• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?

Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Jeśli w samochodzie nie doszło do awarii, jednostka napędowa powinna równomiernie przyspieszać. Gdy w trakcie wchodzenia na wyższe obroty dochodzi o dławienia się lub, inaczej mówiąc, duszenia silnika, prawdopodobnie do komór spalania nie trafia odpowiednia ilość mieszanki paliwowo-powietrznej albo dochodzi do nieefektywnego spalania paliwa.

Co może powodować te problemy?

Awaria pompy paliwa

Np. uszkodzona pompa paliwa. Jeśli pompa jest zużyta lub zatarta, nie działa wydajnie i nie dostarcza właściwej ilości paliwa do jednostki napędowej w trakcie zwiększonego zapotrzebowania.

Przy problemach z tym podzespołem zazwyczaj początkowo kierowcy nie obserwują niepokojących objawów. Dopiero z czasem zauważają trudności z uruchomieniem silnika, szarpanie jednostki w trakcie jazdy po nierównym terenie, utratę mocy podczas poruszania się ze stałą prędkością czy nagłe przygasanie lub całkowite gaśnięcie samochodu. Dodatkowo, w niektórych przypadkach pojawiają się nieprzyjemne dźwięki dochodzące z tyłu auta.

Stare filtry

Druga przyczyna to stare, zapchane filtry paliwa i powietrza. Obniżony przepływ przez te elementy nie pozwala przygotować właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje m.in. wyraźnymi problemami przy przyspieszaniu.

Uszkodzony przepływomierz albo sonda lambda

Poza tym dławienie jednostki napędowej może być wynikiem uszkodzenia przepływomierza albo sond lambda. Ten pierwszy element odpowiada za pomiar ilości powietrza przechodzącego przez układ dolotowy, zaś drugi informuje o składzie spalin w układzie wydechowym. Informacje zebrane z obu czujników przekazywane są do sterownika jednostki napędowej, który je analizuje i na ich podstawie dostosowuje dawkę paliwa. Jeśli przepływomierz lub sonda ulegną awarii, dane będą niepoprawne i w efekcie do silnika trafi np. zbyt mało paliwa, co spowoduje spadek mocy.

Niesprawna przepustnica

Jeśli wykluczyło się inne problemy, warto skontrolować jeszcze stan przepustnicy. Czasami dławienie silnika jest spowodowane jej zapchaniem – wówczas wystarczy czyszczenie – albo uszkodzeniem elementów elektrycznych – w tej sytuacji trzeba będzie wymienić całą przepustnicę.

Zużyte elementy układu zapłonowego

Na tym nie koniec. Przyczyn nieprawidłowej pracy jednostki napędowej można szukać również w układzie zapłonowym. Jeżeli świece, przewody albo cewki zapłonowe są nadmiernie zużyte, nie generują odpowiedniego napięcia i silnik nie jest w stanie działać bez zarzutu.

Zanieczyszczenia w zbiorniku paliwa

W niektórych przypadkach problemy z dławieniem się jednostki wynikają z zanieczyszczeń nagromadzonych w zbiorniku paliwa. Teoretycznie wszystkie drobiny powinny zatrzymać się na filtrze, ale czasami przedostają się do zbiornika a stamtąd do układu wtryskowego. Jeśli zanieczyszczenia zablokują elementy tego układu, samochód może pracować nierównomiernie.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej