• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy warto kupić kute felgi do samochodu?

Produkcja aluminiowych felg do samochodu odbywa się na cztery sposoby. Metodami: niskociśnieniową, grawitacyjną, rolowania oraz kucia. Ta ostatnia jest najtrudniejsza i co za tym idzie, najdroższa. Najczęściej – między innymi ze względu na koszty – kute felgi samochodowe kupują właściciele sportowych luksusowych aut. To oczywiście nie oznacza, że do zwykłego samochodu nie można zamontować tego typu felg. Można, szczególnie wtedy, gdy chce się z nich korzystać przez bardzo długi czas, bo ich główną zaletą jest wytrzymałość.

Zalety kutych felg samochodowych

Co kryje się pod hasłem „wytrzymałość”? Wysoka odporność na odkształcenia i na korozję. Bez względu na to, jaki styl jazdy lubi dany kierowca i po jakich powierzchniach porusza się samochód, kute felgi nie ulegają deformacjom. Dodatkowy atut to niska waga w porównaniu do tradycyjnych felg, co przydaje się wówczas, gdy zależy nam na poprawie osiągów, skróceniu drogi hamowania, a także lepszym prowadzeniu pojazdu. Niestety wadą, jak wspomniano wcześniej, jest cena.

Skąd ta cena?

W zależności od modelu samochodu, za kute felgi trzeba zapłacić od tysiąca do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Np. 21-calowe felgi do BMW to koszt około 5–6 tysięcy złotych. Skąd się biorą te kwoty? Wynikają ze stopnia skomplikowania produkcji.

Żeby stworzyć kutą felgę, należy rozgrzać aluminium, a następnie poddać je ogromnemu naciskowi rzędu 30 000 ton i w ten sposób wstępnie uformować kształt. Później kształtuje się ramiona oraz toczy się całość, uzyskując odpowiedni rozmiar. Niezawodność kutych felg wynika z ciągłego kontrolowania stanu tworzywa – wykrywania naprężeń i zmian w strukturze metalu – które mogłyby wpłynąć na trwałość końcowego produktu. Ostatecznym etapem jest lakierowanie na dowolny kolor o wykończeniu błyszczącym lub matowym. Na lakierowanie składa się nałożenie warstwy antykorozyjnej, pokładu, lakieru i końcowej warstwy ochronnej.

Kiedy warto kupić kute felgi?

Kute felgi zazwyczaj montuje się w samochodach biorących udział w rajdach, ponieważ nawet w skrajnie trudnych warunkach tego typu felgi nie ulegają uszkodzeniom. Podobno, według producentów, felga nie powinna się zniszczyć nawet wtedy, gdy będzie jechała bez opony. To pozwala np. ukończyć wyścig.

Jeżeli chce się założyć kute felgi do auta, którym porusza się na co dzień, a duży koszt nie jest przeszkodą, nie ma ku temu przeszkód. Można powiedzieć, że będą to felgi na lata. Dodatkowymi autami, poza wytrzymałością, są: zwiększona dynamika jazdy, mniejsze zużycie elementów zawieszenia, a także skrócenie drogi hamowania. To na pewno odczuje każdy kierowca. Trzeba tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście chce się tyle zapłacić za same felgi.

Oleje Long Life – fakty i mity
Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?
więcej
Światła samochodowe – LED-y czy ksenony?
Kierowcy kupujący nowe samochody zazwyczaj mają wybór – mogą się zdecydować albo na tradycyjne reflektory, albo przeważnie za dopłatą na LED-y. Niektórzy producenci oferują również ksenony. Jak działają i czym różnią się te światła? Które będą lepsze?
więcej
Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?
Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?
więcej