• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego filtr cząstek stałych się zapycha?

Filtr cząstek stałych jest jedną z części tworzących układ wydechowy. Filtry montuje się w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, aby oczyszczały spaliny z sadzy i popiołu. Najczęstsze problemy z DPF-ami wynikają z ich zapychania. Jak się to objawia oraz czy można tego uniknąć?

Czym jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych, popularnie nazywany DPF-em, to jeden z elementów układu wydechowego montowany w silnikach diesla. Filtr, podobnie jak katalizator, bierze udział w oczyszczaniu spalin, a konkretnie rzecz ujmując, odpowiada za redukcję emisji sadzy do środowiska. Samo urządzenie z wyglądu przypomina metalową puszkę wyposażoną w specjalny system równolegle ułożonych kanałów, w których odkładają się cząsteczki sadzy. DPF najczęściej znajduje się za katalizatorem, ale może być również montowany w jednej puszce razem z nim.

Dlaczego dochodzi do zapchania?

Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy. Mówiąc wprost – jeździcie przede wszystkim po mieście, nie tworzycie tym samym odpowiednich warunków do oczyszczenia się filtra ze znajdujących się w nim cząsteczek, więc filtr jest przepełniony i nie pracuje prawidłowo.

Zapchany DPF – objawy

Zapchany DPF daje różne objawy – można zauważyć spadek osiągów, niekontrolowane zwiększanie obrotów, czy przejście silnika w tryb awaryjny. Ostatecznie problemy z filtrem cząstek stałych powodują nawet zatarcie silnika. W niektórych autach łatwo zdiagnozować zapchany DPF – w razie przepełnienia zapala się specjalna kontrolka informująca o sytuacji.

Wypalanie filtra cząstek stałych

Oczyszczanie filtra z założenia odbywa się niejako samoistnie – gdy w DPF-ie zgromadzi się sadza, należy ją wypalić. Wypalanie wymaga podgrzania filtra do temperatury około 600 stopni Celsjusza. Taką temperaturę osiąga się wtedy, gdy samochód jedzie z odpowiednią prędkością przy wysokich obrotach silnika i nie dochodzi wówczas do zmiany biegów. Warunki te szczególnie trudno uzyskać w trakcie jazdy po mieście, dlatego bardzo często w pojazdach poruszających się wyłącznie na krótkich dystansach i w ruchu miejskim dochodzi do zapchania filtra. Producenci zalecają, aby wypalanie DPF-ów przeprowadzać co kilka tysięcy kilometrów, ale niestety niewielu kierowców stosuje się do tych wytycznych.

Regeneracja filtra cząstek stałych

Jeśli już pojawił się u Was problem z zapchanym DPF-em, macie do wyboru dwie opcje: regenerację albo od razu wymianę. Regenerację przeprowadzają mechanicy w serwisie, tworząc specjalne warunki do spalania pozostałych w filtrze cząstek. Niestety taki zabieg może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, mimo to warto przynajmniej spróbować.

Wymiana DPF-a

Wymiana to dla wielu ostateczność przede wszystkim dlatego, że wiąże się z dużymi kosztami. Samo urządzenie nie należy do tanich, a dodatkowo trzeba się liczyć także z wysokimi kwotami za usługę.
Niektórzy decydują się na całkowite usunięcie filtra cząstek stałych. To również pociąga za sobą wydatki, ale są one zdecydowanie niższe niż przy wymianie. Należy jednocześnie pamiętać, że w większości nowych aut taki zabieg w ogóle nie będzie możliwy. Przy starszych modelach trzeba się natrudzić, bo z reguły usunięcie filtra wymaga przeprogramowania elektroniki sterującej pracą silnika albo zainstalowania emulatora.
Emulator pozwala w pewien sposób oszukać samochód, dając sygnały sugerujące, że filtr cząstek nadal działa. Rzecz jasna całkowite wycięcie filtra nie jest zalecane – skutkuje zatruwaniem środowiska, problemami z przejściem przeglądu oraz z działaniem pojazdu.

Jak zaoszczędzić na DPF-ie?

Jak zatem zaoszczędzić przynajmniej część pieniędzy przy wymianie filtra? Oddać zużyte urządzenie do renomowanego skupu, który zaoferuje najlepszą cenę. W DS Auto chętnie przyjmujemy każdego rodzaju DPF-y.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej