprzężona z pedałem gazu – ale obecnie coraz częściej montuje się ją również w silnikach wysokoprężnych – tu występuje jako element sterujący jednostki napędowej.
Gdzie szukać przepustnicy? Znajduje się w wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Ze względu na swoją lokalizację jest stale narażona na zanieczyszczenia pochodzące z zabrudzonego filtra i na osady z silnika, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Jak często należy ją czyścić? Tak naprawdę nie ma sztywnych wytycznych. Mówi się, że co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów lub co kilkanaście miesięcy. Z jakiego powodu w ogóle warto to robić? Przede wszystkim po to, żeby uniknąć poważnych i kosztownych w naprawie awarii jednostki napędowej.
Objawy awarii przepustnicy
Jak objawia się uszkodzenie przepustnicy? Dla kierowcy alarmujące powinno być szarpanie silnika, falowanie obrotów na biegu jałowym, gaśnięcie jednostki napędowej, problem z płynnym przyspieszaniem i z rozruchem. Te symptomy wynikają z niedomykania się klapek przepustnicy, a co za tym idzie, z niewłaściwej ilości powietrza w cylindrach.
Jak i czym oczyścić przepustnicę?
Czy da się oczyścić ten element samodzielnie? Tak, można to zrobić w warunkach domowych bez konieczności demontażu przepustnicy – wystarczy kupić i zastosować specjalny środek czyszczący dostępny zarówno w wersji do silników benzynowych, jak i do wysokoprężnych. W zależności od producenta wymagane bywa czyszczenie na wyłączonym lub włączonym silniku przy utrzymaniu określonych obrotów. Cały proces trwa zazwyczaj około 15 minut.
Jeżeli to nie wystarczy, warto spróbować oczyścić przepustnicę mechanicznie za pomocą miękkiej ścierki, pędzelka oraz benzyny ekstrakcyjnej lub wspomnianego środka czyszczącego. W tym celu można ją zdemontować albo pozostawić w samochodzie. Bez względu na wybraną opcję, za każdym razem będzie to jednak wymagało demontażu, a później ponownego montażu elementów układu dolotowego, czyli obejmy i osłony. Ten proces również teoretycznie da się przeprowadzić bez konieczności wizyty w warsztacie. Trzeba tylko pamiętać o konieczności ustawienia parametrów adaptacyjnych przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego. Uwaga – zdarza się, że sterowniki same adaptują nową albo wyczyszczoną przepustnicę.