• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy warto kupić kute felgi do samochodu?

Produkcja aluminiowych felg do samochodu odbywa się na cztery sposoby. Metodami: niskociśnieniową, grawitacyjną, rolowania oraz kucia. Ta ostatnia jest najtrudniejsza i co za tym idzie, najdroższa. Najczęściej – między innymi ze względu na koszty – kute felgi samochodowe kupują właściciele sportowych luksusowych aut. To oczywiście nie oznacza, że do zwykłego samochodu nie można zamontować tego typu felg. Można, szczególnie wtedy, gdy chce się z nich korzystać przez bardzo długi czas, bo ich główną zaletą jest wytrzymałość.

Zalety kutych felg samochodowych

Co kryje się pod hasłem „wytrzymałość”? Wysoka odporność na odkształcenia i na korozję. Bez względu na to, jaki styl jazdy lubi dany kierowca i po jakich powierzchniach porusza się samochód, kute felgi nie ulegają deformacjom. Dodatkowy atut to niska waga w porównaniu do tradycyjnych felg, co przydaje się wówczas, gdy zależy nam na poprawie osiągów, skróceniu drogi hamowania, a także lepszym prowadzeniu pojazdu. Niestety wadą, jak wspomniano wcześniej, jest cena.

Skąd ta cena?

W zależności od modelu samochodu, za kute felgi trzeba zapłacić od tysiąca do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Np. 21-calowe felgi do BMW to koszt około 5–6 tysięcy złotych. Skąd się biorą te kwoty? Wynikają ze stopnia skomplikowania produkcji.

Żeby stworzyć kutą felgę, należy rozgrzać aluminium, a następnie poddać je ogromnemu naciskowi rzędu 30 000 ton i w ten sposób wstępnie uformować kształt. Później kształtuje się ramiona oraz toczy się całość, uzyskując odpowiedni rozmiar. Niezawodność kutych felg wynika z ciągłego kontrolowania stanu tworzywa – wykrywania naprężeń i zmian w strukturze metalu – które mogłyby wpłynąć na trwałość końcowego produktu. Ostatecznym etapem jest lakierowanie na dowolny kolor o wykończeniu błyszczącym lub matowym. Na lakierowanie składa się nałożenie warstwy antykorozyjnej, pokładu, lakieru i końcowej warstwy ochronnej.

Kiedy warto kupić kute felgi?

Kute felgi zazwyczaj montuje się w samochodach biorących udział w rajdach, ponieważ nawet w skrajnie trudnych warunkach tego typu felgi nie ulegają uszkodzeniom. Podobno, według producentów, felga nie powinna się zniszczyć nawet wtedy, gdy będzie jechała bez opony. To pozwala np. ukończyć wyścig.

Jeżeli chce się założyć kute felgi do auta, którym porusza się na co dzień, a duży koszt nie jest przeszkodą, nie ma ku temu przeszkód. Można powiedzieć, że będą to felgi na lata. Dodatkowymi autami, poza wytrzymałością, są: zwiększona dynamika jazdy, mniejsze zużycie elementów zawieszenia, a także skrócenie drogi hamowania. To na pewno odczuje każdy kierowca. Trzeba tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście chce się tyle zapłacić za same felgi.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej