• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy zapchany katalizator to duży problem?

Układ wydechowy z czego się składa?

Układ wydechowy często określany układem wylotowym składa się z paru podstawowych elementów do których można zaliczyć: kolektor wydechowy, tłumik oraz rurę wydechową. Obecnie we wszystkich samochodach montowany jest również katalizator, a w przypadku samochodów wyposażonych w jednostkę wysokoprężną znajdziemy także filtr cząstek stałych. Kolektor wydechowy znajduje się przy bloku silnika i odpowiedzialny jest za zbieranie gazów spalinowych bezpośrednio z komór spalania poszczególnych cylindrów. W kolektorze wydechowy umieszczone są także sondy lambda odpowiedzialne za analizę spalin. Końcowym elementem układu wydechowego są tłumiki dźwiękowe połączone z kolektorem wydechowym za pomocą rury wydechowej. W większości przypadków stosowane są dwa typu tłumików wydechowych, które połączone są ze sobą szeregowo czyli jeden za drugim. W takim rozwiązaniu stosuje się jeden tłumik absorpcyjny- odpowiedzialny za tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, natomiast drugi- tłumik komorowy odpowiedzialny jest za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku. Pomiędzy kolektorem wydechowym, a tłumikiem końcowym znajduje się katalizator.

Katalizator co to takiego?

Katalizator, a tak naprawdę konwerter katalityczny jest elementem układu wydechowego. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków w spalinach przed ich wydostaniem się do atmosfery. Swoim wyglądem przypomina blaszaną puszkę, natomiast w wnętrze potrafi zaskoczyć – to duża ilość kanałów, które swoją strukturą przypominają plaster miodu. Kanały te pokryte są metalami szlachetnymi takimi jak platyna, rod bądź pallad. Praca katalizatora to nic innego jak powstanie reakcji chemiczne z gazami spalinowymi. Katalizatory możemy podzielić na dwa typy (ze względu na materiał wykorzystany do ich produkcji): katalizator ceramiczny bądź metalowy.

Zapchany katalizator jakie objawy?

Jedna z częstszych usterek układu wydechowego jest zapchanie się katalizatora. Pamiętajmy, że niedrożny układ wydechowy w pojeździe działa jak wduszony hamulec. Auto znacząco traci moc, przyspieszenia znacząco spada, a w skrajnych przypadkach odczuwalne jest drganie szczególnie na biegu jałowym. W przypadku, gdy katalizator jest całkowicie zapchany, jego stan uniemożliwi rozruch jednostki napędowej. Pamiętajmy, że w większości przypadków przyczyna zapchania katalizatora jest awaria układu zasilania w szczególności zbyt ubogiej mieszanki. Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że katalizator jest elementem, który zużywa się, a jego żywotność oceniania jest na około 200 000 kilometrów.

Co dalej z zapchanym katalizatorem?

W przypadku stwierdzenia usterki katalizatora najlepszym rozwiązaniem jest jego wymiana na nowy. Zdecydowanie niedopuszczalne jest usunięcie jego wkładu. W nowoczesnych jednostkach usunięcie katalizatora spowoduje niepoprawną pracę silnika, ponieważ komputer monitoruje skład spalin za katalizatorem. Niestety nowy katalizator nie należy do najtańszych, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sprzedanie starego katalizatora w skupie, przez co obniżymy znacząco wydatek który musimy ponieść. Przy wyborze odpowiedniego skupu szczególną uwagę zwróćmy na rzetelną wycenę oraz gwarancje ceny –  czyli cena w dniu wyceny będzie identyczna jak w dniu sprzedaży. Liderem na rynku skupów katalizatorów jest firma DS AUTO Sp. z o.o. Chrzanów -> https://katalizatorychrzanow.pl/

W przypadku, gdy dojdzie do zapchania katalizatora, najlepszym rozwiązaniem jest jego sprzedaż w skupie katalizatorów i zakup nowego.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej