• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy warto kupić kute felgi do samochodu?

Produkcja aluminiowych felg do samochodu odbywa się na cztery sposoby. Metodami: niskociśnieniową, grawitacyjną, rolowania oraz kucia. Ta ostatnia jest najtrudniejsza i co za tym idzie, najdroższa. Najczęściej – między innymi ze względu na koszty – kute felgi samochodowe kupują właściciele sportowych luksusowych aut. To oczywiście nie oznacza, że do zwykłego samochodu nie można zamontować tego typu felg. Można, szczególnie wtedy, gdy chce się z nich korzystać przez bardzo długi czas, bo ich główną zaletą jest wytrzymałość.

Zalety kutych felg samochodowych

Co kryje się pod hasłem „wytrzymałość”? Wysoka odporność na odkształcenia i na korozję. Bez względu na to, jaki styl jazdy lubi dany kierowca i po jakich powierzchniach porusza się samochód, kute felgi nie ulegają deformacjom. Dodatkowy atut to niska waga w porównaniu do tradycyjnych felg, co przydaje się wówczas, gdy zależy nam na poprawie osiągów, skróceniu drogi hamowania, a także lepszym prowadzeniu pojazdu. Niestety wadą, jak wspomniano wcześniej, jest cena.

Skąd ta cena?

W zależności od modelu samochodu, za kute felgi trzeba zapłacić od tysiąca do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Np. 21-calowe felgi do BMW to koszt około 5–6 tysięcy złotych. Skąd się biorą te kwoty? Wynikają ze stopnia skomplikowania produkcji.

Żeby stworzyć kutą felgę, należy rozgrzać aluminium, a następnie poddać je ogromnemu naciskowi rzędu 30 000 ton i w ten sposób wstępnie uformować kształt. Później kształtuje się ramiona oraz toczy się całość, uzyskując odpowiedni rozmiar. Niezawodność kutych felg wynika z ciągłego kontrolowania stanu tworzywa – wykrywania naprężeń i zmian w strukturze metalu – które mogłyby wpłynąć na trwałość końcowego produktu. Ostatecznym etapem jest lakierowanie na dowolny kolor o wykończeniu błyszczącym lub matowym. Na lakierowanie składa się nałożenie warstwy antykorozyjnej, pokładu, lakieru i końcowej warstwy ochronnej.

Kiedy warto kupić kute felgi?

Kute felgi zazwyczaj montuje się w samochodach biorących udział w rajdach, ponieważ nawet w skrajnie trudnych warunkach tego typu felgi nie ulegają uszkodzeniom. Podobno, według producentów, felga nie powinna się zniszczyć nawet wtedy, gdy będzie jechała bez opony. To pozwala np. ukończyć wyścig.

Jeżeli chce się założyć kute felgi do auta, którym porusza się na co dzień, a duży koszt nie jest przeszkodą, nie ma ku temu przeszkód. Można powiedzieć, że będą to felgi na lata. Dodatkowymi autami, poza wytrzymałością, są: zwiększona dynamika jazdy, mniejsze zużycie elementów zawieszenia, a także skrócenie drogi hamowania. To na pewno odczuje każdy kierowca. Trzeba tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście chce się tyle zapłacić za same felgi.

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej