• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy zapchany katalizator to duży problem?

Układ wydechowy z czego się składa?

Układ wydechowy często określany układem wylotowym składa się z paru podstawowych elementów do których można zaliczyć: kolektor wydechowy, tłumik oraz rurę wydechową. Obecnie we wszystkich samochodach montowany jest również katalizator, a w przypadku samochodów wyposażonych w jednostkę wysokoprężną znajdziemy także filtr cząstek stałych. Kolektor wydechowy znajduje się przy bloku silnika i odpowiedzialny jest za zbieranie gazów spalinowych bezpośrednio z komór spalania poszczególnych cylindrów. W kolektorze wydechowy umieszczone są także sondy lambda odpowiedzialne za analizę spalin. Końcowym elementem układu wydechowego są tłumiki dźwiękowe połączone z kolektorem wydechowym za pomocą rury wydechowej. W większości przypadków stosowane są dwa typu tłumików wydechowych, które połączone są ze sobą szeregowo czyli jeden za drugim. W takim rozwiązaniu stosuje się jeden tłumik absorpcyjny- odpowiedzialny za tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, natomiast drugi- tłumik komorowy odpowiedzialny jest za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku. Pomiędzy kolektorem wydechowym, a tłumikiem końcowym znajduje się katalizator.

Katalizator co to takiego?

Katalizator, a tak naprawdę konwerter katalityczny jest elementem układu wydechowego. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków w spalinach przed ich wydostaniem się do atmosfery. Swoim wyglądem przypomina blaszaną puszkę, natomiast w wnętrze potrafi zaskoczyć – to duża ilość kanałów, które swoją strukturą przypominają plaster miodu. Kanały te pokryte są metalami szlachetnymi takimi jak platyna, rod bądź pallad. Praca katalizatora to nic innego jak powstanie reakcji chemiczne z gazami spalinowymi. Katalizatory możemy podzielić na dwa typy (ze względu na materiał wykorzystany do ich produkcji): katalizator ceramiczny bądź metalowy.

Zapchany katalizator jakie objawy?

Jedna z częstszych usterek układu wydechowego jest zapchanie się katalizatora. Pamiętajmy, że niedrożny układ wydechowy w pojeździe działa jak wduszony hamulec. Auto znacząco traci moc, przyspieszenia znacząco spada, a w skrajnych przypadkach odczuwalne jest drganie szczególnie na biegu jałowym. W przypadku, gdy katalizator jest całkowicie zapchany, jego stan uniemożliwi rozruch jednostki napędowej. Pamiętajmy, że w większości przypadków przyczyna zapchania katalizatora jest awaria układu zasilania w szczególności zbyt ubogiej mieszanki. Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że katalizator jest elementem, który zużywa się, a jego żywotność oceniania jest na około 200 000 kilometrów.

Co dalej z zapchanym katalizatorem?

W przypadku stwierdzenia usterki katalizatora najlepszym rozwiązaniem jest jego wymiana na nowy. Zdecydowanie niedopuszczalne jest usunięcie jego wkładu. W nowoczesnych jednostkach usunięcie katalizatora spowoduje niepoprawną pracę silnika, ponieważ komputer monitoruje skład spalin za katalizatorem. Niestety nowy katalizator nie należy do najtańszych, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sprzedanie starego katalizatora w skupie, przez co obniżymy znacząco wydatek który musimy ponieść. Przy wyborze odpowiedniego skupu szczególną uwagę zwróćmy na rzetelną wycenę oraz gwarancje ceny –  czyli cena w dniu wyceny będzie identyczna jak w dniu sprzedaży. Liderem na rynku skupów katalizatorów jest firma DS AUTO Sp. z o.o. Chrzanów -> https://katalizatorychrzanow.pl/

W przypadku, gdy dojdzie do zapchania katalizatora, najlepszym rozwiązaniem jest jego sprzedaż w skupie katalizatorów i zakup nowego.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej