• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy zapchany katalizator to duży problem?

Układ wydechowy z czego się składa?

Układ wydechowy często określany układem wylotowym składa się z paru podstawowych elementów do których można zaliczyć: kolektor wydechowy, tłumik oraz rurę wydechową. Obecnie we wszystkich samochodach montowany jest również katalizator, a w przypadku samochodów wyposażonych w jednostkę wysokoprężną znajdziemy także filtr cząstek stałych. Kolektor wydechowy znajduje się przy bloku silnika i odpowiedzialny jest za zbieranie gazów spalinowych bezpośrednio z komór spalania poszczególnych cylindrów. W kolektorze wydechowy umieszczone są także sondy lambda odpowiedzialne za analizę spalin. Końcowym elementem układu wydechowego są tłumiki dźwiękowe połączone z kolektorem wydechowym za pomocą rury wydechowej. W większości przypadków stosowane są dwa typu tłumików wydechowych, które połączone są ze sobą szeregowo czyli jeden za drugim. W takim rozwiązaniu stosuje się jeden tłumik absorpcyjny- odpowiedzialny za tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, natomiast drugi- tłumik komorowy odpowiedzialny jest za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku. Pomiędzy kolektorem wydechowym, a tłumikiem końcowym znajduje się katalizator.

Katalizator co to takiego?

Katalizator, a tak naprawdę konwerter katalityczny jest elementem układu wydechowego. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków w spalinach przed ich wydostaniem się do atmosfery. Swoim wyglądem przypomina blaszaną puszkę, natomiast w wnętrze potrafi zaskoczyć – to duża ilość kanałów, które swoją strukturą przypominają plaster miodu. Kanały te pokryte są metalami szlachetnymi takimi jak platyna, rod bądź pallad. Praca katalizatora to nic innego jak powstanie reakcji chemiczne z gazami spalinowymi. Katalizatory możemy podzielić na dwa typy (ze względu na materiał wykorzystany do ich produkcji): katalizator ceramiczny bądź metalowy.

Zapchany katalizator jakie objawy?

Jedna z częstszych usterek układu wydechowego jest zapchanie się katalizatora. Pamiętajmy, że niedrożny układ wydechowy w pojeździe działa jak wduszony hamulec. Auto znacząco traci moc, przyspieszenia znacząco spada, a w skrajnych przypadkach odczuwalne jest drganie szczególnie na biegu jałowym. W przypadku, gdy katalizator jest całkowicie zapchany, jego stan uniemożliwi rozruch jednostki napędowej. Pamiętajmy, że w większości przypadków przyczyna zapchania katalizatora jest awaria układu zasilania w szczególności zbyt ubogiej mieszanki. Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że katalizator jest elementem, który zużywa się, a jego żywotność oceniania jest na około 200 000 kilometrów.

Co dalej z zapchanym katalizatorem?

W przypadku stwierdzenia usterki katalizatora najlepszym rozwiązaniem jest jego wymiana na nowy. Zdecydowanie niedopuszczalne jest usunięcie jego wkładu. W nowoczesnych jednostkach usunięcie katalizatora spowoduje niepoprawną pracę silnika, ponieważ komputer monitoruje skład spalin za katalizatorem. Niestety nowy katalizator nie należy do najtańszych, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sprzedanie starego katalizatora w skupie, przez co obniżymy znacząco wydatek który musimy ponieść. Przy wyborze odpowiedniego skupu szczególną uwagę zwróćmy na rzetelną wycenę oraz gwarancje ceny –  czyli cena w dniu wyceny będzie identyczna jak w dniu sprzedaży. Liderem na rynku skupów katalizatorów jest firma DS AUTO Sp. z o.o. Chrzanów -> https://katalizatorychrzanow.pl/

W przypadku, gdy dojdzie do zapchania katalizatora, najlepszym rozwiązaniem jest jego sprzedaż w skupie katalizatorów i zakup nowego.

Jak szybko odmienić wnętrze samochodu?
Znudziło Wam się fabryczne wnętrze w samochodzie? Chcecie je spersonalizować? A może kupiliście używane auto i zależy Wam na tym, żeby je odświeżyć, jednocześnie nadając mu inny charakter? Tuning to nie tylko zmiana parametrów silnika i tego, co widać na zewnątrz, lecz także całej kabiny pasażera. Co można zrobić szybko i łatwo, aby środek nabrał stylu?
więcej
Klimatyzacja w pojazdach – działanie i awaryjność
Większość kierowców uznaje klimatyzację za podstawowe wyposażenie w samochodzie. Zazwyczaj nawet wtedy, gdy szuka się auta z rynku wtórnego, stawia się na model z klimatyzacją. Mimo to mało kto wie, w jaki sposób działa ten system i co może się w nim zepsuć.
więcej
Silniki diesla – fakty i mity
Silniki diesla mają swoich zwolenników i zdecydowanych przeciwników. Jedni uważają, że jednostki wysokoprężne są wyjątkowo ekonomiczne, inni, zasłaniając się ekologią, mówią, że zanieczyszczają środowisko. Czy to rzeczywiście prawda? Co z tego, co mówi się o silnikach diesla jest faktem, a co mitem?
więcej