• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czym są dystanse do kół i dlaczego się je stosuje?

Dystanse to metalowe elementy, które zakłada się między felgę a piastę, zwiększając tym samym rozstaw kół. Dlaczego stosuje się takie rozwiązanie? Jak dobrać odpowiednie dystanse do swojego samochodu? I jakie są zalety oraz wady zmiany parametrów geometrii zawieszenia?

Na początek parę słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie wiedzą, czym w ogóle są dystanse. Dystanse, to metalowe elementy w kształcie walca, które montuje się pomiędzy felgą a piastą. Dzięki temu zwiększa się rozstaw kół – wysuwa się je w stronę obrysu nadkola. Ma to przede wszystkim poprawić wygląd pojazdu – dać bardziej dynamiczny efekt – dlatego na wstawienie dystansów decydują się głównie fani tuningu. Dodatkowo taki zabieg poprawia stabilność pojazdu, ale, tu uwaga, zmienia również parametry geometrii zawieszenia.

Plusy i minusy dystansów do kół

Na plus możemy zatem zaliczyć stabilność prowadzenia samochodu oraz ciekawy efekt wizualny. A co z minusami? Minusem będzie wspomniana zmiana parametrów geometrii zawieszenia, czyli coś co wymaga dokładnego sprawdzenia i poprawy, o ile ta w ogóle będzie możliwa w danym modelu. Do tego dochodzą modyfikacje nacisku jednostkowego na daną oponę wpływające albo pozytywnie, albo negatywnie na właściwości jezdne auta. Oprócz tego pojawiają się zwiększenia nacisku na zawieszenie skutkujące szybszym zużyciem poszczególnych podzespołów.

Czy zatem warto montować dystanse? Na to pytanie trzeba sobie samemu odpowiedzieć. Na pewno w trakcie przeprowadzania takiego tuningu należy zachować zdrowy rozsądek.

Jak dobrać dystanse do swojego auta?

Zdrowy rozsądek łączy się tu z kwestią doboru dystansów – zbyt szerokie mogą np. spowodować wystawanie koła poza obrys nadkola, co jest w Polsce nielegalne i grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Właśnie z tego względu należy sprawdzić odległość pomiędzy krawędzią opony a obrysem nadkola – najlepiej w kilku miejscach – i na tej podstawie ocenić wielkość dystansów. Trzeba również pamiętać, aby wziąć pod uwagę kwestię pracy amortyzatora, tak, żeby po zamontowaniu wałków opona nie obcierała o nadkole.

Jeżeli już zakładacie dystanse, powinny to być elementy dobrej jakości. Czyli jakie? Najlepiej jak najlżejsze, precyzyjnie wykonane (idealnie wycentrowane otwory, mocne gwinty) i wytrzymałe. W tym wypadku warto postawić na znane marki. Ceny za parę zaczynają się od około 100 zł.

Dystanse – budowa

Wspomnijmy jeszcze o tym, w jaki sposób zbudowane są dystanse. To zazwyczaj walce o budowie przelotowej, które montuje się długimi śrubami do felg i piast. Przeważnie mają maksymalnie 1,5 cm szerokości, chociaż zdarzają się i grusze, zakładane bezpośrednio do piasty.

Warto mieć na uwadze, że najcieńsze nie wymagają zastosowania kołnierzy centrujących, zaś te montowane do piast albo mają nagwintowane otwory do śrub mocujących felgi, albo posiadają wystające szpilki umożliwiające założenie dystansów.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej